Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Kulturze
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Marcin Sarnek

16.07.2020 - 12:05, aktualizacja 05.05.2023 - 12:44
Redakcja: JusJan

dr Marcin Sarnek

e-mail: marcin.sarnek@us.edu.pl

http://www.marcin.sarnek.us.edu.pl

https://orcid.org/0000-0003-4023-2570

Tematyka badawcza:

  • współczesne i historyczne dyskursy technologii / technologia a kultura,
  • dyskurs „praw autorskich” w kontekście kulturowym,
  • prawa własności intelektualnej w grach wideo,
  • prywatność w kontekście kulturowym, „prawo do prywatności”,
  • studia nad telewizją, retoryka serialu telewizyjnego,
  • historia i kultura polityczna USA,
  • historia jazzu,
  • studia cyberkulturowe,
  • „spiskowe teorie dziejów” w kontekście kulturowym, zwłaszcza zabójstwo JFK.

Doktorat

2005 – Sensitive to the secret : position of cryptography and secrecy in contemporary american culture: towards more responsible discourses of technology, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Wybrane publikacje:

  1. When you are not what you do not have : some Remarks on Digital Inheritance. W: Materiality and popular culture : the popular life of things. Routledge, New York 2017, s. 88-101.
  2. Królowie nie giną w wypadkach drogowych : teorie spisku i narracje gier wideo. W: Kryptohistorie : ukryte i utajone narracje w historii. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 23-44.
  3. „Cryptographer-Magician” and other modes of presence of cryptography in contemporary American cinema. W: Camouflage : secrecy and exposure in literary and cultural studies. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 166-179.

Marcin Sarnek, PhD
Assistant Professor,
Faculty of Humanities, University of Silesia in Katowice

marcin.sarnek@us.edu.pl

ORCID 0000-0003-4023-2570

Research interests:

  • contemporary and historical discourses of technology,
  • intellectual property and copyrights in cultural contexts,
  • intellectual property in video games,
  • privacy and „privacy rights” in cultural contexts,
  • history and polity of the USA,
  • TV studies, rhetorics of a TV narrative,
  • Jazz history,
  • cybercultural studies,
  • game studies,
  • conspiracy theories and the American polity.

Selected publications: 

  1. When you are not what you do not have : some Remarks on Digital Inheritance. In: Materiality and popular culture : the popular life of things. Routledge, New York 2017, p. 88-101.
  2. Kings don’t die in traffic accidents. In: Cryptohistories. Cambridge Scholars Publishing 2015, p. 15–36.
  3. „Cryptographer-Magician” and other modes of presence of cryptography in contemporary American cinema. In: Camouflage : secrecy and exposure in literary and cultural studies. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, p. 166-179.

return to top