Marta Tomczok – badaczka Zagłady i jej odniesień kulturowych, redaktor naczelna rocznika „Narracje o Zagładzie”. Interesuje się wpływem nowych metodologii na studia o Zagładzie i innych ludobójstwach, refleksją krytyczną nad estetykami uznanymi za minione (postmodernizm), nowym animizmem oraz historią środowiskową węgla.
Publikacje:
- Marta Tomczok: Czy Polacy i Żydzi nienawidzą się nawzajem? Literatura jako mediacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź 2019. ISBN 978-83-8142-555-1, ss. 294.
- Marta Tomczok: Czyja dzisiaj jest Zagłada? Retoryka – ideologia – popkultura. Wydawnictwo IBL PAN. Warszawa 2017. ISBN 978-83-65832-65-8, ss. 359.
- Marta Tomczok: Metonimie Zagłady. O polskiej prozie lat 1987-2012. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2013. ISBN 0208-6336, ss. 312.
- Marta Tomczok: Trofea wyobraźni. O prozie Leo Lipskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2011. ISBN 978-83-226-1991-X, ss. 243.
- Marta Tomczok: „Ciekawość tych stanów”, czyli literaturoznawstwo w afekcie. „Teksty Drugie” 2019, nr 1, s. 143-154.
- Marta Tomczok: Mydło – mięso – opał: granice fantazji polskich świadków Zagłady. „Teksty Drugie” 2018, nr 3, s. 336-346.
- Marta Tomczok: Postmodernistyczny narcyzm i jego funkcje w „Fabryce muchołapek” Andrzeja Barta. „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2018, t. 61, z. 3, s. 53-70.
- Marta Tomczok: Syreni śpiew i narodziny alternatywy: literatura Edmonda Jabésa, Leopolda Buczowskiego i Haliny Birenbaum wobec Zagłady. „Ruch Literacki” 2018, z. 2, s. 193-212.
- Marta Tomczok: Klimat Zagłady (w perspektywie powieście Pawła Huellego, Tadeusza Konwickiego, Andrzeja Kuśniewicza i Piotra Szewca). „Teksty Drugie” 2017, nr 4, s. 147-165.
- Marta Tomczok: Alegorie Zagłady w „Tworkach” Marka Bieńczyka i „Wieku 21” Ewy Kuryluk. „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2016, nr 6, s. 157-170.