prof. dr hab. Tadeusz Miczka
e-mail: tadeusz.miczka@us.edu.pl
https://orcid.org/0000-0002-0464-9793
Tematyka badawcza:
- historia i teoria kultury,
- historia i teoria kina oraz nowych mediów,
- teoria komunikacji,
- metodologia badań humanistycznych i społecznych,
- pedagogika kultury i edukacja medialnej,
- dzieje awangard artystycznych,
- historia totalitaryzmów XX w.,
- historia Holokaustu.
Stopnie i tytuły naukowe:
Profesura
1995 – tytuł profesora nauk humanistycznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Habilitacja
1989 – Czas przyszły niedokonany. O włoskiej sztuce futurystycznej, Uniwersytet Jagielloński.
Doktorat
1984 – Inspiracje plastyczne w twórczości filmowej i telewizyjnej Andrzeja Wajdy, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Magisterium
1976 – Możliwości interioryzacyjne kina na przykładzie filmu „Osiem i pół” Federico Felliniego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Wybrane publikacje:
- Von der „Stadt der Zukunft” von Antonio Sant Elia zur zeitgenossischen virtuellen Stadt. W: Von der Agora zur Cyberwold. Soziale und kulturelle, digitale und nicht-digitale Dimensionen des offentlichen Raumes. Gerhard Banse. Trafo Verlagsgruppe dr. Weist, Berlin 2018 , s. 103-114.
- Affascinati ma distanti: le trace italiane in un cinema „malato di polonitá” [przeł. Ryszard Wylecioł]. W: L’italianismo moderno Nell’Europa Centrale e Orientale (secc. XIX-XXI). Accademia Polacca delle Scienze Biblioteca e Centro di Studi a Roma in collaborazione con l’Istituto Balassi Accademia d’Ungheria in Roma e l’Istituto Storico Austriaco, Roma 2017, s. 62-75.
- Conception of the Integral Person Faced with the Prospect of Technology [przeł. Bogdan Moczko]. „Transformacje. Pismo interdyscyplinarne” 2015, nr 3-4, s. 50-76.
- Poetics of Computer Games as the Basis of Contemporary Popular Culture and it’s Interdisciplinary Studies. W: Multidisciplinary Views on Popular Culture: Proceedings of the 5th International SELICUP Conference, red. Eduardo de Gregorio Godeo & Maria del Mar Ramón-Torrijos. Ediciones de la Universidad de Castilla – La Mancha, Cuenca 2014, s. 425-435.
- Kino włoskie. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2009, ss. 697. ISBN 978-83-7453-953-1; wyd. 2. 2014. ISBN 978-83-7453-267-9.
- O śmierci na ekranie. Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2011, ss. 208. ISBN 978-83-60430-44-6; wyd. 2. Wydawnictwo Naukowe “Śląsk”, Katowice 2013, ss. 207. ISBN 978-83-7164-743-7.
- Adaptacja [współaut. Alicja Helman]. W: Słownik pojęć filmowych. T. 10, red. Alicja Helman. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s. 7‑42.
- Wielkie ŻARCIE i POSTmodernizm. O grach intertekstualnych w kinie współczesnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1992, ss. 138. ISBN 83-226-0443-2.
- Czas przyszły niedokonany. O włoskiej sztuce futurystycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1988, ss. 206. ISBN 83-226-215-4; wyd. 2. 1994, ss. 200. ISBN 83-226-0588-9.
- Inspiracje plastyczne w twórczości filmowej i telewizyjnej Andrzeja Wajdy. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1987, ss. 232. ISBN 83-226-0185-9 .
Przynależność do organizacji i towarzystw naukowych:
- Polskie Towarzystwo Estetyczne.
Tadeusz Miczka, Full Professor
Professor in the Institute of Culture Studies, the University of Silesia in Katowice
ORCID 0000-0002-0464-9793
https://scholar.google.com/citations?hl=pl&pli=1&user=pdSLGCYAAAAJ
https://www.researchgate.net/profile/Tadeusz-Miczka
Research interests:
- history and theory of cinema and multimedia,
- philosophy of technique,
- pedagogy of culture,
- cultural communication,
- history of Holocaust,
- anthropology of place.
Recent publications:
- Specifics of Algorithmization in Data Culture. “European of Engineering and Formal Sciences” 2019, vol. 3, iss. 3, pp. 13–21.
- Rzeczywistość wirtualna jako utopia [Virtual reality as utopia]. “Er(r)go, Teoria/Literatura/Kultura” 2018, iss. 36, pp. 11–25.
- Von der „Stadt der Zukunft” von Antonio Sant’Elia zur zeitgenössischen virtuellen Stadt [From Antonio Sant’Elia’s “City of the Future” to the Contemporary Virtual City]. In: Von der Agora zur Cyberwold. Soziale und kulturelle, Digitale und nicht-digitale Dimensionen des offenntlichen Raumes, hg. Gerhard Banse, Xabier Insausti. Trafo Verlagsgruppe, Berlin 2018, pp. 103–113.
- Audiovisuality of the Third Degree: reality or Fantasy? In: Technology, Society and Sustainability. Selected Concepts, Issues and Cases, ed. by Lech W. Zacher. Springer International Publishing AG, Cham 2017, pp. 99–106.
- Człowiek techniczny, „człowiek rozszerzony”, „człowiek z 3D”. Próba definicji [Technical man, “extended man”, “man of 3D”. An attempt to define the concepts]. “Filo-Sofija” 2017, vol. 4, pp. 37–47.
Research Grants:
- Research project of the National Program for the Development of Humanities: “Development” 2.b entitled Miejsca postindustrialne jako przedmiot badań transdyscyplinarnych. Od dizajnu do zakorzenienia [Post-industrial Places as a Subject of Transdisciplinary Studies. From Design to Rootedness, 2016–2019]. Project manager: Aleksandra Kunce. Tadeusz Miczka’s creative work: Zmiana i ciągłość. Podstawowe kierunki rozwoju współczesnych miast i badań nad przestrzeniami życiowymi społeczeństwa informacyjnego [Change and continuity. Main directions in the development of contemporary cities and in the studies of living spaces of the information society].
Academic outreach and engagement:
- Analiza i diagnoza oraz określenie perspektywy rozwoju polskiej kinematografii jako elementu rynku audiowizualnego [Analysis, diagnosis and identification of the prospects for the development of Polish cinema as part of the audiovisual market] (project manager, the research project of the Foundation “Arts/Media/Film” and the Polish Institute of Cinema, 2013–2015).
- Strategia rozwoju rynku medialnego w Polsce 2015 – 2020 [The strategy of the media market development in Poland 2015–2020] (project participant, the research project of the Foundation “Arts/Media/Film” and the Polish Institute of Cinema, 2013–2015).