Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Instytut Pedagogiki

Wykaz indywidualnych tematów badawczych

Nazwisko i Imię/First name and surname Temat badawczy w języku polskim – 2025 Research topic in English – 2025
Basiaga Jan Łączenie rodzin z dziećmi umieszczonymi w placówkach opiekuńczo- wychowawczych Reuniting families with children placed in institutional foster care
Bernasiewicz Maciej Środowisko rodzinne w genezie negatywnych i pozytywnych dewiacji społecznych Family environment in the genesis of negative and positive social deviations
Bielska Ewa Migrant students in higher education – chances and obstacles of success achievement (the Polish perspective at the global background) Migrant students in higher education – chances and obstacles of success achievement (the Polish perspective at the global background)
Borowiec Ewa Dialog nauczyciela i uczniów w procesie kształcenia ukierunkowany na zrównoważony rozwój Teacher-student dialogue in the education process focused on sustainable development
Brosch Anna Dziecko w rzeczywistości cyfrowej z perspektywy Europy i Afryki The Child in Digital Reality from a European and African Perspective
Budniak Alina Edukacja społeczna dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym Social education of children of preschool and early school age
Charzyńska Edyta Zasoby osobiste a dobrostan jednostki Personal resources and individual wellbeing
Chojnacka-Synaszko Barbara Uwzględnianie różnorodności rodziców i ich zaangażowanie (się) we wspólne działania z nauczycielem na rzecz wsparcia uczniów w procesie edukacyjnym Consideration of the diversity of the parents and their involvement (get involved) in joint activities with the teacher to support students in the educational process
Dobosz Dagmara Podwójnie wyjątkowi: wspieranie edukacji uczniów zdolnych- analiza potrzeb i dobrostanu Twice exceptional: supporting the education of gifted students – analysis of needs and wellbeing
Ecler – Nocoń Beata Cele, wartości , metody i formy wychowania w perspektywie problemów współczesności Goals, values, methods and forms of upbringing  in the perspective of contemporary problems
Fajfer-Kruczek Ilona Uczeń niedostosowany społecznie w systemie edukacji A socially maladjusted pupil in the education system
Frania Monika Media-edukacja-społeczeństwo w kontekście rewolucji technologicznej Media, education and society in the context of the technological revolution
Gałązka Alicja Dobrostan psychiczny i emocjonalny nauczycieli i uczniów – uważność, współczucie i odporność psychiczna Mental and emotional wellbeing of teachers and pupils – mindfulness, compassion and mental resilience
Gancarz Aleksandra Motywy wyboru szkoły z polskim językiem nauczania przez rodziców z Zaolzia Reasons for choosing a school with Polish as the language of instruction by parents from Zaolzie
Gaweł-Mirocha Anna Wypalenie uczniowskie w rzeczywistości post pandemicznej. Mentalizacja a zjawisko izolacji rówieśniczej Wypalenie uczniowskie w rzeczywistości post pandemicznej. Mentalizacja a zjawisko izolacji rówieśniczej
Gierczyk Marcin Podejście zorientowane na studentach podwójnie wyjatkowych w przestrzeni uniwersyteckiej: Analiza potrzeb i dobrostanu A Student-Centred Approach to Twice-Exceptional Learners in the University Environment: An Analysis of Needs and Wellbeing
Głupczyk Grzegorz System sprawiedliwości naprawczej nieletnich The Restorative Justice System for Juveniles
Grabowska Barbara Tożsamość oraz kompetencje językowe i społeczne uczniów-członków mniejszości narodowych i etnicznych The identity, linguistic, and social skills of students belonging to national and ethnic minorities
Godawa Joanna Pedagogika lasu- badania nad relacją człowieka z naturą Forest pedagogy – research on the relationship between humans and nature
Godawa Szymon Funkcjonowanie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przedszkolach leśnych. The functioning of children with special educational needs in forest kindergartens.
Góźdź Joanna Empiryczna analiza roli perfekcjonizmu i doskonałości (excellencism) w zakresie funkcjonowania psychospołecznego oraz ich związki z aktywnością fizyczną An empirical analysis of the role of perfectionism and excellencism in psychosocial functioning and their relationships with physical activity
Hetmańczyk Hewilia Dobrostan psychospołeczny uczniów – edukacja zdrowotna, wsparcie społeczne, pomoc – wieloaspektowa charakterystyka problemu. Psychosocial well-being of students – health education, social support, assistance – a multifaceted characterisation of the problem.
Huk Tomasz Edukacja wobec zmiany Education in the context of change
Hruzd-Matuszczyk Alicja Szkolnictwo polskie za granicą – społeczność – potrzeby – perspektywy Szkolnictwo polskie za granicą – społeczność – potrzeby – perspektywy
Jarosz Ewa Możliwości i bariery implementacji praw partycypacyjnych dzieci i młodzieży w kontekście działań społecznych oraz badań Opportunities and barriers to the implementation of children and young people’s participatory rights in the context of social actions and research
Jas-Liszok Katarzyna Aktywność społeczno-kulturalna osób dorosłych Social and cultural activity of adults
Jas-Liszok Katarzyna Postawy studentów pedagogiki z Polski, Republiki Czeskiej i Słowacji wobec INNEGO (osób starszych i osób o orientacji homoseksualnej). Studium porównawcze Attitudes of students of pedagogy from Poland, the Czech Republic and Slovakia towards the OTHER (older people and people with homosexual orientation). A comparative study
Jurczyk  Marcin Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera w aspekcie indywidualizacji procesu resocjalizacji nieletnich Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences in the Context of Individualizing the Juvenile Social Rehabilitation Process
Juroszek Weronika Wychowanie i samowychowanie do wartości Education and self-education in values
Kawiak Ewelina Wykorzystanie bajek matematycznych w edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym The use of mathematical fairy tales in the education of preschool and early school age children
Kisiel Mirosław Przygotowanie przyszłych nauczycieli do transmisji form aktywności muzycznej w przestrzeni wczesnej edukacji dziecka Preparing future teachers to transmit forms of musical activity in early childhood education
Kitlińska – Król Małgorzata Edukacja włączająca, a kompetencje studentów pedagogiki Inclusive education and the competences of pedagogy students
Klajmon-Lech Urszula Rodzeństwo dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – formy społecznego wsparcia Siblings of children with intellectual disabilities – forms of social support
Knapik-Szweda Sara Muzykoterapia jako forma zarządzania bólem podczas procedur medycznych u dzieci przedwcześnie urodzonych oraz ich rodzin. Badania pilotażowe. Music Therapy as a Form of Pain Management During Medical Procedures in Preterm Infants and Their Families: A Pilot Study
Konieczna Ewelina Społeczna i edukacyjna rola kultury filmowej The social and educational role of film culture
Konieczny-Pizoń Kinga Obraz świata wartości osób znajdujących się w kryzysie bezdomności, w tym osób opuszczających zakłady karne (ujęcie interdyscyplinarne) The worldview of people experiencing homelessness, including those leaving prison (an interdisciplinary approach)
Kopczyński Tomasz Przekrojowa analiza popularności narzędzi AI dla edukacji i przetwarzania treści cyfrowych. Cross-sectional Research on the Adoption and Popularity of AI Tools in Education and Digital Content Processing
Kozubek Mariola Service-Learning w kształceniu akademickim Exploring Service-Learning in Higher Education
Krasoń Katarzyna Potencjalność aktu tworzenia w aktualizacji/wsparciu/wspomaganiu rozwoju człowieka – sztuka narracyjna i arteterapia The potentiality of the act of creation in actualizing/ supporting human development – narrative art and art therapy
Kruszelnicki Wojciech Henry Giroux: teoria krytyczna dla pedagogiki i edukacji Henry Giroux: Critical Theory for Pedagogy and Education.
Kyuchuk Husiyn Edykacja międzykulturowa dzieci romskich w Europie i na świecie Intercultural education of Roma children in Europe and worldwide
Kwadrans Łukasz PROBACJA W POLSCE – RZECZYWISTOŚĆ I PERSPEKTYWY ROZWOJU Probation in Poland – reality and prospects for development
Leksy Karina Zdrowie psychospołeczne i poczucie dobrostanu osób studiujących z perspektywy uczestnictwa społecznego w środowisku off- i on-line Psychosocial health and well-being of students from the perspective of social participation in the offline and online environment
Lewko Agnieszka Osoby ze spektrum autyzmu w przestrzeni społecznej i osobistej. People on the autism spectrum in social and personal spaces.
