25 sierpnia 2024 roku zmarł prof. dr hab. Zbigniew Kazimierz Kwieciński (1941-2024) –
pedagog i socjolog edukacji, nauczyciel i wychowawca wielu pokoleń polskich pedagogów
Profesor był wieloletnim, zasłużonym pracownikiem Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Był również pracownikiem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Był członkiem rzeczywistym Polskiej Akademii Nauk, wieloletnim członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, współzałożycielem i wieloletnim przewodniczącym Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, wieloletnim członkiem Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów.
Dnia 20 maja 2014 roku prof. Z. Kwieciński odebrał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Tytuł doktora honoris causa odebrał również od innych polskich uniwersytetów takich jak, Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetu Opolskiego i Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Twórczość naukowa prof. dr hab. Zbigniewa Kwiecińskiego, dr h.c. multi skupiała się wokół tematyki związanej z funkcjonowaniem szkoły wiejskiej, socjopatologią edukacji,
z awangardowymi nurtami pedagogiki współczesnej, pedagogiką wielokulturową. W latach siedemdziesiątych powołał „Seminarium czwartkowe” w Toruniu, gromadzące co tydzień kilkuset młodych pedagogów. Seminaria te przekształciły się w konwersatoria noszące nazwę „Nieobecne dyskursy”; a następnie „Społeczne aspekty wychowania”. Seminaria/konwersatoria były miejscem wymiany myśli, dyskusją nad badaniami młodych pedagogów, a także przestrzenią do zaproszenia wielu wybitnych polskich i zagranicznych pedagogów. Do najważniejszych publikacji profesora zaliczyć należy: Funkcjonowanie szkoły w środowisku wiejskim, 1972; Odpad szkolny na wsi, 1972 (drugie wydanie w 2002 r.); Młodzież wobec wartości i norm życia społecznego, 1987; Dynamika funkcjonowania szkoły, 1990; Socjopatologia edukacji, 1992; Tropy – próby – ślady. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, 2000; Wykluczanie, 2002; Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, 2002; Bezbronni. Odpad szkolny na wsi, 2002; Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, 2007; Cztery i pół. Preliminaria, liminaria, varia, 2011; Dylematy – inicjatywy – przebudzenia, 2011; Spotkania, które zmieniają. O spotkaniu jako zdarzeniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującemu na drodze życia, 2012; Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, 2012.