Grażyna Krupińska
https://orcid.org/0000-0003-2494-4017
https://silesian.academia.edu/Gra%C5%BCynaKrupi%C5%84ska
https://www.researchgate.net/profile/Grazyna_Krupinska
Ukończyłam studia filologii germańskiej na Uniwersytecie Śląskim (1997). Doktorat, poświęcony postaciom kobiet w twórczości prozatorskiej Ricardy Huch (Weiblichkeitsbilder im Prosawerk Ricarda Huchs), napisany pod nazwiskiem panieńskim Grażyna Sobik, obroniłam w 2001 r. W 2019 uzyskałam stopień doktora habilitowanego na podstawie książki Sztuka staje się życiem, a życie sztuką … Poglądy estetyczne Lou Andreas-Salomé w przestrzeni kulturowej końca XIX i początku XX wieku (Kraków 2018).
Moje zainteresowania naukowe: niemieckojęzyczna literatura modernizmu, twórczość Lou Andreas-Salomé, komparatystyka literacka, dyskurs Innego/Obcego, gender i queer studies, badania nad męskością
Monografie autorskie:
Sztuka staje się życiem, a życie sztuką … Poglądy estetyczne Lou Andreas-Salomé w przestrzeni kulturowej końca XIX i początku XX wieku. Kraków: Universitas 2018.
Prace redagowane:
Lou Andreas-Salomé: Russische Texte: aus der Zeitschrift Sewerny Westnik, herausgegeben und mit einem Nachwort versehen von Grażyna Krupińska. Taching: MedienEditon Welsch 2021.
Artykuły:
- recenzja: Elisa-Maria Hiemer, Autobiographisches Schreiben als ästhetisches Problem. Jüdische Vielfalt in der polnischen und deutschen Gegenwartsliteratur, w: Zagłada Żydów. Studia i Materiały 17/2021, s. 821-825.
- recenzja: Jurij Brězan: „nigdy nie czułem się obco”, w: Śląsk 4/2020, s. 64-65.
- Männlichkeitsbilder in den frühen Novellen von Arnold Zweig, w: Arnold Zweig zum fünfzigsten Todestag, hg. von Krzysztof Kłosowicz. Berlin: Peter Lang 2019, s. 45-59.
- Die russische Literatur im Lichte von Lou Andreas-Salomés Betrachtungen zur Moderne, w: Lou Andreas-Salomé. Zwischenwege in der Moderne / Sur les chemnis de traverse de la modernité, hg. von Britta Benert u. Romana Weiershausen. Taching am See: MedienEdition Welsch 2019, s. 79-99.
- Das Bild des modernen Künstlers bei Lou Andreas-Salomé, w: Facetten des Künstler(tum)s in der Literatur und Kultur. Studien und Aufsätze, hg. von Nina Nowara-Matusik. Berlin: Peter Lang 2019, s. 117-129.
- Ein neues Geschlechterverhältnis? – Bertolt Brechts „Trommeln in der Nacht“, w: Der Erste Weltkrieg in der Dramatik – deutsche und australische Perspektiven, hg. von Christian Klein u. Franz-Josef Deiters. Stuttgart: Metzler 2018, s. 59-67.
- Gender-orientierte Erzähltextanalyse am Beispiel der Novelle „Abteilung: »Innere Männer«“ von Lou Andreas-Salomé, w: Blick(e) über die Grenze. Transkulturelle und transdisziplinäre Ansätze in der germanistischen Forschung und Lehre, hg. v. E. Żebrowska, M. Oplińska-Szkiełko, M. Latkowska. Warszawa 2018, s. 94-100.
- Sztuka i artysta według Rainera Marii Rilkego, w: Wortfolge. Szyk Słów, nr 1/2017, s. 63-82.
- Czytając płeć. Opowiadanie Mädchenreigen Lou Andreas-Salomé, w: Na rozdrożach literatury. Wokół badań komparatystycznych nad literaturą i kulturą niemieckojęzyczną. Red. Renata Dampc-Jarosz, Zbigniew Feliszewski. Katowice: Biblioteka Śląska 2016, s. 25-39.
- Obrazy męskości u Brechta? Wokół Baala, w: Wokół Bertolta Brechta. Studia i szkice. Red. Grażyna B. Szewczyk, Zbigniew Feliszewski, Marta Jadwiga Bąkiewicz. Kraków: Universitas 2016, s. 41-52.
- Płeć i wojna w antywojennej sztuce Ilsy Langner „Frau Emma kämpft im Hinterland”, w: I wojna światowa na Śląsku. Historia – literatura – kultura, pod red. Grażyny Barbary Szewczyk i Ryszarda Kaczmarka. Oświęcim: NapoleonV 2016, s. 235-242.
- Themen und Formen der polnischen Lyrik in den ersten Nachkriegsjahren, in: Wir sind noch einmal davongekommen. Rückblick 70 Jahre nach dem Ende des 2. Weltkriegs. Hrsg. von Heidi Beutin / Hans-Ernst Böttcher / Uwe Polkaehn. Siedendolsleben: Ossietzky 2016, s. 74-88.
