dr hab. Grażyna Starak, prof. UŚ
ORCID: 0000-0002-7555-4791
https://www.researchgate.net/profile/Grazyna_Starak
https://scholar.google.com/citations?user=QT40BekAAAAJ&hl=pl
Prace awansowe:
- A la recherche de l’Autre. L’œuvre dramatique de Bernard-Marie Koltès. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2014 (monografia habilitacyjna, habilitacja: 2015)
- Le langage théâtral d’Antonin Artaud. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2000 (monografia doktorska, doktorat: 1999)
Zainteresowania i prowadzone badania: literaturoznawstwo, badania teatrologiczne: europejska awangarda teatralna XX wieku, teatr i dramat francuski XX i XXI wieku, twórczość Antonina Artauda, Bernarda-Marii Koltèsa, Jerzego Grotowskiego.
Obszar moich zainteresowań to: awangarda teatralna XX wieku, m.in. teatr dada i surrealistyczny, twórczość Antonina Artauda, Teatr Absurdu, twórczość Petera Brooka, Jerzego Grotowskiego, Tadeusza Kantora. Prowadzę badania z zakresu teatru i dramatu francuskiego XX i XXI wieku, antropologii teatralnej, technik aktorskich, genologii, języka teatru i dramatu. Ostatnie prace dotyczą twórczości Bernarda-Marii Koltèsa, jego roli w rozwoju współczesnego teatru francuskiego, fenomenu popularności, specyfiki języka dramatycznego, konstrukcji dzieł, roli przestrzeni, poetyki, filozofii świata przedstawionego, konfrontacji tekstów ze sceną, analizy wybranych realizacji scenicznych, współpracy z Patrice`em Chéreau. Obecnie pracuję nad dziedzictwem myśli teatralnej Jerzego Grotowskiego we współczesnym teatrze francuskim.
Jestem wielokrotną stypendystką Rządu Francuskiego i Ambasady Francuskiej, odbyłam kilkumiesięczne staże i kwerendy biblioteczne w uniwersytetach paryskich: Paris III Sorbonne Nouvelle (Institut de Recherches en Etudes Théâtrales) oraz Paris XIII, Paris-Nord. Prowadziłam cykl wykładów na temat współczesnego teatru francuskiego na Portugalskim Uniwersytecie Katolickim w Lizbonie (Universidade Católica Portuguesa).
Byłam kierownikiem indywidualnego grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, realizowanego w latach 2009-2011. Grant dotyczył analizy tematycznej i formalnej twórczości dramatopisarskiej Bernarda-Marii Koltèsa i przyczynił się w znacznej mierze do powstania monografii A la recherche de l`Autre… w jej ostatecznym kształcie.
Jestem autorką licznych artykułów opublikowanych w Polsce i zagranicą, m.in. we Francji, Portugalii, Tunezji, Maroku, Turcji, Czechach. Brałam udział w kilkudziesięciu konferencjach literaturoznawczych i teatrologicznych, m.in. we Francji i Stanach Zjednoczonych.
Wybrane publikacje:
- L’effacement des genres dans le théâtre d’après Artaud, w : Effacement des genres dans la littérature du XXe et du XXe siècle. Textes réunis par Aleksander Abłamowicz. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1992, str. 50-60.
- L’influence des idées d’Artaud sur le théâtre des années 60, 70, w : « Frankofoni » n°6. Ankara, Ortak Kitap 1994, str. 289-298.
- Paralele w pojmowaniu roli aktora u Artauda i Grotowskiego, w : Aktor w kulturze współczesnej. Studia pod red. Eleonory Udalskiej. Warszawa, Fundacja Astronomii Polskiej 1994, str. 38-45.
- Des sources du théâtre vers le théâtre des sources. La conception d’Antonin Artaud, w : Modern theatre in different cultures. Warszawa, Energeia 1997, str. 225-229.
- Quelques aspects de la dissolution des genres dans le théâtre d’avant-garde, w : Problématique des genres, problèmes du roman. Etudes réunis par Jean Bessière et Gilles Philippe. Paris, Honoré Champion Editeur 1999, str. 71-81.
- O dramacie. Od Sartre`a do Mrożka. Poetyki, Manifesty, Komentarze. Źródła do dziejów europejskich teorii dramatycznych pod red. Eleonory Udalskiej. Opracowanie części dotyczącej autorów francuskich (wybór tekstów, opracowanie, noty, wstęp). Warszawa, Energeia 1997.
- Generowanie obrazów na scenie teatru Antonina Artauda. Rola przestrzeni i gestu w koncepcji Antonina Artauda, w: Dwudziestowieczna ikonosfera w literaturach europejskich. Wizualizacja w literaturze. Studia pod red. Bożeny Tokarz. Katowice, Wydawnictwo Śląsk 2002, str. 432-443.
- Le désir et l’hostilité dans le théâtre de Bernard-Marie Koltès, w : Virtualité du littéraire. Mélanges offerts à Aleksander Abłamowicz, réunis par Magdalena Wandzioch. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2002, str. 212-221.
- Antonin Artaud et les pratiques théâtrales du groupe « Gardzienice », w : Théâtre et arts plastiques, entre chiasmes et confluence. Etudes réunies par Eric Bonnet, Amos Fergombé et Edmond Nogacki. Valenciennes, Presses Universitaires de Valenciennes 2002, str. 197-207.
- Des inspirations orientales dans le théâtre contemporain européen, w : Estudos literários/Estudos culturais, IV Actas do Congresso Internacional da Associação Portuguesa de Literatura comparada. Evora, Universidade de Evora 2004, (wersja elektroniczna).
- « Quai ouest » de Bernard-Marie Koltès – le passage d’un lieu concret à l’espace de l’écriture, w : Les images de l’Amérique dans les littératures en langues romanes. Textes établis par Krzysztof Jarosz. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005, str. 85-94.
- Le personnage noir dans l’œuvre de Bernard-Marie Koltès, w : La condition masculine dans la littérature française. Etudes rassemblées et présentées par Krystyna Modrzejewska. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2005, str. 91-99.
- Le monde koltésien – entre lumière et obscurité, w : Le clair-obscur dans les littératures en langues romanes. Edition étabie par Magdalena Wandzioch. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005, str. 226-234.
- L’union du silence et de la parole dans la dramaturgie de Bernard-Marie Koltès, w : Romanica Silesiana n° 1, « Le dit et le non-dit ». Edition établie par Krzysztof Jarosz. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2006, str. 77-83.
- Miasto, zagrożenie samotność. Kilka uwag o roli przestrzeni miejskiej w twórczości Bernarda-Marii Koltèsa, w: Civitas Mentis t. II, pod red. Tadeusza Sławka i Zbigniewa Kadłubka. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2007, str. 97-105.
- Komizm czy tragizm? Próba systematyki gatunkowej sztuk Bernarda-Marii Koltèsa, w: „Odcienie humoru. Humor. Teorie – Praktyka – Zastosowania”, vol. 1/1. Piotrków Trybunalski, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie 2008, str. 205-210.
- Bernard-Marie Koltès, écrivain séducteur, w : L’art de séduire dans la littérature française. Etudes rassemblées et présentées par Krystyna Modrzejewska. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2008, str. 231-238.
- La réécriture à travers la scène. La version artaudienne des « Cenci » d’après Shelley et Stendhal. Textes réunis par Magdalena Wandzioch. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2008, str. 155-163.
- Comment créer une tragédie moderne de construction classique ? Jeux avec les règles, w : Romanica Silesiana n° 4, « Les jeux littéraires ». Edition établie par Krzysztof Jarosz. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2009, str. 72-80.
- L’œuvre dramatique de Bernard-Marie Koltès face aux grands tragiques grecs et français, w : Autour des « livres que l’on n’a pas lus ». Etudes réunies et présentées par T. Swoboda, E. Wierzbowska, O. Wrońska. Cahiers de l`Equipe de Recherches en Théorie Appliquée (ERTA), t. 2. Sopot, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego 2011, str. 161-167.
- Dans la solitude de grandes villes… Quelques réflexions sur la condition de l’homme dans le théâtre de Bernard-Marie Koltès, w : La condition humaine dans la littérature française et francophone. Etudes rassemblées et présentées par Krystyna Modrzejewska. Opole, Uniwersytet Opolski, Opolskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk 2011, str. 63-69.
- La dialectique de l’espace-temps comme élément constitutif de l’univers dramatique de Bernard-Marie Koltès. Etudes Romanes de Brno, 32/2011/1. Brno, Masarykova Univerzita 2011, str. 129-137.
- Les racines – cela n’existe pas. Quelques réflexions sur l’œuvre dramatique de Bernard-Marie Koltès, w : « Frankofoni », n° 24. Ankara, Ortak Kitap 2012, str. 189-196.
- Doświadczenie Innego w dramatach Bernarda-Marii Koltèsa, w: Dramat i doświadczenie, pod red. Beaty Popczyk Szczęsnej i Magdaleny Figzał. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2014, str. 277-284.
