Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Gabriela Abrasowicz

22.01.2020 - 11:05, aktualizacja 22.04.2021 - 22:22
Redakcja: am

Gabriela Abrasowicz – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Absolwentka Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej rozprawa doktorska Dramat ciała, ciało w dramacie. Twórczość serbskich i chorwackich dramatopisarek w latach 1990-2010 została napisana pod kierunkiem prof. Magdaleny Koch. Autorka serii artykułów naukowych, w których dzieli się wynikami badań nad postjugosłowiańskim dramatem i teatrem z perspektywy antropologii ciała, gender studies i transkulturowości. Tłumaczka tekstów dramatycznych z języka serbskiego, chorwackiego, bośniackiego i czarnogórskiego. Współpracuje z Chorwackim Centrum ITI, Festiwalem Teatralnym „Sterijino pozorje”, Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym „Demoludy”. Obecnie realizuje projekt naukowy nr 2017/24/C/HS2/00436 – (Trans)pozycje idei w chorwackim i serbskim dramatopisarstwie oraz teatrze (1990-2020). Perspektywa transkulturowa finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki (konkurs Sonatina 1).

Publikacje:

/Dramat ciała, ciało w dramacie. Twórczość serbskich i chorwackich dramatopisarek w latach 1990-2010/ Body Drama, The Body in The Drama. The Work of Serbian and Croatian Women Playwrights in The Years 1990-2010./Gabriela Abrasowicz. Wydawnictwo Atut. Wrocław 2016. ISBN: 9788379772254, ss. 456.

Redakcja:

/(Nie tylko) fragmenty. Wybór nowych dramatów chorwackich. (Not only) fragments.
A selection of new Croatian dramas/Red. Gabriela Abrasowicz, Leszek Małczak. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2019. ISBN: 978-83-226-3824-8, ss. 748.

Artykuły i rozdziały:

  1. Gabriela Abrasowicz, (Nie tylko) fragmenty wprowadzenia. Rozpoznanie terenu, impresje, założenia. W: (Nie tylko) fragmenty. Wybór nowych dramatów chorwackich. Red. G. Abrasowicz, L. Małczak, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019, s. 9-43.
  2. Gabriela Abrasowicz, Ku (mikro)polityczności. Niestabilne, skandaliczne, przeszarżowane. „Teatr” 2019, nr 7-8, s. 75-80.
  3. Gabriela Abrasowicz, Presje fałszywych wolności. „Dialog” 2019, nr 1, s. 210-217.
  4. Gabriela Abrasowicz, Magdalena Koch, Ofiary-wyobcowane-sprawczynie. Kobiecy punkt widzenia na przemoc i wojnę w współczesnym dramacie i teatrze (post)jugosłowiańskim). „Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis” 2018, nr 4 (13), s. 237-255
  5. Gabriela Abrasowicz, (Anty?)Patriotyczna reaktywność kosowskiego teatru.
    O próbach artystycznej (re)definicji tożsamości narodowej w młodej państwowości
    . „Czas Kultury” 2018, nr 3, s. 32-41.
  6. Gabriela Abrasowicz, Lost in Transitions – Childhood and Child Characters in Post-Yugoslav Playwriting, “Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia” 2017,
    nr II (VII) Postcommunist Children’s Culture in Central, Eastern, and Southeast Europe, s. 17-13.
  7. Gabriela Abrasowicz, Dziecięce odgrywanie traumy we współczesnym teatrze serbskim. “Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia” 2017, nr 6: Trauma kulturowa jako palimpsest: (post)komunizm w kontekście porównawczym nowoczesności, totalitaryzmów i (post)kolonializmów. Red. D. Kołodziejczyk,
    Świetlicki. Wrocław 2017, s. 93-105.
  8. Gabriela Abrasowicz, Postmoderno tijelo kao izvor patnje u stvaralaštvu najmlađih hrvatskih dramskih spisateljica. „Knjiženstvo” 2016, nr VI, http://www.knjizenstvo.rs/magazine.php?text=193.
  9. Gabriela Abrasowicz, (Od)cienie „czarnego” dramatu czarnogórskiego (Radmila Vojvodić – Nataša Nelević – Ljubomir Ðurković). „Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis” 2016, nr 11, s. 119-137.
  10. Gabriela Abrasowicz, Intimističko (raz)otkrivanje stvarnosti i korpor(e)alna perspektiva u najnovijem ženskom dramskom pismu u Srbiji. W: Žene, drama
    i izvedba – Između post-socijalizma i post-feminizma
    . Red. L. Čale Feldman. Beograd 2015, s. 45-76.

return to top