Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Pedagogiki
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Wizyta studyjna badaczek I badaczy Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w University of Iceland

30.06.2022 - 23:01 aktualizacja 10.08.2022 - 18:06
Redakcja: tomaszhuk
W dniach 13-15 czerwca 2022 roku zespół badaczy: prof. Ewa Jarosz, dr Dagmara Dobosz oraz dr Marcin Gierczyk w ramach  realizowanego  tematu badawczego Dobrostan dzieci i młodzieży w warunkach ponowoczesnej rzeczywistości  i zagrożeń – perspektywa globalna i lokalna  realizował wizytę studyjną na University of Iceland w ramach  zdobytego grantu  Professional Development of Staff z  Iceland – Lichtenstein-Norway Grants.  Do odbycia wizyty studyjnej zespół badawczy z Instytutu Pedagogiki zaprosił dwoje politologów: dr Natalię Stępień-Lampę oraz dr Pawła Grzywnę.

 Celem bezpośrednim realizacji projektu ukierunkowanego na rozwój zawodowy pracowników Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach był rozwój kompetencji badawczych oraz dydaktycznych w obszarze badań i  kształcenia uniwersyteckiego dotyczącego  ochrony dzieci przed przemocą oraz prowadzenia badań z udziałem dzieci. . Islandia, obok Łotwy, Nowej Zelandii, Finlandii i Danii jest krajem o najwyższej jakości opieki nad dziećmi (UNICEF 2021). W University of Iceland pracują wysokiej klasy badacze nauczyciele akademiccy podejmujący przedmiotowe  tematy, jednocześnie  bezpośrednio współpracujący z instytucjami ochrony dzieci na Islandii.

Wizyta studyjna na University of Iceland poprzedzona spotkaniem on-line (kwiecień 2022, z opiekunką merytoryczną wizyty  prof. Freydís Jóna Freysteinsdóttir,  w ramach którego omówione zostały kwestie programowe i organizacyjne wizyty.  Program w ciągu trzech dni pobytu obejmował kilka spotkań edukacyjno-warsztatowych.  Dziekan Wydziału Nauk Społecznych prof. Guðný Björk Eydal zaprezentowała zarys polityki Islandii wobec dzieci i ich ochrony oraz omówiła zakończone i obecne projekty badawcze dotyczące przemocy wobec dzieci i ochrony dzieci. Prof.  Brynja Elísabet Halldórsdóttir, przewodnicząca komisji ds. równości szans na Uniwersytecie Islandzkim, przybliżyła temat polityki równości płci i różnorodności realizowanej w uczelni. Prof. Guðrún Kristinsdóttir poprowadziła warsztat metodologiczny który dotyczył metodycznych oraz etycznych aspektów badań z udziałem dzieci oraz kwestii badań partycypacyjnych w kontekście dzieci.  Spotkanie z prof. Freydís Jóna Freysteinsdóttir, poswięcono na omówienie możliwości współpracy badawczej pomiędzy Instytutem Pedagogiki UŚ  a University of Iceland w ramach rozwoju badań nad problemem przemocy wobec dzieci i jego  eliminacji.

Podczas pobytu na Islandii zespół badawczy odbył także wizytę studyjną w National Agency for Children and Families, będącej podstawową państwową  agencją na Islandii zajmującą się organizacją działań wobec problemu przemocy nad dziećmi.

Wizyta w University of Iceland pozwoliła zrealizować wszystkie zakładane cele uzyskanego przez Instytut Pedagogiki grantu. Przyczyniła się istotnie zarówno do rozwoju możliwości współpracy badawczej z University of Iceland w ramach obszaru związanego z dobrostanem dzieci, jak i  rozwoju kompetencji badawczych oraz dydaktycznych badaczek i badaczy, które podniosą jakość  oferty edukacyjnej w ramach prowadzonych  przez  Instytut Pedagogiki modułów dotyczących przemocy wobec dzieci  oraz innych modułów podejmujących problematyką praw dzieci i dobrostanu dzieci.

 

Projekt „Rozwój zawodowy pracowników Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – wizyty studyjne” EOG/21/K1/D1/W/0032, finansowany ze środków mechanizmu finansowego EOG na lata 2014-2021 oraz środków krajowych.

Grant wygrany w konkursie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w ramach Programu Iceland Lichtenstein Norway Grants – Program Edukacja Komponent I – Profesjonalny Rozwój Kadry Wizyty Studyjne.

Kwota dofinansowania 9200 euro.

img
return to top