Stanowisko:
Grupa: Specjalność: Pokój: Telefon: e-mail: |
Adiunkt
Pracownicy badawczo-dydaktyczni Pedagogika specjalna 9B +48 338546202 magdalena.belza@us.edu.pl |
Dr Magdalena Bełza-Gajdzica
Przebieg kariery naukowej Przebieg kariery naukowej
Udział w projektach:
2011 - „Instytucje i organizacje wspierające rozwój i socjalizację osób niepełnosprawnych intelektualnie na terenie powiatów cieszyńskiego i karwińskiego / Instituce a organizace podporující vývoj a socializaci mentálně postižených osob na území těšínského a karvinského okresu”. Uniwersytet Śląski w Katowicach (partner wiodący), Diakonia Śląska. Projekt realizowany w ramach Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Śląsk Cieszyński - Těšínské Slezsko Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007-2013. Funkcja – członek zespołu. Realizacja projektu: 2011.
2012- „Osoba niepełnosprawna moim sąsiadem. Nieinstytucjonalne wsparcie osób niepełnosprawnych”. Uniwersytet Śląski w Katowicach – Uniwersytet Śląski w Opawie. Projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007 – 2013 i budżetu państwa. Funkcja – sekretarz. Realizacja projektu: 2012.
2012: Projekt systemowy – „PEWNIAK – Pozytywna Energia w Nauczaniu i Aktywnym Kształceniu” – podnoszenie kompetencji zawodowych nauczycielek/li edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej woj. śląskiego – METIS Katowice. Projekt realizowany w ramach Priorytetu IX, Działania 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. nr WND – POKL.09.04.00-24-001/11 Projekty współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcja: trener-wykładowca.
2013 – Udział w pracach Zespołu Strategii Polityki Społecznej Województwa Śląskiego na lata 2006 - 2020 (Zespół zadaniowy dotyczący problematyki niepełnosprawności)
2015 - „Forma kształcenia a trajektorie rozwoju teorii umysłu”. Projekt finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki. Nr projektu 2014/13/B/HS6/02663). Prowadzenie testów.
2017 - W stronę nowych możliwości. Miejsce realizacji: Fundacja „Być Razem”, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. Projekt w ramach środków pozyskanych z Urzędu Marszałkowskiego: Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny) dla osi priorytetowej: IX. Włączenie społeczne dla działania: 9.1. Aktywna integracja dla poddziałania: 9.1.5. Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym.
2019 - „Zawód nauczyciel- opracowanie i wdrożenie programów kształcenia nauczycieli na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji” , współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie: 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, zgodnie z umową POWR 03.01.00-00-KN33/18. Stanowisko: koordynator zadania nr 1.
2020 – „Zestaw innowacyjnych pomocy edukacyjnych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych” (POIR.01.01.01-00-0446/19) realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 - 2020 działanie 1.1/poddziałanie 1.1.1. Prowadzący projekt: Z.P.H. Pilch. Stanowisko: Ekspert prac BR w pedagogice Tytuł projektu: Badanie praktyki ogólnodostępnych szkół podstawowych w zakresie edukacji włączającej. Projekt zlecony przez Ministerstwa Edukacji Narodowej, realizowany od 1. 05 . 2020 – 31 12. 2020. Stanowisko: Kierownik badań
Badania statutowe:
2008-2012: Projekt zespołowy: Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji i socjalizacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w Polsce i Republice Czeskiej. Miejsce realizacji: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. Projekt w ramach działalności statutowej Uniwersytetu Śląskiego. Funkcja – członek.
2013- 2017: Człowiek niepełnosprawny w społeczności lokalnej – uwarunkowania jakości życia oraz perspektywy rozwoju. Miejsce realizacji: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. Projekt w ramach działalności statutowej Uniwersytetu Śląskiego. Funkcja – członek.
2018 -2019: Zwielokrotnione nierówności – prawa mniejszości i działania emancypacyjne grup defaworyzowanych (osób z niepełno¬spraw¬¬nością, kobiet, osób starszych, osób o odmiennej orien¬tacji seksualnej). Miejsce realizacji: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. Projekt w ramach działalności statutowej Uniwersytetu Śląskiego. Funkcja – członek.
2020: Diagnoza edukacyjna osób z niepełnosprawnością słuchu – aspekty edukacyjne, terapeutyczne i społeczne Projekt zespołowy w ramach Zespołu badawczy ds. studiów nad niepełnosprawnością słuchową w Instytucie Pedagogiki. Funkcja – lider zespołu
Projekty badawcze indywidualne Młodych Naukowców:
2010-2012: Projekt indywidualny: System edukacji osób umiarkowanie i znacznie oraz głęboko niepełnosprawnych intelektualnie (na przykładzie rozwiązań w Anglii, Republice Czeskiej i Polsce) Miejsce realizacji: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. Projekt w ramach działalności młodych naukowców Uniwersytetu Śląskiego. Funkcja – kierownik.
2013-2014: Projekt indywidualny: Modele oczekiwań interpersonalnych wobec studentów niepełnosprawnych. Miejsce realizacji: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. Projekt w ramach działalności młodych naukowców Uniwersytetu Śląskiego. Funkcja – kierownik.
Dodatkowe informacje:
Członek Sekcji pedagogiki specjalnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, członek Zespołu Samokształceniowego Doktorów przy KNP PAN, Zastępca przewodniczącego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddziału w Cieszynie, członek Senatu Uniwersytetu Śląskiego, Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika, Kolegium Wydziałowego Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji, Wydziałowy koordynator ds. dostępności, koordynator kilku umów o współpracę z interesariuszami zewnętrznymi, członek komisji ds. Jakości Kształcenia, KRK, zespołów przygotowujących nowe programy studiów a także opracowujących raport dla Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Zainteresowania badawcze Zainteresowania badawcze
Najważniejsze osiągnięcia naukowe, wyróżnienia i nagrody Najważniejsze osiągnięcia naukowe, wyróżnienia i nagrody
Wybrane publikacje:
Wyróżnienia i nagrody:
Staże naukowe/Wizyty studyjne Staże naukowe/Wizyty studyjne
1. Kirchliche Pädagogische Hochschule der Diözese Graz-Seckau (Austria) październik 2010, październik 2012; Październik 2014, Październik 2016
2. Ostravska univerzita – Ostrawa (Republika Czeska) Grudzień 2011; Kwiecień 2015, Kwiecień 2017
3. Seinajoki University of Applied Science- Seinajoki (Finlandia) – Kwiecień 2012.