Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
search
Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

FINALNA WERSJA Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej na rok akademicki 2024/2025

Dziś, 30 kwietnia 2024r., zamknęliśmy proces organizacji ostatecznego kształtu Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej na rok akademicki 2024/2025.

Przedstawiamy finalną wersję Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej 2024/2025, z podziałem na ofertę:

Oferta ta została wyłoniona w drodze zestawienia pokonkursowych list rankingowych (opublikowanych 15 marca, poniżej) z zapotrzebowaniem na poszczególne kategorie modułów (MOG, MOS, MOH) w semestrze zimowym i letnim zgłaszane przez Dyrekcje Kierunków dla studiów stacjonarnych*.

Z koordynatorami modułów zaciągniętych do realizacji skontaktujemy się mailowo w najbliższych dniach, po majówce, w celu ustalenia dalszych szczegółów organizacyjnych.

Wyrażając podziękowanie za wielkie zaangażowanie naszej społeczności akademików i akademiczek w tworzenie nowej oferty rozszerzającej kształcenie kierunkowe, pragniemy podkreślić wysoką merytoryczną jakość wszystkich złożonych propozycji modułów.

Zespół ds. Otwartych Modułów Uniwersyteckich

* Organizacja realizacji OOD na studiach niestacjonarnych odbywa się równoległą ścieżką, o czym będziemy informować mailowo osoby, które wyraziły w konkursie zainteresowanie tą formą zajęć.

 

WYNIKI KONKURSU na projekty modułów OOD na rok akad. 2024/2025

Dziś, 15 marca 2024 roku, dobiegła końca analiza zgłoszonych w konkursie propozycji projektów modułów do realizacji w ramach Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD) dla studiów II stopnia w roku akademickim 2024/2025. Poniżej prezentujemy wykrystalizowane w toku oglądu nadesłanych projektów listy rankingowe modułów ogólnoakademickich (MOG), modułów ogólnoakademickich społecznych (MOS) i modułów ogólnoakademickich humanistycznych (MOH). Zgodnie z § 5. pkt. 2. Regulaminu konkursu rozstrzygając konkurs Zespół ds. Otwartych Modułów Uniwersyteckich uwzględniał główne cechy zgłaszanych modułów: uniwersalność, interdyscyplinarność, otwartość, stymulatywność, oryginalność.

Równolegle do prac nad rozstrzygnięciem konkursu ustalony został ostateczny kształt zapotrzebowania zgłaszanego przez Dyrekcje Kierunków na rok akad. 2024/2025 (zapotrzebowania na: typ modułu (MOG, MOS lub MOH), czas osadzenia zajęć w siatkach (semestr zimowy lub semestr letni) oraz wymagany język (polski lub angielski)). Należy przyjąć, że do ostatecznej oferty wejdzie około 25 modułów z listy MOG, około 20 modułów z listy MOS oraz około 5 modułów z listy MOH. W najbliższych dniach będziemy kontaktować się z koordynator(k)ami modułów kolejno obecnych na listach rankingowych w celu ustalenia możliwości i szczegółów organizacyjnych odpowiadających zapotrzebowaniom zgłaszanym przez Dyrekcje Kierunków.

Proces organizacji ostatecznego kształtu Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej na rok akad. 2024/2025 zamknie się najpóźniej 30 kwietnia 2024, zgodnie z § 7. pkt. 6. Zarządzenia nr 166 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 24 października 2023 r. w sprawie sposobu organizacji zajęć w ramach Otwartych Modułów Uniwersyteckich  (OMU) i Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD). Najpóźniej po tym dniu, bez zbędnej zwłoki, wszystkie osoby, które wzięły udział w konkursie, zostaną poinformowane mailowo o tym, czy zgłoszony przez nie projekt modułu znalazł się w ostatecznej ofercie OOD na najbliższy rok akad. 2024/2025.

KONKURS na projekty modułów OOD na rok akad. 2024/2025

Informujemy, że dnia 15 stycznia 2024 rusza nabór projektów modułów do realizacji w ramach Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD) dla studiów II stopnia w roku akademickim 2024/2025.

Do konkursu każdy nauczyciel akademicki (lub zespół dwu-, trzyosobowy) może złożyć dowolną liczbę modułów, uwzględniając kryteria i wymagania określone w Regulaminie konkursu.

Zgłoszenie modułu do konkursu polega na przesłaniu  projektów  sylabusów w terminie od 15.01.2024 do 18.02.2024 poprzez zdalny formularz zgłoszeniowy.

Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie listy rankingowej nastąpi 15.03.2024.

Ostateczny kształt oferty na rok akademicki 2024/2025 zostanie podany do wiadomości 30.04.2024.

 

O czym należy pamiętać i NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ, opracowując projekt modułu do konkursu?

