Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Dorota Gołek-Sepetliewa

22.01.2020 - 11:30, aktualizacja 10.01.2023 - 19:57
Redakcja: am

Dorota Gołek-Sepetliewa

dorota.golek-sepetliewa@us.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-8461-2025

https://silesian.academia.edu/DorotaGo%C5%82ekSepetliewa

https://www.researchgate.net/profile/Dorota-Golek-Sepetliewa

Ukończyłam studia bułgarystyczne na kierunku filologia słowiańska na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W 2009 roku obroniłam pracę doktorską zatytułowaną Formuły absurdu w twórczości poetyckiej Konstantina Pawłowa i uzyskałam tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Prowadzę badania z zakresu historii literatury bułgarskiej ze szczególnym uwzględnieniem liryki. Ostatnio zajmuję się poetyckimi dyskursami pamięci oraz kategorią pamięci w badaniach literaturoznawczych. Odbyłam staże badawcze na Uniwersytecie im. Św. Klimenta Ochrydzkiego w Sofii (2022, 2011, 2007), Uniwersytecie im. Paisija Chilendarskiego w Płowdiwie (2019) oraz Uniwersytecie im. Św. Cyryla i Metodego w Wielkim Tyrnowie (2014). Od 2016 roku sprawuje funkcję wydziałowego koordynatora ds. współpracy międzynarodowej.

Wybrane publikacje:

monografia:

Formuły absurdu w twórczości poetyckiej Konstantina Pawłowa, Wydawnictwo UŚ – Wydawnictwo Lexis, Kraków 2011, ss. 141.

artykuły:

  • Twórczość poetycka Nikołaja Kynczewa w Bułgarii i Polsce, „Przekłady Literatur Słowiańskich” 2022, t. 12, s. 1–12.
  • Recepcja twórczości Olgi Tokarczuk w Bułgarii, „Przekłady Literatur Słowiańskich” 2020, t. 10, nr 2, s. 47–58.
  • Мнемотопoc на свободата в българо–полския междукултурен диалог (Płamen Dojnow, Sofia Berlin), „Slavia časopis pro slovanskou filologii”2020, nr 3, s. 330–338.
  • Nowa poezja polityczna i nowa poezja społeczna – projekty bułgarskie z początków XXI wieku, w: Słowiańskie formuły nowoczesności – ideały i iluzje przemiany, red. L. Miodyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019, s. 145–156. 
  • Българската поезия през 90-те години на XX век и културната памет, „Slavica Lodziensia” 2018, nr 2, 213–220.
  • Dychotomia pamięci w postkomunistycznej Bułgarii, „Acta Baltico-Slavica” 2018, nr 42, s. 25–38.
  • Pamięć traumatyczna w poezji bułgarskiej lat 90. XX wieku, w: Krajobraz po transformacji, t. 1, red. B. Zieliński, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018, s. 155–165.
  • Kwestie tożsamości narodowej i kulturowej w poezji bułgarskiej lat 90. XX wieku, w:  Tożsamość Słowian zachodnich i południowych w świetle dwudziestowiecznych dyskusji i polemik. Konteksty filologiczne i kulturoznawcze, t. 1. red. J. Zarek, K. Majdzik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 53–63.
  • Poetyckie miejsca i krajobrazy pamięci. Ojczyzna symboliczna w twórczości Ani Iłkowa, „Studia i Szkice Slawistyczne” 2016, nr XIII, s. 203–209.
  • Na tropie literatury bułgarskiej w Polsce w 2015 roku, „Przekłady Literatur Słowiańskich”, t. 7, cz. 2: Bibliografia przekładów literatur słowiańskich (2015), red. B. Tokarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, s. 1524.
  • Doświadczenie przemijania i starości w twórczości Wiktora Paskowa i Stanisława Stratiewa, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Slavica Wratislaviensia” 2016, nr 163, s. 701–709.
  • Hadżi Dimityr Christo Botewa – obce elementy kulturowe w polskich przekładach, „Między Oryginałem a Przekładem”, nr 2 (28), Obcość kulturowa w przekładzie, red. J. Brzozowski, A. Jastrzębska, Księgarnia Akademicka, Kraków 2015, s. 107121.
  • Преподаване на драматургията на Станислав Стратиев в контекста на българо–полския интеркултурен диалог, w: Výuka jihoslovanských jazyků a literatur v dnešní Europě, red. P. Krejčí, E. Krejčová, Brno 2015, s. 6774.
  • Bułgarska proza emigracyjna lat 90. XX wieku – przykład Lubomira Kanowa, w: Słowianie na emigracji: literatura – kultura – język, red. B. Kodzis, M. Giej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, Opole–Racibórz 2015, s. 2052013.
  • Doświadczenie pustki we współczesnym dramacie bułgarskim, w: Dramat i doświadczenie, red. B. Popczyk-Szczęsna i M. Figzał, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2014, s. 291302.
  • Przekłady książkowe bułgarsko-polskie i polsko-bułgarskie w latach 2007–2013, „Przekłady Literatur Słowiańskich”, t. 5, cz. 2: Bibliografia przekładów literatur słowiańskich 2007-2013, ted. B. Tokarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 2738.
  • Kilka uwag o dysydenctwie oraz literaturze antytotalitarnej w Bułgarii, „Poznańskie Studia Slawistyczne” 2014, nr 6, s. 89100.
  • Teatr absurdu jako źródło inspiracji w twórczości dramaturgicznej Stanisława Stratiewa, „Południowosłowiańskie Zeszyty Naukowe” 2014, nr 11, s. 8797.
  • Procesy europeizacji kultury i literatury bułgarskiej w epoce modernizmu, „Pamiętnik Słowiański” 2012, z. 1-2, s. 59–76.
  • Charakterystyka paradygmatu bułgarskiej poezji odrodzeniowej przykład twórczości Christo Botewa, „Pamiętnik Słowiański” 2011, z. 1, s. 83–106.

Dorota Gołek-Sepetliewa, PhD

Assistant Professor in the Institute of Literary Studies

Coordinator for International Cooperation

Faculty of Humanities

dorota.golek-sepetliewa@us.edu.pl

 

ORCID: 0000-0002-8461-2025

https://silesian.academia.edu/DorotaGo%C5%82ekSepetliewa

https://www.researchgate.net/profile/Dorota_Golek-Sepetliewa

Research interests:

History of Bulgarian literature, contemporary Bulgarian poetry, cultural and traumatic memory in literary studies, poetry as a medium of cultural and traumatic memory.

Recent publications (5):

  1. „Мнемотопoc на свободата в българо-полския междукултурен диалог (Płamen Dojnow Sofia Berlin)” [Mnemotopos of liberty in the Bulgarian-Polish intercultural dialogue (Płamen Dojnow, Sofia Berlin)]. Slavia, časopis pro slovanskou filologii (Praha), 2020, issue no. 3, pp. 330-338.
  2. “Nowa poezja polityczna” i “nowa poezja społeczna” : projekty bułgarskie z początków XXI wieku [“New political poetry” and “new social poetry”: Bulgarian projects in the beginning of the 21st century]. In: Słowiańskie formuły nowoczesności: ideały i iluzje przemiany: studia dedykowane Profesor Barbarze Czapik-Lityńskiej. L. Miodyński (ed.). Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019, pp. 145-156.
  3. „Българската поезия през 90-те години на XX век и културната памет” [Bulgarian poetry in the 1990s and cultural memory]. Slavica Lodziensia, Vol. 2 (2018), pp. 211-218.
  4. „Dychotomia pamięci w postkomunistycznej Bułgarii” [The dichotomy of memory in postcommunist Bulgaria]. Acta Baltico-Slavica, Vol. 42 (2018), pp. 25-38.
  5. Pamięć traumatyczna w poezji bułgarskiej lat 90. XX wieku [Traumatic memory in Bulgarian poetry of the 1990s]. In: Krajobraz po transformacji, Vol. 1. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 2018, pp. 155-166.

Research grants:

  1. NAWA, the academic exchange programme in the bilateral cooperation, the research internship in the Plovdiv University “Paisii Hilendarski”, June—July, 2019.
  2. BUWIWM, the academic exchange programme in the bilateral cooperation, the one-month research internships in the St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo, April, 2014; and in the University of Sofia “St. Kliment Ohridski”, October, 2011 and June, 2007.

Academic outreach and engagement (3):

Workshop: agolica i cyrylica – czym to się je? Warsztaty alfabetów słowiańskich z bałkańskim deserem [Glagolitic and Cyrillic alphabets – what do they mean? Slavic alphabet workshop with a Balkan dessert], the 4th Silesian Science Festival 2020.

 

Dorota Gołek Sepetliewa - zdjęcie profilowe

return to top