- Das postmoderne Reisen im Roman Die Fahrt von Sibylle Berg, in: Zwischen Orten, Zeiten und Kulturen. Zum Transitorischen in der Literatur. Hrsg. von Jolanta Pacyniak / Anna Pastuszka. Frankfurt am Main: Peter Lang 2016, s. 111-122.
- Der queere Andere als eine Herausforderung für das Eigene. Einige Bemerkungen zu dem Roman Vielen Dank für das Leben von Sibylle Berg, w: Interferencje Kultury Współczesnej. Red. A. Górajek, A. Jagłowska, D. Wyrzykiewicz. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2015, s. 37-46.
- Der erste Weltkrieg und Geschlecht in der Prosa von Arnold Zweig, in: »Das Denken der Zukunft muss Kriege unmöglich machen«. Der Krieg in Kunst, Literatur und Wissenschaft. Hg. v. H. Beutin u.a. Mössingen-Thalheim: Talheimer 2015, s. 109-121.
- Das Konzept des Anderen und/oder des Fremden in Brechts Drama Im Dickicht der Städte. In: Брехтівський часопис/Brecht-Heft (Житомирський державний університет імені Івана Франка), Nr 3, 2013, s. 148-156.
- Männlichkeitsbilder bei Brecht. Zu den Dramen Baal und Trommeln in der Nacht, in: The Brecht Yearbook / Das Brecht-Jahrbuch, Volume 38 (2013): Distance and Proximity / Nähe und Distanz. Hg. von Theodore F. Rippey, s. 226-243.
- „…daß man im grünen Wagen weiter kommt als in D-Zügen”? Vagabundentum, Bürgerlichkeit und Künstlerschaft. Zu Hauptmanns Roman Wanda, w: Carl und Gerhart Hauptmann–Jahrbuch. Hg. v. G. B. Szewczyk, Bd. VII. Włocławek: Wydawnictwo Naukowe PWSZ 2013, s. 97-105.
Grażyna Krupińska, PhD, DLitt
Associate Professor in the Institute of Literary Studies
Faculty of Humanities
ORCID: 0000-0003-2494-4017
https://www.researchgate.net/profile/Grazyna_Krupinska
Research interests:
German-language literature and esthetics of the turn of the 19th and 20th centuries, Lou Andreas-Salomé’s works, feminist critique/literary studies, gender studies, literary comparatistics
Monographs/editing:
- Andreas-Salomé, Lou: Russische Texte. Aus der Zeitschrift Sewerny Westnik. Aufsätze und Essays Bd. 7. Hg. u. mit einem Nachwort versehen von Grażyna Krupińska. Taching am See: MedienEdition Welsch 2021 [Russian texts published in the magazine Severny Vestnik. Articles and essays, tom 7, editing and afterword by Grażyna Krupińska]
- Sztuka staje się życiem, a życie sztuką … Poglądy estetyczne Lou Andreas-Salomé w przestrzeni kulturowej końca XIX i początku XX wieku [Art turns into life, life becomes art … Lou Andreas-Salomé’s esthetic position in the cultural space of the end of the 19th century and the beginning of the 20th century]. Kraków: Universitas 2018.
Selected articles:
- Die russische Literatur im Lichte von Lou Andreas-Salomés Betrachtungen zur Moderne [Russian literature in the light of Lou Andreas-Salomé’s views on modernism]. In: Lou Andreas-Salomé. Zwischenwege in der Moderne / Sur les chemnis de traverse de la modernité. Britta Benert u. Romana Weiershausen (eds.). Taching am See: MedienEdition Welsch 2019, pp. 79-99
- Männlichkeitsbilder in den frühen Novellen von Arnold Zweig [Images of masculinity in the early short stories of Arnold Zweig]. In: Arnold Zweig zum fünfzigsten Todestag. Krzysztof Kłosowicz (ed.). Berlin: Peter Lang 2019, pp. 45-59
- Das Bild des modernen Künstlers bei Lou Andreas-Salomé [The image of modernist artist in Lou Andreas-Salomé’s works]. In: Facetten des Künstler(tum)s in der Literatur und Kultur. Studien und Aufsätze. Nina Nowara-Matusik (ed.). Berlin: Peter Lang 2019, pp. 117-129
- Ein neues Geschlechterverhältnis? – Bertolt Brechts „Trommeln in der Nacht“ [A new formula of gender relations? — Bertolt Brecht’s Drums in the Night]. In: Der Erste Weltkrieg in der Dramatik – deutsche und australische Perspektiven. Christian Klein u. Franz-Josef Deiters (eds.). Stuttgart: Metzler 2018, pp. 59-67
- Gender-orientierte Erzähltextanalyse am Beispiel der Novelle „Abteilung: »Innere Männer«“ von Lou Andreas-Salomé [A gender-narrative analysis on the basis of Lou Andreas-Salomé’s Unit for “Men, Internal”]. In: Blick(e) über die Grenze. Transkulturelle und transdisziplinäre Ansätze in der germanistischen Forschung und Lehre. Żebrowska, M. Oplińska-Szkiełko, M. Latkowska (eds.). Warszawa 2018, pp. 94-100
- Sztuka i artysta według Rainera Marii Rilkego [Art and the artist according to Rainer Maria Rilke]. In: Wortfolge. Szyk Słów, no. 1/2017, 63-82.