Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Instytut Nauk o Kulturze

Andrzej Gwóźdź

15.04.2020 - 11:52, aktualizacja 11.05.2020 - 09:46
Redakcja: an

prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź
e-mail: andrzej.gwozdz@us.edu.pl

Tematyka badań:

  • teoria filmów i mediów elektronicznych,
  • antropologia nowych mediów,
  • historia myśli filmowej ze szczególnym uwzględnieniem obszaru niemieckojęzycznego,
  • semiotyka kina i telewizji,
  • dzieje kultury filmowej na Górnym Śląsku,
  • historia kina niemieckiego,
  • piśmienność w epoce ekranów,
  • kino Kazimierza Kutza i Wima Wendersa,
  • intermedialność współczesnej kultury.

Stopnie i tytuły naukowe:

Profesura

1999 – tytuł profesora nauk humanistycznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Habilitacja

1992 – Pochwała widzialności. Ze studiów nad niemiecką myślą filmową do roku 1933, Uniwersytet Wrocławski.

Doktorat

1984 – Kultura – komunikacja – film. O tekście filmowym, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Magisteria

1977 – Specyfika kodu ikonicznego w dziele filmowym, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

1882 – Textsemantische Ansätze zum narrativen Film, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Wybrane publikacje:

  1. Zaklinanie rzeczywistości. Filmy niemieckie i ich historie 1933–1949. Atut, Wrocław 2017, ss. 480.
  2. W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali, Red. Andrzej Gwóźdź, z udziałem Margarete Wach. Universitas, Kraków 2017.
  3. Reckwitz: Odkrywanie kreatywności. O procesie społecznej estetyzacji. Red. Andrzej Gwóźdź. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017, ss. 397.
  4. Sierek: Fotografia, kino i komputer. Aby Warburg jako teoretyk mediów. Red. Andrzej Gwóźdź. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, ss. 207.
  5. Kino Hanny Schygulli. Red. Andrzej Gwóźdź. Atut, Wrocław 2015, ss. 392.
  6. Nowa Fala w Polsce albo wola (nowoczesnego) stylu w polskim kinie. W: W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali. Red. Andrzej Gwóźdź, Margaret Wach. Universitas, Kraków 2017, s. 43-74.
  7. Narodziny kina z ducha triku. „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 99, s. 6-18.
  8. Krajobrazy z murem berlińskim w filmach fabularnych podzielonego kina do roku 1989. W: Filmowe pejzaże Europy. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Red. Barbara Kita, Magdalena Kempna-Pieniążek. Katowice 2017, s. 77-105.
  9. Polscy aktorzy w filmach Defy w ostatnim ćwierćwieczu istnienia Niemieckiej Republiki Demokratycznej. „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 65, s. 84-96.
  10. Sierek: Warburg – ekspedycje do granic obrazu. W: Fotografia, kino i komputer. Aby Warburg jako teoretyk mediów. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, s. 7-18.

Przynależność do organizacji i  towarzystw naukowych:

  • Deutsche Gesellschaft für Semiotik, Niemcy (od 1984),
  • Gesellschaft für Film – und Fernsehwissenschaft (od 1988),
  • Komitet Nauk o Kulturze PAN (od 2004),
  • Rada Programowej Instytucji Filmowej „Silesia Film” (od 2006),
  • Rada Naukowa czasopisma „MEDIENwissenschaft” (od 2009),
  • Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami (od 2013).
return to top