Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Anna Tyka

20.02.2020 - 16:52, aktualizacja 16.01.2023 - 19:48
Redakcja: am

Anna Tyka

e-mail: anna.tyka@us.edu.pl

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8416-1404

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Anna-Tyka

Academia.edu: https://silesian.academia.edu/AnnaTyka

Ukończyłam studia pierwszego i drugiego stopnia na kierunku filologia – język rosyjski na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (2011) oraz studia pierwszego stopnia na kierunku filologia germańska na Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (2006; obecnie UJD). Studiowałam również na Uniwersytecie w Daugavpils (Łotwa) na kierunku filologia rosyjska w ramach programu Erasmus (2009–2011). Obecnie pracuję nad finalizacją rozprawy doktorskiej poświęconej eksperymentatorskiej twórczości Olega i Władimira Priesniakowów. Ponadto jestem sekretarzem redakcji czasopisma „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies”, zajmuję się również korektą i redakcją publikacji wydawanych w Polsce i za granicą. Moje zainteresowania naukowe dotyczą najnowszego dramatu i teatru w Rosji, współczesnej dramaturgii rosyjskiej na scenach polskich, teatru minorytarnego oraz twórczości Olega i Władimira Priesniakowów.

Najważniejsze publikacje

Artykuły w czasopismach:

  1. Remake w najnowszej dramaturgii rosyjskiej (próba syntezy), „Przegląd Rusycystyczny” 2020, nr 2, s. 221–236.
  2. Пространство в авторской интерпретации братьев Пресняковых (на примере пьесы „Паб”), „Przegląd Rusycystyczny” 2015, nr 1, s. 112–128.
  3. Olega i Władimira Priesniakowów postmodernistyczne gry (z) Biblią, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Rossica” 2013, zeszyt specjalny: Współczesny dramat rosyjski: kontynuacje i przemiany, red. O. Główko, M. Leyko, s. 211–223.

Rozdziały w monografiach:

  1. Tradycje teatru antyliterackiego Carmela Benego w „Dysmorfofobii” Władimira Sorokina, w: Tabu w literaturze i sztuce. Wczoraj i dziś, red. W. Biegluk-Leś, E. Pańkowska, Kraków 2021, s. 191–213.
  2. Vom „Ich“ zum „Nicht-Ich“. Die Dissemination der Dramatis Personae in den Werken von Oleg und Wladimir Presnjakow, w: Identity Issues in European Literatures, red. A. Maria Pośpiech, R. Dampc-Jarosz, J. Warmuzińska-Rogóż, Göttingen 2021, s. 133–144.
  3. Przestrzenie zniewolenia w dramaturgii braci Priesniakowów, w: Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, red. L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, A. Tyka, Katowice 2019, s. 347–365.
  4. Elementy ludyczne w twórczości Olega i Władimira Priesniakowów (na materiale projektu „Europa–Azja”), w: Rosja w zbliżeniach. Szkice o literaturze rosyjskiej, red. A. Polak, J. Tymieniecka-Suchanek, M. Karwacka, A. Tyka (współpraca redakcyjna), Katowice 2016, s. 281–302.

Prace redagowane:

  1. Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, red. L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, A. Tyka, Katowice 2019.
  2. „Zoophilologica: Polish Journal of Animal Studies” 2019, nr 5: Tanatos, red. J. Tymieniecka -Suchanek, A. Mitek-Dziemba, A. Tyka, Katowice 2019.
  3. Rosja w zbliżeniach. Szkice o literaturze rosyjskiej, red. A. Polak, J. Tymieniecka-Suchanek, M. Karwacka, A. Tyka (współpraca redakcyjna), Katowice 2016.

Anna Tyka, MA

Assistant in the Institute of Literary Studies

Faculty of Humanities

Editorial secretary of “Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze”

anna.tyka@us.edu.pl

 

ORCID: 0000-0002-8416-1404

https://www.researchgate.net/profile/Anna_Tyka2

Research interests:

Modern drama and theatre in Russia, minority theatre, intertextuality, Oleg and Vladimir Priesnyakov’s experimental works

Recent publications:

  1. Remake w najnowszej dramaturgii rosyjskiej (próba syntezy) [Remake in in contemporary Russian dramaturgy (a synthetic essay)]. “Przegląd Rusycystyczny” 2020, no. 2, pp. 221–236.
  2. Przestrzenie zniewolenia w dramaturgii braci Priesniakowów [Spaces of enslavement in Priesnyakov brothers’ dramaturgy], in L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, Anna Tyka (eds.), Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, „Śląsk”, Katowice 2019, pp. 347–365.
  3. Elementy ludyczne w twórczości Olega i Władimira Priesniakowów (na materiale projektu „EuropaAzja”) [Ludic elements in Oleg and Władimir Priesnyakov’s works (on the basis of the data used in the project “Europe—Asia”)], in: J. Tymieniecka-Suchanek, P. Fast, M. Karwacka (eds.), A. Tyka (editing collaboration), Rosja w zbliżeniach. Szkice o literaturze rosyjskiej, „Śląsk”, Katowice 2016, pp. 281–302.
  4. Пространство в авторской интерпретации братьев Пресняковых (на примере пьесы „Паб”) [Space in Priesnyakov brothers’ interpretation (on the basis of the play Pub)], “Przegląd Rusycystyczny” 2015, no. 1(149), pp. 112–128.
  5. Olega i Władimira Priesniakowów postmodernistyczne gry (z) Biblią [Oleg and Władimir Priesnyakov’s post-modernist plays with the Bible], “Folia Litteraria Rossica”, Zeszyt specjalny: Współczesny dramat rosyjski: kontynuacje i przemiany, O. Główko, M. Leyko (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, pp. 211–223.

Academic engagement:

  1. The 1st Interdisciplinary Conference “Lektury dramatu/teatru” — Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku; organizers: the Institute of East Slavic Studies UŚ, the Department of History of Russian Literature,  the Polish Society of Russian Studies (17–18 September, 2018, Katowice) [member of the Conference Organizing Committee].
  2. The 3rd Interdisciplinary Conference “Człowiek — Inny/Obcy Byt” — Zootanatos; organizers: The Institute of East Slavic Studies UŚ, the Animal Studies Laboratory — Trzecia Kultura, the Faculty of Filology UŚ (Katowice, 25–26 September, 2017) [member of the Conference Organizing Committee].

 

Anna Tyka - zdjęcie profilowe

return to top