  1. projekty modułów zgłaszane do konkursu będą oceniane według następujących kryteriów:
    – uniwersalność – wymogi wstępne nie obejmują znajomości podstaw naukowych w dyscyplinie, do której odnoszą się efekty modułowe,
    – interdyscyplinarność – zagadnienia uwzględniają elementy wykraczające i / lub łączące zagadnienia spoza jednej dyscypliny, dziedziny, a nawet obszaru nauki, w tym podejmujące bieżące problemy wymagające ponaddziedzinowych podejść naukowych i wielogłosowych dyskursów,
    – otwartość – zagadnienia uwzględniają otwarte i elastyczne formy realizacji zajęć, umożliwiające uczestnictwo studentów reprezentujących różne kierunki i specjalności kształcenia w Uniwersytecie,
    – stymulatywność – moduły przyczyniają się do rozszerzania kierunkowych kompetencji studentów poprzez stosowanie treści i form inspirujących ich aktywności o charakterze samorozwojowym w odniesieniu do aktualnych zainteresowań oraz przyszłych projektów zawodowych,
    – oryginalność – zagadnienia zaproponowane w ramach modułów ogólnouniwersyteckich nie powielają treści modułów kierunkowych;
  2. zajęcia w ramach OOD odbywają się – na studiach stacjonarnych – wyłącznie w poniedziałki w wybranej jednostce pasma od 13.45 do 20.30, albo – na studiach niestacjonarnych – w 3 dni weekendowe w semestrze, podane do wiadomości przed rozpoczęciem zajęć (w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. zajęcia wyjazdowe) Zespół ds. OMU może wyznaczyć inne terminy realizacji zajęć);
  3. odbiorcy (studentki i studenci uczestniczący w zajęciach z jednego przedmiotu) mogą być z różnych kierunków, np. w jednej grupie mogą być studentki i studenci prawa, matematyki, biologii i filologii angielskiej itd. (nie wszystkie kierunki mają dostęp do wszystkich modułów w ramach OOD, to plan studiów wskazuje osobom studiującym na danym kierunku, czy powinny wybrać MOG, MOS czy MOH – zwykle kierunki humanistyczne są zobowiązane do wyboru MOG lub MOS, kierunki społeczne do wyboru MOG lub MOH, a kierunki niehumanistyczne i niespołeczne do wyboru MOH lub MOS);
  4. przedmioty realizowane w ramach OOD kończą się zaliczeniem (nie egzaminem), na ocenę; sposób zaliczenia ustala koordynator modułu (przypominamy: obecność na zajęciach nie może być uznawana za składową oceny końcowej z modułu);
  5. zgłaszany projekt sylabusa musi być zgodny z opisem wybranego modułu (o tym więcej w zakładce Opisy modułów);
  6. moduły ogólnoakademickie, ogólnoakademickie (społeczne) i moduły ogólnoakademickie (humanistyczne) mogą być prowadzone przez jednego nauczyciela, jak również współprowadzone przez nauczycieli z jednej albo różnych dyscyplin (współprowadzenie może mieć różne formy, np. określeni nauczyciele prowadzą wyznaczoną liczbę godzin kolejno po sobie (np. 10 + 20) lub w rytmie, np. co drugie zajęcia);
    – w przypadku modułów ogólnoakademickich (społecznych) koordynatorem modułu, jak i prowadzącym przynajmniej połowę zajęć w jego ramach jest nauczyciel reprezentujący dziedzinę nauk społecznych;
    – w przypadku modułów ogólnoakademickich (humanistycznych) koordynatorem modułu, jak i prowadzącym przynajmniej połowę zajęć w jego ramach jest nauczyciel reprezentujący dziedzinę nauk humanistycznych;
  7. każdy z modułów można zaplanować do realizacji w formule kształcenia kontaktowego lub zdalnego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
  8. zajęcia dydaktyczne w formule zdalnej należy planować w formie synchronicznej;
  9. każdy z modułów można realizować w jednej z wybranych form:
    A. wykładu – z limitem do 150 osób studiujących;
    B. ćwiczeń – z limitem do 25 osób studiujących;
    C. można zaproponować inną (do decyzji Zespołu ds. OMU)
    (w uzasadnionych przypadkach Zespół ds. OMU może postanowić o zmianie liczby uczestników danego rodzaju zajęć);
  10. moduły mogą być realizowane w cyklach standardowych (rytmicznie rozłożonych w semestrze), albo w cyklach intensywnych jako zajęcia zblokowane – stosowną informację należy zamieścić w sylabusie modułu;
  11. moduły można przygotować w języku polskim albo w języku angielskim (zgłaszając moduł można wyrazić gotowość poprowadzenia modułu albo po polsku, albo po angielsku);
  12. moduły w ramach OOD liczą 30 godzin na studiach stacjonarnych i 14 na studiach niestacjonarnych;
  13. godziny realizowane w ramach OOD w przypadku obniżenia pensum dydaktycznego mogą nie wliczać się do zniżki godzin;
  14. moduły nie powinny zawierać ograniczających szeroki dostęp warunków wstępnych udziału w zajęciach;
  15. treści proponowane w zgłaszanych do OOD projektach modułów nie powinny powielać tych, które proponowane są już, w tym samym zakresie i ujęciu, w realizowanych modułach kierunkowych;
  16. projektowane zajęcia mogą mieć charakter bardziej pragmatyczny, możliwy do wykorzystania w praktycznym działaniu w obszarze aktualnych zainteresowań oraz przyszłych projektów zawodowych studentów, lub bardziej teoretyczny, np. o charakterze metanaukowym (pozwalający, np. dzięki wskazaniu / dostrzeżeniu przeplotów międzydyscyplinowych czy międzyobszarowych, na pełniejszą działalność studencką o charakterze badawczym);
  17. planowane w ramach modułów OOD tematy mogą mieć charakter wiedzy-bazy w danej dyscyplinie, prezentowanej w perspektywie odbiorcy niespecjalisty, inspirując do aktywności o charakterze samorozwojowym;
  18. projektowane moduły mogą podejmować bieżące problemy wymagające ponaddziedzinowych podejść naukowych i wielogłosowych dyskursów.

return to top