Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Agnieszka Kliś-Brodowska

03.02.2020 - 10:52, aktualizacja 16.01.2023 - 15:52
Redakcja: am

dr Agnieszka Kliś-Brodowska

adiunkt badawczo-dydaktyczny w Instytucie Literaturoznawstwa, Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Adres e-mail: agnieszka.klis@us.edu.pl

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1024-1601

Research Gate: https://www.researchgate.net/profile/Agnieszka-Klis-Brodowska

Zainteresowania badawcze:

literatura gotycka (definicja gatunku/konwencji, dyskurs krytyczny literatury gotyckiej XX i XXI wieku), zagadnienia dyskursów współczesnej krytyki literackiej i teorii kulturowych, myśl post-strukturalistyczna (Michel Foucault), anglojęzyczna literatura wczesno-Kanadyjska, badania nad grami cyfrowymi, baśń jako konwencja trans-medialna.

Tytuły i stopnie naukowe:

2014 – dr nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo, rozprawa pt. Gothic Discourses: Cultural Theories and the Contemporary Conceptions of Gothic Fiction („Gotyckie dyskursy. Teorie kulturowe a współczesne koncepcje literatury grozy”), promotor: dr hab. Leszek Drong

2007 – dyplom ukończenia studiów magisterskich, Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Publikacje:

Artykuły:

  • A Fairy-Tale Digital Game and the Potential for Revision: Ubisoft Montreal’s Child of Light. Agnieszka Kliś-Brodowska. Marvels and Tales. Vol. 37, no. 1 (2023). W druku.
  • Ghosting history/historicizing the ghost: Time passage in T. C. Haliburton’s The Old Judge. Agnieszka Kliś-Brodowska. Journal of Commonwealth Literature. 2020 (Online first). DOI: https://doi.org/10.1177/0021989420969768.
  • Pisząc dyscyplinę: o historii badań gier cyfrowych i zawiłościach jej pisania na przykładzie „(bardzo) krótkiej historii game studies” Fransa Mäyry. Agnieszka Kliś-Brodowska. Homo Ludens. Nr 9 (2016), s. 13-30 (artykuł roku).
  • The Marginality of the Gothic: A Reconsideration. Agnieszka Kliś. Text Matters. Vol. 2, iss. 2 (2012), s. 97-114. DOI: https://doi.org/10.2478/v10231-012-0057-4.

Rozdziały:

  • „Going Back to the Middle Ages”: Tracing medievalism in Julia Beckwith Hart’s St. Ursula’s Convent and John Richardson’s Wacousta. Red. MJ Toswell, Anna Czarnowus: Medievalism in English Canadian literature: From Richardson to Atwood. D.S. Brewer. Cambridge 2020. ISBN 978-1-84384-547-8, s. 36-51. DOI: 10.1017/9781787448858.003.
  • Multiculturalism in video game studies: an iquiry into the current research and perspectives for study. Agnieszka Kliś-Brodowska. W: Multiculturalism, multilingualism and the self: literature and culture studies. Red. Jacek Mydla, Małgorzata Poks, Leszek Drong. Springer. Cham 2017. ISBN: 978-3-319-61048-1, s. 139-155.
  • Videogames as Art : the Spirit of the „Literary Artist” in the Discourse of Game-Making. Agnieszka Kliś-Brodowska, Bartłomiej Kuchciński. W: Engaging with Videogames: play, theory and practice. Red. Dawn Stobbart, Monica Evans. Inter-Discplinary Press. Oxford 2014. ISBN: 978-1-84888-295-9, s. 195-204.
  • And how do you read this text? The Gothic, Gothic Studies and the Production of Meaning. Agnieszka Kliś. W: The language of sense, common-sense and nonsense. Red. Ewa Borkowska, Tomasz Burzyński, Maciej Nowak. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Humanistycznej. Bielsko-Biała 2012. ISBN: 978-83-928226-2-2S, s. 123-132.
  • From the outside to the inside and the other way round: the space of contemporary gothic cities. Agnieszka Kliś. W: Exploring space: spatial notions in cultural, literary and language studies. Vol. 1, Space in cultural and literary studies. Red. Andrzej Ciuk, Katarzyna Mołek-Kozakowska. Cambridge Scholars Publishing. Newcastle upon Tyne 2010. ISBN: 978-1-4438-2143-8, s. 378-386.

