Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Pedagogiki
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Dr Eugeniusz Szymik – „Dramowa interpretacja baśni…”

17.02.2022 - 15:49 aktualizacja 17.02.2022 - 15:49
Redakcja: tomaszhuk

Celem niniejszej książki jest próba odpowiedzi na pytanie, czy dramowa interpretacja baśni może kształtować właściwe relacje interpersonalne uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Z zestawu książek adresowanych do młodego czytelnika do działań dramowych wybrano baśnie. Uczyniono tak ze względu na obecność tego gatunku literackiego w podstawie programowej w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej. Lekcje z baśniami dostarczają wychowankom silnych przeżyć emocjonalnych, gdyż podczas ich trwania uczniowie nie tylko słuchają treści utworu, ale także opowiadają, wyrażają swoje emocje. Emocji dostarcza również drama, która jest metodą dydaktyczno-wychowawczą o wieloaspektowym wymiarze. Uczy i rozwija poprzez aktywność, pobudza wyobraźnię oraz skłania do działania wszystkich uczestników zajęć. Pozwala na twórcze rozwiązanie problemów czy zniwelowanie braków pewnych umiejętności społecznych, np. w zakresie komunikacji interpersonalnej. Ponadto rozwija empatię oraz pomaga uczniom lepiej zrozumieć innych.

Książka składa się z pięciu rozdziałów, z których trzy pierwsze mają charakter teoretyczny, a dwa pozostałe empiryczny.

W rozdziale pierwszym autor charakteryzuje dramę jako metodę pracy wychowawczej. W początkowej partii przybliża teorię dramy, przechodząc do walorów wychowawczych tej metody, następnie omawia techniki dramowe, w końcowej partii natomiast – związki dramy z  teatrem.  

W rozdziale drugim zarysowuje zagadnienie dotyczące baśni i jej dramowej interpretacji. Przedstawia baśń w ujęciu literaturoznawczym i pedagogicznym, a także zamieszcza przykłady jej dramowej interpretacji.

Rozdział trzeci dotyczy kształtowania relacji interpersonalnych dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Przybliżono w nim edukację wczesnoszkolną jako nowy etap w życiu dziecka, scharakteryzowano wybrane aspekty rozwoju dziecka w tym wieku oraz omówiono specyfikę jego relacji interpersonalnych w kontekście przekonań i postaw. Wskazano, że relacje interpersonalne wyrażają się w zależności od charakteru przekonań dwukierunkowo: Inni wobec mnie i Ja wobec innych.

W rozdziale czwartym autor prezentuje założenia metodologiczne badań własnych, W przeprowadzonych badaniach za najbardziej przydatną uznano metodę eksperymentu pedagogicznego, opartą o technikę grup równoległych (grupy kontrolnej
i eksperymentalnej).

W rozdziale piątym, zamykającym całość rozważań, Eugeniusz Szymik dokonuje analizy i interpretacji uzyskanych wyników dotyczących wpływu dramowej interpretacji baśni na kształtowanie relacji interpersonalnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W tym celu wykorzystano wyniki szeregu metod analitycznych, zbudowanych na zróżnicowanych założeniach, umożliwiając ocenę przeprowadzonego eksperymentu pedagogicznego  w różnych perspektywach.

Przeprowadzone badania wykazały, że w przypadku lekcji przeprowadzonych w ramach edukacji polonistycznej w klasach I-III szkoły podstawowej posługiwanie się metodą dramy daje możliwość zmiany nie tylko postaw uczniów, czyli ich myśli, uczuć i zachowań, ale także  szerzej – ich relacji interpersonalnych oraz zdolności rozumienia, analizowania i rzeczywistego odczuwania problemów, z którymi borykają się bohaterowie znanych baśni.   Określono  także wpływ płci oraz występowania problemu rodzinnego na wielkość zmian relacji.

return to top