Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Kulturze
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Andrzej Gwóźdź

15.04.2020 - 11:52, aktualizacja 13.05.2022 - 10:42
Redakcja: am

prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź

e-mail: andrzej.gwozdz@us.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-4779-5942

Tematyka badań:

  • teoria filmów i mediów elektronicznych,
  • antropologia nowych mediów,
  • historia myśli filmowej ze szczególnym uwzględnieniem obszaru niemieckojęzycznego,
  • semiotyka kina i telewizji,
  • dzieje kultury filmowej na Górnym Śląsku,
  • historia kina niemieckiego,
  • piśmienność w epoce ekranów,
  • kino Kazimierza Kutza i Wima Wendersa,
  • intermedialność współczesnej kultury.

Stopnie i tytuły naukowe:

Profesura

1999 – tytuł profesora nauk humanistycznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Habilitacja

1992 – Pochwała widzialności. Ze studiów nad niemiecką myślą filmową do roku 1933, Uniwersytet Wrocławski.

Doktorat

1984 – Kultura – komunikacja – film. O tekście filmowym, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Magisteria

1977 – Specyfika kodu ikonicznego w dziele filmowym, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

1882 – Textsemantische Ansätze zum narrativen Film, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Wybrane publikacje:

  1. Krajobrazy z murem berlińskim w filmach fabularnych podzielonego kina do roku 1989. W: Filmowe pejzaże Europy, red. Barbara Kita, Magdalena Kempna-Pieniążek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 77-105.
  2. Narodziny kina z ducha triku. „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 99, s. 6-18.
  3. Nowa Fala w Polsce albo wola (nowoczesnego) stylu w polskim kinie. W: W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali, red. Andrzej Gwóźdź, Margaret Wach. Universitas, Kraków 2017, s. 43-74.
  4. Odkrywanie kreatywności. O procesie społecznej estetyzacji, Andreas Reckwitz; red. nauk. przekładu Andrzej Gwóźdź. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017, ss. 397. ISBN 978-83-7982-275-1.
  5. W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali, red. Andrzej Gwóźdź, z udziałem Margarete Wach. Universitas, Kraków 2017, ss. 320. ISBN 978-83-7982-278-2.
  6. Zaklinanie rzeczywistości. Filmy niemieckie i ich historie 1933–1949. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2018, ss. 451. ISBN 978-83-7977-294-0.
  7. Polscy aktorzy w filmach Defy w ostatnim ćwierćwieczu istnienia Niemieckiej Republiki Demokratycznej. „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 65, s. 84-96.
  8. Kino Hanny Schygulli, red. Andrzej Gwóźdź. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2015, ss. 392. ISBN 978-83-7977-094-6.
  9. Fotografia, kino i komputer. Aby Warburg jako teoretyk mediów, Karl Sierek; red. nauk. przekładu Andrzej Gwóźdź. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, ss. 207. ISBN 978-83-7982-067-2.
  10. Sierek: Warburg – ekspedycje do granic obrazu. W: Fotografia, kino i komputer. Aby Warburg jako teoretyk mediów. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, s. 7-18.

Przynależność do organizacji i  towarzystw naukowych:

  • Deutsche Gesellschaft für Semiotik, Niemcy (od 1984),
  • Gesellschaft für Film – und Fernsehwissenschaft (od 1988),
  • Komitet Nauk o Kulturze PAN (od 2004),
  • Rada Programowej Instytucji Filmowej „Silesia Film” (od 2006),
  • Rada Naukowa czasopisma „MEDIENwissenschaft” (od 2009),
  • Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami (od 2013).

Andrzej Gwóźdź, PhD, DLitt
Professor in the Institute of Culture Studies, the University of Silesia in Katowice

andrzej.gwozdz@us.edu.pl

ORCID 0000-0002-4779-5942

https://independent.academia.edu/GwozdzAndrzej

Research interests:

  • film studies,
  • media studies,
  • history of German cinema,
  • regional history of cinema.

Selected publications:

  1. Filmowe przestrzenie Górnego Śląska. Z dziejów X muzy na Górnym Śląsku [Film spaces of Upper Silesia. A history of the 10th muse in Upper Silesia]. Regionalny Instytut Kultury w Katowicach. Katowice 2018, 358 pages. ISBN 978-83-952024-9-0.
  2. Kino na biegunach. Filmy niemieckie i ich historie 1949–1991 [The cinema on the poles. German films and their stories 1949-1991]. Słowo/Obraz Terytoria. Gdańsk 2018, 342 pages. ISBN 978-83-7453-596-0.
  3. Widzialność wyzwolona [Liberated visibility] [co-editor: Natalia Gruenpeter]. Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2018, 455 pages. ISBN 978-83-65630-60-5.
  4. Zaklinanie rzeczywistości. Filmy niemieckie i ich historie 1933–1949 [Exhorting the reality. German films and their stories 1933-1949]. Oficyna Wydawnicza ATUT. Wrocław 2018, 451 pages. ISBN 978-83-7977-294-0 ; 2nd ed. 2020, 468 pages. ISBN 978-83-7977-459-3.
  5. W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali [In search of the Polish New Wave] [co-editor Margarete Wach]. Narodowe Centrum Kultury, Kraków 2017, 320 pages. ISBN 978-83-7982-278-2.

Grants:

Design w kulturze audiowizualnej [Design in audiovisual culture] (2008-2013)

Academic outreach and engagement:

Popular science activities: film periodical press, presentations and lectures in educational institutions, the Third Age University.

return to top