Współredakcje:

Civilisation and Fear: Anxiety and the Writing of the Subject, Red. Wojciech Kalaga, Agnieszka Kliś. Cambridge Scholars Publishing. Newcastle upon Tyne 2012. ISBN: 978-1-4438-3750-7, ss. 350.

Agnieszka Kliś-Brodowska, PhD

Assistant Professor in the Institute of Literary Studies, Faculty of Humanities, University of Silesia in Katowice

E-mail address: agnieszka.klis@us.edu.pl

ORCID: 0000-0003-1024-1601

Research Gate: https://www.researchgate.net/profile/Agnieszka-Klis-Brodowska

Research interests:

Gothic fiction and the definition of the Gothic genre, discourse (Michel Foucault), Canadian English settler literature, game studies, (trans-media) fairy tale.

Publications:

Articles:

  • A Fairy-Tale Digital Game and the Potential for Revision: Ubisoft Montreal’s Child of Light. Agnieszka Kliś-Brodowska. Marvels and Tales. Vol. 37, no. 1 (2023). Forthcoming.
  • Ghosting history/historicizing the ghost: Time passage in T. C. Haliburton’s The Old Judge. Agnieszka Kliś-Brodowska. Journal of Commonwealth Literature. 2020 (Online first). DOI: https://doi.org/10.1177/0021989420969768.
  • Pisząc dyscyplinę: o historii badań gier cyfrowych i zawiłościach jej pisania na przykładzie „(bardzo) krótkiej historii game studies” Fransa Mäyry [[Writing a discipline: A history of digital game research and the meanders of writing it on the basis of Frans Mäyrä’s “A (very) short history of game studies”]. Agnieszka Kliś-Brodowska. Homo Ludens. Nr 9 (2016), s. 13-30 (artykuł roku).
  • The Marginality of the Gothic: A Reconsideration. Agnieszka Kliś. Text Matters. Vol. 2, iss. 2 (2012), s. 97-114. DOI: https://doi.org/10.2478/v10231-012-0057-4.

Chapters:

  • „Going Back to the Middle Ages”: Tracing medievalism in Julia Beckwith Hart’s St. Ursula’s Convent and John Richardson’s Wacousta. In: Medievalism in English Canadian literature: From Richardson to Atwood. MJ Toswell, Anna Czarnowus (eds) D.S. Brewer. Cambridge 2020. ISBN 978-1-84384-547-8, s. 36-51. DOI: 10.1017/9781787448858.003.
  • Multiculturalism in video game studies: an iquiry into the current research and perspectives for study. Agnieszka Kliś-Brodowska. In: Multiculturalism, multilingualism and the self: literature and culture studies. Jacek Mydla, Małgorzata Poks, Leszek Drong (eds). Springer. Cham 2017. ISBN: 978-3-319-61048-1, s. 139-155.
  • Videogames as Art : the Spirit of the „Literary Artist” in the Discourse of Game-Making. Agnieszka Kliś-Brodowska, Bartłomiej Kuchciński. In: Engaging with Videogames: play, theory and practice. Dawn Stobbart, Monica Evans (eds). Inter-Discplinary Press. Oxford 2014. ISBN: 978-1-84888-295-9, s. 195-204.
  • And how do you read this text? The Gothic, Gothic Studies and the Production of Meaning. Agnieszka Kliś. In: The language of sense, common-sense and nonsense. Ewa Borkowska, Tomasz Burzyński, Maciej Nowak (eds). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Humanistycznej. Bielsko-Biała 2012. ISBN: 978-83-928226-2-2S, s. 123-132.
  • From the outside to the inside and the other way round: the space of contemporary gothic cities. Agnieszka Kliś. In: Exploring space: spatial notions in cultural, literary and language studies. Vol. 1, Space in cultural and literary studies. Andrzej Ciuk, Katarzyna Mołek-Kozakowska (eds). Cambridge Scholars Publishing. Newcastle upon Tyne 2010. ISBN: 978-1-4438-2143-8, s. 378-386.

Co-editor:

Civilisation and Fear: Anxiety and the Writing of the Subject,  Wojciech Kalaga, Agnieszka Kliś (eds). Cambridge Scholars Publishing. Newcastle upon Tyne 2012. ISBN: 978-1-4438-3750-7, ss. 350.

 

Agnieszka Kliś-Brodowska

return to top