Ewa Borkowska – jest profesorem literatury i kultury brytyjskiej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego. Opublikowała ponad 60 artykułów na tematy związane z literaturą angielską, niemiecką, irlandzką, polską, estetyką z elementami muzyki, filozofią i sztukami wizualnym. Uczestniczyła w licznych konferencjach krajowych i międzynarodowych w kraju, w Europie i USA. Prowadziła przez wiele lat konwersatoria i wykłady, a także kursy doktoranckie, na Uniwersytecie León w Hiszpanii; współpracuje z Salem State University, MA, w USA. Współpracuje także z Akademią Muzyczną w Katowicach (konferencje, wykłady gościnne). Jest autorką trzech książek: Philosophy and Rhetoric: A Phenomenological Study of G.M.Hopkins’ Poetry, From Donne to Celan, 1990; Logo(theo)logical Patterns in Poetry, 1995oraz At the Threshold of Mystery. Poetic Encounters with Other(ness) (Peter Lang, 2005), których tematyka dotyczy poezji angielskiej, polskiej i niemieckiej (w tym zydowskiej) przez pryzmat filologii Nietzschego, filozofii Heideggera, Merleau-Ponty’ego i in. Jest także współredaktorką pięciu książek z dziedziny literatury, muzyki,a także kultury europejskiej, m.in. ostatnio The Surplus of Culture; Sense, Common-Sense and Non-sense opublikowanej przez Cambridge Scholars Publishing (2011) w Wielkiej Brytanii oraz The Language of Sense (opublikowanej przez wyd. WSHE Bielsko-Biała, 2012). Współpracowała z Politechniką Śląską i jest współredaktorką trzech tomów książkowych w serii Europejskie Mosty opublikowanych przez Wydawnictwo Politechniki Śląskiej w ostatnich trzech latach (2012-2015).
Stopnie naukowe (Uniwersytet Śląski):
mgr – 1983; dr – 1989; dr hab. – 1996; prof. tytularny – 2006; od 2001 do 2019 – kierownik Zakładu Literatury i Kultury Brytyjskiej w Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych
Zainteresowania:
literatura brytyjska (szczególnie poezja), elementy filozofii w literaturze, muzyka, sztuki wizualne, poezja i kultura żydowska, elementy kulturowe
w literaturze i muzyce.
Wybrane publikacje:
Książki redagowane (współredagowane):
- Bridges Between Lands and Cultures Ties and Knots. Ewa Borkowska, Tomasz Kalaga, Agnieszka Pośpiech. Wydawnictwo Cambridge Scholars Publishing. Newcastle-upon-Tyne 2018. ISBN: 978-1-5275-0567-4 ss. 186.
- Europejskie Mosty. Przestrzenie Komunikacji Technika Język Kultura, tom 2. Red. Ewa Borkowska, Agnieszka Pogorzelska-Klich, Beata Wojewoda. Wydawnictwo Politechniki Śląskie. Gliwice 2015. ISBN: 978-83-7880-202-0, ss. 251.
Artykuły opublikowane:
- Ewa Borkowska, „’Hologramy ciemności’ — Paula Celana teodycea po Shoa” w: Iudaica Russica (Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 2018), ISSN 9999-9876, 2018, nr 1(1) License CC BY, s. 88-103.
- Ewa Borkowska, „Pocztówka z Neapolu czyli patetyczny ,,Il Conde” w: Agnieszka Adamowicz-Pośpiech i Jacek Mydla, red., Tajemni wspólnicy: czytelnik, widz i tłumacz. Opowiadania Conrada w nowych interpretacjach (Katowice: Wyd. Uniwersytet Śląski, 2018), s. 39-48 ISBN: 978-83-226-3394-6, liczba stron 258 PN 3758
- Ewa Borkowska, „Preface” w: Ewa Borkowska, T. Kalaga, A. Pośpiech, red., Bridges Between Lands and Cultures Ties and Knots (Cambridge Scholars Publishing, 2018), s.1-7.
- Ewa Borkowska, “Ties and slurs”; Culture/History/Literature Should Build Bridges Between Countries (2018) w: Ewa Borkowska, T. Kalaga, A. Pospiech, red., Bridges Between Lands and Cultures Ties and Knots (Cambridge Scholars Publishing, 2018), ss. 40-51.
- Ewa Borkowska, „Cisza, diminuendo i fermata w muzyce poezji (na przykładzie Gerarda Manleya Hopkinsa)” w: „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura” Nr 33 (2/2016)– dźwięki/pauzy/cisze 2016, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, ss.9-23. ISSN 1508-6305.