- Jak czytać „Un hangar à l`ouest” oraz „Carnets de combat de nègre et des chiens » Bernarda –Marie Koltèsa ? w : « Metateksty i parateksty teatru i dramatu. Od Antyku do współczesności ». Pod red. J. Czerwińskiej. Łódź, Wyd. Uniwersytetu Lódzkiego 2017.
- Zawsze chciałem pisać powieści… O specyfice twórczości dramatopisarskiej Bernarda-Marii Koltèsa, w: „Pisanie dla sceny. Narracje współczesnego teatru”. Pod red. M. Figzał-Janikowskiej, E. Wąchockiej. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2019.
- Les voyages de Bernard-Marie Koltès et le problème de l’altérité, in : « Poétique du voyage ». Ouvrage coordonné par Ali Rahali, Université Cadi Ayyard-Marrakech, Faculté Polydisciplinaire de Safi, Presse Universitaire de Safi 2019.
- Le théâtre de Koltès – théâtre des transgressions, in : Romanica Cracoviensia, t. 21, pod red. W. Rapaka. Kraków 2021.
- L’Autre dans l’œuvre dramatique de Bernard-Marie Koltès, in : Beyond Borders. Transgressions in European Literatures. (Eds.) A. Adamowicz-Pośpiech, R. Dampc-Jarosz, A. Rabsztyn, Wyd. Vandenhoeck & Ruprecht/Brill 2021.
Grażyna Starak, PhD, DLitt
Associate Professor in the Institute of Literary Studies
Faculty of Philology
ORCID: 0000-0002-7555-4791
https://www.researchgate.net/profile/Grazyna_Starak
https://scholar.google.com/citations?user=QT40BekAAAAJ&hl=pl
Research interests:
Literary studies, theatre studies: European theatrical avant-garde of the 20th century, French theatre and drama of the 20th and 21st centuries, anthropology of the theatre, studies of acting techniques, genology, language of theatre and drama, the works of Antonin Artaud and Bernard-Maria Koltès.
Selected publications:
- Monograph: A la recherche de l’Autre. L’œuvre dramatique de Bernard-Marie Koltès [In search of the Other. The dramatic work of Bernard-Marie Koltès]. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2014.
- “Zawsze chciałem pisać powieści… O specyfice twórczości dramatopisarskiej Bernarda-Marii Koltèsa” [I always wanted to write novels… On the specificity of Bernard-Maria Koltès’s playwriting work]. In Pisanie dla sceny. Narracje współczesnego teatru, M. Figzał-Janikowska, E. Wąchocka eds., Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
- Les racines – cela n’existe pas. Quelques réflexions sur l’œuvre dramatique de Bernard-Marie Koltès [Roots – they don’t exist. Some reflections on the dramatic work of Bernard-Marie Koltès]. In Frankofoni, No. 24, Ankara, Ortak Kitap 2012.
- “La dialectique de l’espace-temps comme élément constitutif de l’univers dramatique de Bernard-Marie Koltès” [La dialectique de l’espace-temps comme élément constitutif de l’univers dramatique de Bernard-Marie Koltès], Etudes Romanes de Brno, 32/2011. Brno, Masarykova Univerzita.
- “Antonin Artaud et les pratiques théâtrales du groupe « Gardzienice »” [Antonin Artaud and the theatrical practices of the „Gardzienice” group]. In Théâtre et arts plastiques, entre chiasmes et confluences, Etudes réunies par E. Bonnet, A. Fergombé et E. Nogacki. Velenciennes, Presses Universitaires de Valenciennes 2002, France.
Granty:
Indywidualny grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (nr grantu: N N103 022537). Grant dotyczył analizy tematycznej i formalnej twórczości dramatopisarskiej Bernarda-Marie Koltèsa i przyczynił się w znacznej mierze do powstania monografii: A la recherche de l’Autre. L’œuvre dramatique de Bernard-Marie Koltès. 2009-2011.
Udział w wydarzeniach akademickich i poza uczelnią:
- Dni Uniwersytetu Śląskiego, 2017: wygłoszenie wykładu dla uczniów Liceum im. Paderewskiego w Katowicach, zatytułowanego: „Przy kawiarnianym stoliku. Rozważania na temat egzystencjalizmu J.-P. Sartre`a i A. Camus.”
- Teatr Elisabeth Czerczuk w Paryżu, 2018: wygłoszenie wykładu zatytułowanego „Jerzy Grotowski face aux idées théâtrales d’Antonin Artaud”.
- Frankofonia 2019, IJRiT: wygłoszenie wykładu popularyzatorskiego na temat współczesnego teatru i instytucji teatralnych we Francji.