Majewska – Kafarowska Agnieszka Starzenie się w kontekście specyfiki procesów społeczno-kulturowych XXI wieku Ageing in the context of the specific socio-cultural processes of the 21st century
Maliszewska Katarzyna Sztuka w edukacji, animacji społeczno-kulturowej i terapii pedagogicznej (badania pedagogiczno-andragogiczne) Art in education, socio-cultural animation and pedagogical therapy (pedagogical and andragogical research)
Maliszewski Krzysztof Re-konstrukcje pedagogiki: imponderabilia edukacji – słabe, ukryte, dwoiste, długofalowe czynniki wychowania Re-constructions of pedagogy: the imponderables of education – weak, hidden, dual, long-term factors in upbringing
Mazepa – Domagała Beata Identyfikacja postaw nauczycieli wczesnej edukacji wobec sztuki współczesnej Identifying early education teachers’ attitudes towards contemporary art
Michalski Łukasz Progi teoretyczności świadomości historycznej pedagogiki Thresholds of Theorization in Historical Consciousness for Education
Misik Maria Elementy pedagogiki personalistycznej w polskiej refleksji o wychowaniu. Idee – inspiracje – rekonstrukcje Elements of personalistic pedagogy in Polish reflections on education. Ideas – inspirations – reconstructions
Młynek Patrycja Wielokulturowość w srodowisku szkolnym Multiculturalism in the school environment
Minczanowska Aleksandra Edukacja domowa jako alternatywa – codzienność, wyzwania i perspektywy Home schooling as an alternative – everyday life, challenges and prospects
Mrózek Sebastian Osoba z niepełnosprawnością i ze specjalnymi potrzebami – kontekst społeczny i edukacyjny w perspektywie inkluzji A person with a disability and special needs – the social and educational context in the perspective of inclusion.
Nieduziak Edyta Arteterapia – obszary zastosowań i praktyka badawcza Art therapy – areas of application and research practice
Niemiec Marta Realizacja wsparcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej  dla uczniów z Ukrainy ze specjalnymi (indywidualnymi) potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych w  wybranych gminach województwa śląskiego Implementation of psychological and pedagogical support for Ukrainian students with special (individual) needs in a mainstream schools selected in municipalities of the Silesian province.
Noszczyk-Bernasiewicz Monika Niedostosowanie społeczne nieletnich w kontekście etiologii oraz procesu resocjalizacji. Conduct disorders of minors in the context of etiology and the process of social rehabilitation.
Nowak Alina Modele kształcenia nauczycieli w różnych krajach świata: Jakie podobieństwa i różnice w podejściu do praktyk, teorii i mentorstwa są widoczne w różnych systemach edukacji? Teacher training models in different countries around the world: What similarities and differences in approaches to practice, theory and mentoring can be seen in different education systems?
Ogrodzka-Mazur Ewa Społeczne, kulturowe i pedagogiczne konteksty edukacji dzieci i młodzieży w środowiskach zróżnicowanych kulturowo Social, cultural and pedagogical contexts of educating children and young people in culturally diverse environments
Pawlik Sabina Osoby w spektrum autyzmu – edukacja, tożsamość, zaangażowanie, emancypacja People on the autism spectrum – education, identity, engagement, emancipation
Penczek Mateusz Tożsamość osobowa i autonomia jednostki z perspektywy filozofii współczesnej i nauk społecznych. Personal identity and autonomy according to contemporary philosophy and the social sciences
Piechaczek-Ogierman Gabriela Śląskość nieoczywista. Studium badań nad  tożsamością śląską. The elusive nature of Silesian identity. A study of research into Silesian identity.
Polewczyk Irena Akustyka szkoły- pedagogiczne aspekty School acoustics – pedagogical aspects
Porczyńska-Ciszewska Anna Dobrostan psychiczny a radzenie sobie ze stresem rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Mental wellbeing and coping with stress among parents of children with intellectual disabilities.
Prysak Dorota Deinstytucjonalizacja elementem włączania osób o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych w życie społeczne Deinstitutionalisation as a means of integrating people with diverse educational and developmental needs into social life
Przybylska Irena Emocjonalne korelaty pracy w zawodach społecznych.  Emotional correlates of work in social professions.
Pyrzyk-Kuta Aleksandra Sztuka Głuchych w recepcji osób słyszacych Deaf art in the perception of hearing people
Raszka Renata Edukacja dziecka w kontekście zmiennej rzeczywistości Child education in the context of a changing reality
Rembierz Marek Edukacja międzykulturowa i badania pogranicza w polskiej myśli pedagogicznej. Źródła – rozwój – perspektywy Intercultural education and borderland studies in Polish pedagogical thought. Sources – development – perspectives
Rodek Violetta Pasja jako najwyższa forma zaangażowania i aktywnego tworzenia własnej biografii – ujęcie pedagogiczne Passion as the highest form of commitment and active creation of one’s own biography – a pedagogical approach
Ruman Natalia Zrównoważony rozwój w edukacji w idei Międzynarodowej Sieci Pedagogicznej PILGRIM w przedszkolach powiatu pszczyńskiego Sustainable development in education in the concept of the PILGRIM International Pedagogical Network in kindergartens in the Pszczyna district
Ryszawy Sylwia Poszukiwanie i doświadczanie wsparcia społecznego i wsparcia internetowego przez osoby o orientacji homoseksualnej Seeking and experiencing social and online support by people with homosexual orientation
Samborska Iwona Pedagogiczno-prawne konteksty wychowania, edukacji, opieki i ochrony   Pedagogical and legal contexts of upbringing, education, care and protection
Skibska Joanna Przywództwo edukacyjne a osoba nauczyciela szkół integracyjnych i specjalnych Educational leadership and the role of teachers in inclusive and special schools
Skop Karolina Uczeń sam w sobie- metodologiczne aspekty badań wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym Uczeń sam w sobie- metodologiczne aspekty badań wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym
Smyrnowa-Trybulska Eugenia Uwarunkowania pomyślnego rozwoju i implementacji E-learningu i innowacyjnych metod nauczania uczenia się we współczesnym uniwersytecie w społeczeństwie cyfrowym. Conditions for the successful development and implementation of e-learning and innovative teaching and learning methods in contemporary universities in a digital society.
Sorkowicz Anastazja Wychowanie seksualne jako prawo i obowiązek rodziców w świetle nauczania Kościoła katolickiego Sex education including the transmission of knowledge, values, and attitudes as a right and obligation of parents in the light of the teaching of The Catholic Church
Suchodolska Jolanta Młodzież i młodzi dorośli w obliczu kryzysu własnej tożsamości Youth and Young Adults Confronting an Identity Crisis
Sulik Monika W poszukiwaniu potencjału międzypokoleniowego tandemu In search of the potential of an intergenerational tandem
Szafrańska Anna Polityka oświatowa – wątek zaniechany czy niechciany? Bilans 35.lecia+ Education policy – a neglected or unwanted issue? Taking stock after 35 years+
Szczurek-Boruta Alina Konstrukcje tożsamości człowieka w warunkach pogranicza- studium socjopedagogiczne Constructions of human identity in borderland conditions – a socio-pedagogical study
Szuścik Urszula Warunki i efektywność w rozwoju twórczości plastycznej dziecka Conditions and effectiveness in the development of a child’s artistic creativity
Szymik Eugeniusz Metoda dramy w szkole podstawowej- badania eksperymentalne Drama method in Primary School- experimental research
Tomas Iwona Co mi książko dasz? Wokół współczesnej literatury dziecięcej What will you give me, book? Around contemporary children’s literature
Trzcionka-Wieczorek Anna Profilaktyka i higiena głosu w pracy nauczyciela Prevention and voice hygiene in the teaching profession
Watoła Anna Dziecko w mediach społecznych w ujęciu międzykulturowym – Polska, Wielka Brytania, Kenia, Czechy The Child in Social Media in a Cross-Cultural Perspective – Poland, Great Britain, Kenya, Czech Republic
Widawska Edyta Działania animacyjne jako wsparcie procesów inkluzywnych i ich oddziaływanie w przestrzeni społecznej w odniesieniu do modelu prawoczłowieczego Animation activities as support for inclusive processes and their impact on social space in relation to the human rights model
Wrona Sylwia Poszukiwanie siebie w czasach niepewności. Zdalny program wsparcia oparty na uważności dla rodziców dzieci niepełnosprawnych: naprzemienne, randomizowane badanie kliniczne Finding oneself in times of uncertainty. A remote mindfulness-based support programme for parents of children with disabilities: a cross-over, randomised clinical trial
Zalewska-Bujak Małgorzata Przejawy nauczycielskiego autorytaryzmu – w świetle narracji nauczycieli szkół podstawowych oraz rekonstrukcji szkolnych doświadczeń studentów pedagogiki Manifestations of teacher authoritarianism – in the light of the narratives of primary school teachers and the reconstruction of school experiences of pedagogy students
Zormanova Lucie Przygotowanie do zawodu nauczyciela przedszkolnego i wczesnej edukacji w percepcji studentów polskich i czeskich Preparation for the Profession of Preschool and Early Childhood Education Teacher in the Perception of Polish and Czech Students

return to top