COVID-HL
Alfabetyzm zdrowotny dyrektorów/wicedyrektorów szkół w czasie pandemii COVID-19
Będziemy diagnozować alfabetyzm zdrowotny dyrektorów i wicedyrektorów szkół w czasie pandemii COVID-19.
słowa kluczowe: alfabetyzm zdrowotny, pandemia COVID-19
Pandemia COVID-19 wpłynęła na wszystkie aspekty życia społecznego. Podejmowane środki zapobiegawcze były tożsame w większości państw, a jednym z nich było zamykanie instytucji edukacyjnych. Sytuacja ta miała znaczący wpływ na funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, zaś szczególnie wysokie koszty ponosili zarządzający tymi placówkami.
Perspektywa ukazania skali problemów i wyzwań związanych z koniecznością zastąpienia tradycyjnego modelu kształcenia przez model zdalny z perspektywy kadry zarządzającej będzie podstawą budowy modelu adaptacji i wsparcia menadżerów jednostek edukacyjnych do szybkich zmian związanych z wystąpieniem sytuacji kryzysowej. Dotychczasowe badania wskazują na wysoki poziom stresu związanego z zarządzaniem jednostkami edukacyjnymi wraz z jego psychologicznymi i fizycznymi konsekwencjami. Sytuację tę nasiliła pandemia COVID-19. Badania są prowadzone w ramach międzynarodowego konsorcjum COVID-HL Network (COVID-19 and Health Literacy [covid-hl.eu]). Wypracowana koncepcja metodologiczna zakłada równoległe prowadzenie badań wśród zarządzających szkołami w kilkudziesięciu krajach na całym świecie w oparciu o taki sam kwestionariusz ankiety, co zapewnia porównywalność wyników na poziomie międzynarodowym. Badania są realizowane za pośrednictwem ankiety internetowej i przeprowadzane z wykorzystaniem platformy LimeSurvey wśród dyrektorów i wicedyrektorów szkół podstawowych i średnich w 8 województwach w Polsce.
LIDERKA PROJEKTU
dr KARINA LEKSY
fot. archiwum dr Kariny Leksy
dr Karina Leksy
Instytut Pedagogiki
e-mail: karina.leksy@us.edu.pl
- dr hab. Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych
- dr hab. Rafał Muster, prof. UŚ, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych
Więcej o projekcie
fot. Unsplash
artykuł popularnonaukowy
Żyjemy w społeczeństwie ryzyka
Śląski badawczy | 18.07.2022
Niepewność czy nerwowość towarzyszyły w różnym stopniu każdemu z nas podczas pandemii koronawirusa. Ze stresem radziliśmy sobie różnie – raz lepiej, raz gorzej. Jedni sięgali po używki, jak papierosy czy alkohol, drudzy objadali się słodyczami, a kolejni uprawiali sport…
Aktualności
19.04.2022
- Zakończenie etapu zbierania danych empirycznych.
- Opracowanie części wyników badań własnych.
- Zgłoszenie udziału w konferencji „European Conference on Educational Research” 2022, Yerevan, Armenia.
- Zgłoszenie udziału w konferencji „International Conference on Education and New Developments” 2022 Madera, Portugalia.
- Spotkania online z partnerami zagranicznymi ukierunkowane na nawiązanie współpracy i zbudowanie konsorcjum w celu przygotowania i złożenia wniosku grantowego w konkursie Horizon Europe.
- Prace nad publikacjami.
- K. Leksy: Aktywność fizyczna dzieci i adolescentów w czasie pandemii COVID-19: przegląd badań i rekomendacje dla praktyki pedagogicznej. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2022, nr 1, s. 41-53.
- K. Leksy, K. Borzucka-Sitkiewicz: The role of health literacy in protecting children and adolescents from health risks in the context of the COVID-19 Pandemic. „Studia Edukacyjne” 2021, nr 61, s. 61-75.
INICJATYWA DOSKONAŁOŚCI BADAWCZEJ
prezentuje
Poznaj laureatów konkursów IDB pn. „Horyzont Postcovidowy” oraz „Zielony Horyzont”
Projekt pn. „Alfabetyzm zdrowotny dyrektorów/wicedyrektorów szkół w czasie pandemii COVID-19”.
Kwota dofinansowania: 117 740 zł
LIDERKA PROJEKTU
fot. archiwum dr Kariny Leksy
dr Karina Leksy
Instytut Pedagogiki
e-mail: karina.leksy@us.edu.pl
- dr hab. Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych
- dr hab. Rafał Muster, prof. UŚ, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych