Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Ewa Ogłoza

20.02.2020 - 17:32, aktualizacja 22.04.2021 - 21:36
Redakcja: am

dr hab. Ewa Ogłoza – absolwentka UŚ; doktorat – 1983; habilitacja – 2015; zainteresowania naukowe: dydaktyka języka i literatury polskiej, a także języka polskiego jako obcego; polska i europejska współczesna literatura i sztuka; twórczość literacka Hansa Christiana Andersena (opowieści, dzienniki z podróży, powieści); literatura dla dzieci i młodzieży; pedagogika i dydaktyka ogólna.

Najważniejsze publikacje:

  1. Wokół opowieści Hansa Christiana Andersena. O radości czytania. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2014. ISSN 0208-6336. ISBN 978-83-226-2238-4, ss. 276.
  2. Ilustracje w wybranych edycjach opowieści Hansa Christiana Andersena. „Bibliotekarz Podlaski” 2018, nr 3. ISSN 1640-7806, s. 31–46.
  3. „Pałac lodowy” Tarjei Vesaasa – z perspektywy literaturoznawczej i dydaktycznej. W: Przestrzenie spotkania …. Red. Naukowa: K. Jędrych i in. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2018. ISBN 978-83-226-3308-3, s. 269–280.
  4. Osioł w „Muzykantach z Bremy” i innych tekstach kultury. W: W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane …. Red. A. Guzy i in. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.  Katowice 2018. ISBN 978-83-226-3354-0, s. 95–106.
  5. O prozie Marty Fox − wybrane tytuły i tematy. Annales Universitats Paedagogicae Cracoviensis Studia Poetica 6 (2018). Pod red. K. Slany. ISSN 2353-4583.  DOI: 10.24917/23534583.6.3, s. 34–43.
  6. Znikanie drzew, odchodzenie zwierząt (Wiesław Myśliwski, Andrzej Stasiuk, Uta Przyboś, Shel Silverstein i inni). W: W świecie Erosa i Tanatosa. Red. G. Różańska. Wydawnictwo Libron. Kraków 2018. ISBN 978-83-657-0570-9, s. 21–37.
  7. Poeta, osiołek i Moguer w prozie poetyckiej Juana Ramóna Jiméneza. W: Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej. Red. E. Jaskółowa, M. Wójcik-Dudek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2018. ISBN 978-83-226-3465-3, s. 157–175.
  8. Metody aktywizujące w edukacji polonistycznej (kilka przykładów). „World Journal of Theoretical and Applied Sciences” 2015, nr 1 (2). ISSN 2392-2443. ISBN 978-83-61401-17-9, s. 39 – 55.
  9. O Isaacu Newtonie i Williamie Blake’u na lekcjach języka polskiego. W: „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży – biografie. Red. B. Olszewska, O. Pajączkowski i L. Urbańczyk. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2015. ISBN 978-83-7395-653-7, s. 429 – 443.
  10. Dzieło i twórca: Hans Christian Andersen. Polonistyczny projekt edukacyjny. W: Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki. T. 2. Red. E. Jaskółowa i in. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2016. ISBN 978-83-226-3188-1, s. 469 – 485.

return to top