
W przypadku tych studiów mogę śmiało stwierdzić, że praktyka towarzyszy teorii. Duży i jednocześnie dostosowany do standardów kształcenia wymiar praktyk w zróżnicowanych placówkach stanowi doskonałą okazję do sprawdzenia się, w jakiej profesji oraz w jakim miejscu podjąć pracę. Pomocne pod tym względem są konsultacje z nauczycielami, pedagogami szkolnymi, wychowawcami oraz prowadzone obserwacje zajęć i ich analiza z opiekunem praktyk, a także projektowanie cyklu zajęć i ich przeprowadzenie w grupie wychowanków, czy w klasie szkolnej. Dzięki wielu przedmiotom realizowanym w formie zajęć warsztatowych sama mogłam poznać, jak ważne znaczenie w procesie edukacyjnym ma wyzwalanie aktywności i kreatywności podopiecznych, posługując się szerokim wachlarzem różnych strategii, metod aktywizujących, form organizacji pracy, a także zastosowanych pomocy i środków.
Studiując kierunek pedagogika w Cieszynie, miałam możliwość przeprowadzenia wielu rozmów, z wysoko wykwalifikowanymi nauczycielami akademickimi (pracownikami dawnego Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań), którzy nie tylko posiadają odpowiednie przygotowanie merytoryczne oraz doświadczenie zawodowe, ale przede wszystkim cechuje ich mocne zaangażowanie w obszar swej pracy dydaktycznej, czego m. in. przejawem było stworzenie studentom okazji do udziału w wydziałowym edukacyjnym projekcie „Zawód Nauczyciel”. W ramach tego projektu uczestniczyłam w badaniach naukowych Ja i moja rodzina, co pomogło mi także w opracowaniu koncepcji i realizacji badań własnych, przygotowując pracę licencjacką. Moim zdaniem, kierunek pedagogika w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i wychowania do życia w rodzinie jest bardzo wartościowy i mogę z całą pewnością polecić go każdemu, kto pragnie w przyszłości pracować z dziećmi lub osobami dorosłymi, a zwłaszcza tym, którzy chcą spróbować swoich sił jako nauczyciel wychowania do życia w rodzinie w szkole