Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Ewa Śmiłek

20.02.2020 - 16:52, aktualizacja 16.01.2023 - 19:51
Redakcja: am

Ewa Śmiłek

ewa.smilek@us.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-8243-9150

https://www.researchgate.net/profile/Ewa-Smilek

https://silesian.academia.edu/E%C5%9Ami%C5%82ek

Jestem doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Pracę doktorską zatytułowaną Espacio de transformación. (Meta)poesía de Jenaro Talens: entre teoría y práctic obroniłam we wrześniu 2013. Prowadzę badania nad XXI wieczną poezją hiszpańską. W centrum moich zainteresowań są, w szczególności, poezja o charakterze (neo)awangardowym, tak zwana poezja kobieca oraz wpływ nowych technologii na hispanojęzyczną lirykę współczesną.

Najważniejsze publikacje:

Monografia:

Espacio de transformación. (Meta)poesía de Jenaro Talens: entre teoría y práctica. En torno a “El vuelo excede el ala”. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014.

Redakcja:

Romanica Silesiana. N. ͦ 1(15), “Cuerpo y corporeidad en la poesía”, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019.

Artykuły:

  1. “Herbario sígnico en tres poéticas radica(l/nt)es: Sonia Bueno, Mario Martín Gijón y José Miguel Perera”. En: Formas precarias en las literaturas hispánicas del siglo XXI; Borja Cano Vidal, Sheila Pastor Martín, Marta Pascua Canelo (red.), str.: 53-65. Berlin: Peter Lang, 2022. ISBN 978-3-631-84458-8. https://www.peterlang.com/document/1274556?fbclid=IwAR35ojvoeRFdMvq-ghdpJVC2gNTqXREwUmaafiLylzeM8nN2O66bFa1eO78.
  2. “De mu(d/t)ación. Un acercamiento a los «epigramas descompuestos» de Mario Martín Gijón”. W: Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura. N.° 27, str.: 365-378, 2022. https://revistas.um.es/monteagudo/article/view/477531/321081.
  3. “Je, Tu, Il… « Sujet lyrique boisé », étrangeté et anagnorisis dans la poésie de José Miguel Perera et Mario Martín Gijón”. W: Identity Issues in European Literatures; Agnieszka Adamowicz-Pośpiech, Renata Dampc-Jarosz, Joanna Warmuzińska-Rogórz (red.), str.: 113-122. Göttingen: V&R unipress, 2021. https://www.peterlang.com/document/1274556
  4. „Krótka historia pewnej miłości. O Usted Almudeny Guzmán”. W: Od Pieśni nad pieśniami po 50 twarzy Greya. Monika Malinowska (red.), str.: 195-206. Seria wydawnicza: KOBIETA WCZORAJ I DZIŚ. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA, 2021.
  5. “Dem(oli/uda)ción del lenguaje en la creación de Mario Martín Gijón. Nueva oleada de la vanguardia en España”. W: Entre la tradición y la novedad. Poesía, teatro y cine, prosa historia y cultura. Manufaktura Hispánica Lodziense, ͦ 11, Agnieszka Kłosińska-Nachin, Ewa Kobyłecka-Piwońska, Amán Rosales Rodríguez, Anna Wendorff, Maria Judyta Woźniak (red.), str.: 39-50. Łódź-Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
  6. “Poéticas disconformes de Sonia Bueno y Mario Martín Gijón”. W: Crátera. Revista de crítica y poesía contemporánea, º 7. 2019, str.: 84-91.
  7. “Amoscritura: «cuerpos atrabesados». Somatología poética de Mario Martín Gijón”. W: Romanica Silesiana, N.º 1 (15). Red. A. Rabsztyn, E. Śmiłek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice 2019, str.: 100-114. https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/20813.
  8. “La poesía de Luis Álvarez Piñer: una voz recuperada del silencio”. W: Estudios Hispánicos, N.º 26. Red. L. Losada Palenzuela, J. Ziarkowska. Koord.  Marín Villora, A. Trojanowski, 2018, str.: 51-59. http://eh.wuwr.pl/preview/-9942.
  9. “Los componentes del proceso de producción de sentido: la teoría talensiana puesta en práctica. En torno a «Los libros que he leído» de Taller”. W: De la escritura como resistencia. Textos in honorem Jenaro Talens. Red. G. Colaizzi, M. de la Fuente, S. Renard, S. Zunzunegui. Universitat de València Valencia, 2018,  : 117-129.
  10. “Planteamientos de Martin Heidegger y de Luigi Pareyson en la poética talensiana: reflejo de la estética ontológica de Gianni Vattimo en la creación de Jenaro Talens”. W: Nuevas perspectivas y aproximaciones sobre la crítica de la literatura en español. A. Escalante Varona, I. López Martín, G. Nieto Caballero, A. Rivero Machina. LICEUS Cultura y Filologías Clásicas Madrid 2018, str.: 247-263.
  11. “(Pa)labra[r] (en) el texto. Lector/autor en la poesía rupturista de Mario Martín Gijón”. W: Revista de análisis cultural, N.º 11, «Lecturas del desierto: nuevas propuestas poéticas en España». Koord. Á. López Fernández, Á. Martínez Fernández, R. Molina Gil. 2018, str.: 163-178. Publikacja dostępna: https://ojs.uv.es/index.php/kamchatka/article/view/11419/11858.
  12. “Rito para crear el artificio: manifestación de la estética (meta)poética talensiana en el poema «Ceremonias»”. W: Romanica Silesiana. N.º 9.
    A. Chmiel. Koord. A. Rabsztyn, Z. Szatanik, E. Szymoniak. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice 2014, str.: 276-284. Publikacja dostępna: http://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5935.
  13. “Estremecimiento impuesto a la sensibilidad: poesía transgresora de Leopoldo María Panero”. W: Ay, ¡qué triste es toda la humanidad! Literatura, cultura y sociedad española contemporánea. Red. M. T. Navarrete Navarrete, M. Soler Gallo. Roma ARACNE 2013, str.: 153-161. Publikacja dostępna: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=560526.

 

Ewa Śmiłek - zdjęcie profilowe

return to top