Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Krystyna Koziołek

20.10.2020 - 18:37, aktualizacja 22.04.2021 - 20:32
Redakcja: annaszumiec

Krystyna Koziołek – doktor habilitowana, profesor Uniwersytetu Śląskiego, literaturoznawczyni. Ma męża i dwóch dorosłych synów, którzy podzielają jej wiarę, że praktykowanie czytania, myślenia i rozmowy może uczynić świat lepszym miejscem. Przez 20 lat była polonistką w liceum. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na teorii i praktyce lektury, dydaktyce, komparatystyce, związkach nauk humanistycznych i medycznych. Wchodzi w skład Rady Naukowej serii wydawniczej ars medica ac humanitas. Jest autorką dwóch książek. Publikuje m.in.: w „Postscriptum Polonistycznym”, „Tekstach Drugich”, „Świecie i Słowie”, „Didaskaliach”, „Filoteknosie”, „Zeszytach Filozoficznych”. Wypromowała kilkudziesięciu magistrów. Jest recenzentką w postępowaniach habilitacyjnych, doktorskich, magisterskich i licencjackich.

Wybrane książki i artykuły:

  1. Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka, Katowice 2006.
  2. Czas lektury. Katowice 2017.
  3. Sytuacje dydaktyczne, „Teksty Drugie” 2004 nr 6.
  4. Nieobecność wiedzy. „Teksty Drugie”, nr 3/2011.
  5. Ziemia niczyja. Zwroty badawcze w literaturoznawstwie i ich konsekwencje dla nauczania literatury. „Postscriptum Polonistyczne”, 2012 nr 2 (10).
  6. Filoktet. Lekcja choroby dla zdrowych, Świat i Słowo, 1(24)/2015.
  7. Spotkanie i rozłąka. Dwie formy przyjaźni W: Przyjaźń. Red. J. Kurek, K. Maliszewski, Chorzów 2015.
  8. Historia czytania jako wyzwanie dla historii literatury  W: Kulturowa historia literatury. Red. W. Bolecki, A. Łebkowska, IBL PAN, 2016.
  9. Ciągłość czy wydarzenie? Pytanie o cel dydaktyki lektury. W: Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej. Red.: Ewa Jaskółowa, Małgorzata Wójcik‑Dudek, Katowice 2018.
  10. Dramat choroby. Teatr leczenia., „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 149, 2019.

 

return to top