Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Kulturze
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Joanna Wróbel

15.04.2020 - 14:27, aktualizacja 05.05.2023 - 12:55
Redakcja: JusJan

dr Joanna Wróbel
e-mail: joanna.wrobel@us.edu.pl

https://joannawrobel.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-9572-476X

Tematyka badawcza:

  • architektura informacji na stronach internetowych,
  • projektowanie stron internetowych,
  • trendy w projektowaniu,
  • sztuka organizowania informacji i jej wizualizacja,
  • nowe technologie i social media,
  • współpraca i nowe technologie w edukacji osób dorosłych,
  • design thinking.

Stopnie i tytuły naukowe:

Doktorat
2014 – Książka katolicka w Polsce – wydawcy i formy promocji (od roku 1989), Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Magisterium
2005 – Nowoczesne formy marketingowe w bibliotece naukowej na przykładzie biblioteki wyższej szkoły zarządzania i marketingu w Sosnowcu, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Wybrane publikacje:

  1. Analiza użyteczności wybranych polskich serwisów internetowych z zakresu Open Access za pomocą narzędzia Lighthouse (współaut. Magdalena Karciarz). „Nowa Biblioteka” 2019, nr 3, s. 43-56.
  2. Promocja wydawców książki katolickiej podczas krajowych imprez wystawienniczych. „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 2013, t. 46, z. 2, s. 453-462.
  3. Informacja o książce w tradycyjnych i cyfrowych zasobach bibliotek kościelnych. „Fides. Biuletyn Bibliotek Kościelnych” 2012, nr 1, s. 97-114.
  4. Oferta wydawnicza i czytelnicy w systemie książki wydawców katolickich. „Nowa Biblioteka” 2011, nr 2, s. 71-92.
  5. Analiza obecności książki katolickiej na polskim rynku wydawniczym na podstawie statystyki Biblioteki Narodowej. W: Książka w życiu Kościoła. Zbiór studiów, red. Tomasz Kruszewski. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009, s. 185-211.
  6. Promocja książki wydawców katolickich w Polsce na podstawie analizy zawartości „Gościa Niedzielnego” (1992-2007). W: Dokąd zmierzamy? Książka i jej czytelnik: materiały z II ogólnopolskiej konferencji naukowej zorganizowanej przez Bibliotekę Główną Uniwersytetu Szczecińskiego, red. Radosław Gazińskie. Książnica Pomorska im. S. Staszica w Szczecinie, Szczecin 2008, s. 89-100.
  7. Rola i znaczenie imprimatur w procesie wydawniczym książki katolickiej – wybrane problemy. „Biuletyn EBIB” 2007, nr 10.

Joanna Wróbel, PhD
Assistant Professor,
Faculty of Humanities, University of Silesia in Katowice

joanna.wrobel@us.edu.pl

https://joannawrobel.edu.pl

ORCID 0000-0002-9572-476X

Research interests:

  • the art of organizing information and its visualization,
  • web literacy,
  • information architecture,
  • new technologies and social media,
  • social information architecture,
  • cooperation and new technologies in adult education
  • design thinking.

Selected publications: 

  1. Analiza użyteczności wybranych polskich serwisów internetowych z zakresu Open Access za pomocą narzędzia Lighthouse [Usability analysis of some Polish open-access journal websites applying an auditing tool Lighthouse], coauth. Magdalena Karciarz. „Nowa Biblioteka” 2019, no. 3, p. 43-56.
  2. Oferta wydawnicza i czytelnicy w systemie książki wydawców katolickich [Publishing offer and readers in the book system of catholic publishers]. „Nowa Biblioteka” 2011, no. 2, p. 71-92.
  3. Sytuacja wydawców książki katolickiej w Polsce przed rokiem 1989 [The situation of catholic book publishers in Poland before the year 1989]. „Bibliotheca Nostra” 2011, no. 3, p. 79-91.

Joanna Wróbel - zdjęcie profilowe

return to top