Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Historii
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Michał Faszcza

13.07.2021 - 14:12, aktualizacja 11.09.2023 - 13:54
Redakcja: am

dr Michał Norbert Faszcza

 

Urodzony w 1985 r. w Gołdapi. W 2009 r. ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego, zaś w 2014 r. studia doktoranckie na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. W listopadzie 2014 r. obronił rozprawę doktorską pt. Bunty w późnorepublikańskiej armii rzymskiej (88–30 przed Chr.), napisaną pod kierunkiem prof. Adama Ziółkowskiego. Przed zatrudnieniem w 2021 r. na stanowisku adiunkta w Instytucie Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach pracował w Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku, Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie i na Uniwersytecie Warszawskim. Do jego głównych zainteresowań naukowych należą: historia republiki rzymskiej, militarne dzieje Rzymu, rzymskie prawo publiczne, jak również nowożytna recepcja antycznych koncepcji politycznych i militarnych.

 

michal.faszcza@us.edu.pl

ORCID: 0000-0003-3562-6217

Academia 

 

Wybrane publikacje:

  1. Roman Military Discipline and Germanicus’ Political Position: A Note on D. 49.16.4.13, w: Paweł Sawiński, Adam Ziółkowski, eds., Germanicus Caesar: History and Memory (Studies in Ancient Monarchies, Bd. 8) (Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2023), s. 97-115.
  2. Lojalność i wiarołomstwo jako oś Cezariańskiej narracji poświęconej wojnie: propaganda i kontekst kulturowy w Commentarii de bello Gallico. „Studia Historica Gedanensia”. T. 12, nr 1 (2021), s. 53-80.
  3. Reformy Mariusza, czyli długie trwanie historiograficznego mitu. „Res Historica”. Nr 51 (2021), s. 13-42.
  4. A citizen-soldier of the Roman Republic: Beyond the literary creation. „Klio”. T. 58, nr 2 (2021), s. 25-41.
  5. Cedo alteram, or the problem with some Augustan centurions in times of peace. „Eos”. Vol. 107, fasc. 1-2 (2020), s. 109-125.
  6. A bridge too far? Military psychology and Roman Republican warfare. „Palamedes”. No. 13 (2019-2020), s. 55-63.
  7. Livy and the Celts, w: Andrzej Gillmeister, ed., Rerum gestarum monumentis et memoriae. Cultural Readings in Livy (Akme. Studia Historica No. 18) (Warszawa: Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, 2018), s. 151-170.
  8. Znaczenie cenzorów w systemie dyscyplinarnym republikańskiego Rzymu, czyli o specyfice społeczeństwa rzymskiego. „Klio”. T. 47, nr 4 (2018), s. 59-79.
  9. Armia rzymska… ale jaka? O wiarygodności uwag Polybiosa z Megalopolis na temat organizacji exercitus Romanus. „Roczniki Humanistyczne”. T. 66, nr 3 (2018), s. 43-63.
  10. Bunty w późnorepublikańskich armiach rzymskich (88–30 przed Chr.). Oświęcim: Wydawnictwo Napoleon V, 2017, ss. 280. ISBN 978-83-7889-494-0.

 

Michał Norbert Faszcza, PhD
Assistant Professor in the Institute of History, University of Silesia in Katowice

michal.faszcza@us.edu.pl

ORCID: 0000-0003-3562-6217

Academia 

Research interests:

Roman Republic; Roman military history; Roman public law; Northern Barbaricum; modern reception of the ancient political and military thought

 

Recent publications:

  1. Roman Military Discipline and Germanicus’ Political Position: A Note on D. 49.16.4.13, w: Paweł Sawiński, Adam Ziółkowski, eds., Germanicus Caesar: History and Memory (Studies in Ancient Monarchies, Bd. 8) (Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2023), s. 97-115.
  2. A citizen-soldier of the Roman Republic: Beyond the literary creation. „Klio”. T. 58, nr 2 (2021), s. 25-41.
  3. Cedo alteram, or the problem with some Augustan centurions in times of peace. „Eos”. Vol. 107, fasc. 1-2 (2020), s. 109-125.
  4. A bridge too far? Military psychology and Roman Republican warfare. „Palamedes”. No. 13 (2019-2020), s. 55-63.
  5. Livy and the Celts, w: Andrzej Gillmeister, ed., Rerum gestarum monumentis et memoriae. Cultural Readings in Livy (Akme. Studia Historica No. 18) (Warszawa: Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, 2018), s. 151-170.

 

Research grants:

The Lanckoroński Foundation Fellowship, Rome, 2020.

 

Academic outreach and engagement:

  1. Co-author of the history textbook for secondary school students, Podręcznik dla liceum i technikum. Klasa 1. Zakres podstawowy, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 2019, 344 pages. ISBN 9788302180903.
  2. Regular collaborator of the Jagiellonian University portal Mądre Książki (http://madreksiazki.org), promoting academic and popular science publications.
  3. Presenter in the 27th Historical Book Fair, the Royal Castle in Warsaw, 2018.

return to top