Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Joanna Janusz

10.01.2023 - 20:11, aktualizacja 10.01.2023 - 20:11
Redakcja: annaszumiec

Dr hab. Joanna Janusz, prof. UŚ

Email: joanna.janusz@us.edu.pl

ORCID:  0000-0003-4307-2162

https://silesian.academia.edu/JJanusz

https://www.researchgate.net/profile/Joanna-Janusz

Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa uzyskałam w roku 2001na podstawie rozprawy pod tytułem: Kategoria cierpienia w prozie Carlo Emilio Gaddy (La categoria del dolore nella narrativa di Carlo Emilio Gadda), napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Krystyny Wojtynek–Musik. 

Stopień doktora habilitowanego uzyskałam w roku 2019, na podstawie monografii Varianti dell’espressionismo nella narrativa italiana postmoderna 1980-2000, która ukazała się w nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego w 2018.

Moje zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień dwudziestowiecznej włoskiej literatury awangardowej, zwłaszcza ekspresjonizmu. Zajmuję się także badaniem struktur narracyjnych w najnowszej prozie włoskiej oraz literacką interpretacją zagadnień tożsamości.  

WYBRANE PUBLIKACJE:

Monografie

  • Il mondo doloroso nella narrativa di Carlo Emilio Gadda. Katowice: Uniwersytet Śląski/ CUD Henryk Miler, 2002.  ISBN : 8391564959.
  • Varianti dell’espressionismo nella narrativa italiana postmoderna 1980 – 2000. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018. ISBN: 978-83-226-3226-0.

Artykuły

  1. “La rete intratestuale nella narrativa di Carlo Emilio Gadda”. W: Philologie im Netz. – Vol. 11 (2016).
  2. „Le bizze dell’ingegnere: opera di Carlo Emilio Gadda fra filosofia, scienza e narrativa”. W: “La scienza nella letteratura italiana. – Canterano : Aracne editrice, 2016, ss. 83-93.
  3. “Bagliori folgoranti, spaventose faville e fuochi fatui: l’elemento del fuoco nella narrativa di Carlo Emilio Gadda” W: “I quattro elementi nella lingua, nella letteratura e nell’arte italiana e polacca : approccio interdisciplinare e interculturale”. – Firenze : University of Silesia, Franco Cesati Editore 2017, ss. 167-176.
  4. “Ultima narrativa italiana: la letteratura della trasgressione” W: “Confini e zone di frontiera negli/degli studi italiani” – Alessandria : Edizioni dell’Orso, 2018. Ss. 183-197.
  5. Brickwork and the wall as metaphors in Carlo Emilio Gadda’s fiction in : Acta Univ. Lodz., Folia Litt. Pol. – 2020, [nr] 2, s. 65-79.
  6. Italianità che nasce dal piacere della parola natìa. Passato e presente dell’identità letteraria nei tre primi romanzi di Michele Mari. W: Studi italo-polacchi di Toruń, n° XVI (2020), ss.217-226.
  7. Mon histoire est celle de l’Autre. Narration et construction de l’identité dans „A nome tuo” de Mauro Covacich / Joanna Janusz // W: Identity Issues in European Literatures. – Göttingen : V&R unipress, 2021, ss. 123-132.

return to top