Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Marta Oracz

03.02.2020 - 12:25, aktualizacja 17.02.2021 - 12:25
Redakcja: am

dr Marta Oracz – w 1995 roku uzyskała stopień magistra filologii angielskiej a w roku 2001 tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Obecnie prowadzi badania dotyczące brytyjskiego malarstwa oraz teorii estetycznych przełomu XVIII i XIX. Interesuje się także osiemnastowieczną filozofią nauki.

Prowadzone badania:

  • Historia literatury i kultury brytyjskiego Oświecenia i Romantyzmu.
  • Pisarstwo Williama Gilpina, (dzienniki z podróży po malowniczych („picturesque”) zakątkach Anglii, Walii i Szkocji), teoria estetyczna „picturesque” W. Gilpina i jej filozoficzne źródła oraz wpływ na kształtowanie się tendencji w kulturze, literaturze oraz malarstwie akwarelowym połowy i końca XVIII wieku.
  • Ewolucja teorii picturesque – kontynuacja myśli Williama Gilpina
    w pracach Uvedala Price’a oraz Richarda Payne Knighta podejmujących temat teorii estetyki
  • Analiza tła filozoficznego w jakim osadzone są rozważania Richarda Payne Knighta (Isaac Newton; Thomas Reid; empiryzm brytyjski – Hume, Berkeley i Locke; teorie psychologiczne – Archibald Alyson i jego teoria asocjacji).

Publikacje:

  1. Marta Oracz, Kwartalnik Neofilologiczny „God and Morality in the World of William Blade,” in: Kwartalnik Neofilologiczny, 1-2/ 1998, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998.
  2. „Mark Akenside’s Pleasures of Imagination: The Revival of Plato’s Idea of the Graded Universe in the Eighteenth Century,” in: Repetition and Recycling In Literary and Cultural Dialogues, eds. Wojciech Kalaga, Marzena Kubisz, Jacek Mydla, Częstochowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, 2008.
  3. „William Turner, Plein Air Painter, Revolutionary Artist,”
    in: Continuity And Change in the English Language and Culture, eds. Katarzyna Papaja, Arkadiusz Rojczyk, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, Katowice, 2012.
  4. “William Gilpin and Nature,” in: Nature(s)?: Environments We Live by. Literary and Cultural Discourses, Jacek Mydla, Agata Wilczek, Tomasz Gnat. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014.
  5. „Mauritius – a Paradise Island?” in: Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego Romanica Silesiana, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015, str. 328-339, ISSN: 1898-2433
  6. “Changes in the Understanding of Gothic,” in: Continuity and Change. To be Continued…, ed. Elżbieta Krawczyk-Neifar, Katowice: Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, 2015, pp. 85-98, ISBN 978-83-61379-49-5.
  7. „Landscape Painters, Nature Poets, and their Love of Nature,”
    in: Modern Language and Culture. Where do We Go…, ed. Elżbieta Krawczyk-Neifar, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy
    w Katowicach, Katowice, 2015.
  8. “Travel Through the Lake District and the Tradition of the Grand Tour: Continuation or Change?” in: Continuity and Change and what next? Elżbieta Krawczyk-Neifar, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną pracy w Katowicach Katowice 2017. ISBN 978-83-61378-17-4
  9. “Spór o piękno w „Dialogu o odmiennym charakterze malowniczości i piękna” Uvedala Price’a (Discussion about Beauty in Uvedale Price’s ‘A Dialogue on the Distinct Characters of the Picturesque and the Beautiful.’)” Różne oblicza dialogu, eds. Dronia, Kijak, Zakrajewski, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2018, ISBN: 978-83-66165-27-4
  10. “Gilpin, Price, Payne Knight. Tradition to be Continued”.
    in: Continuity and Change. Conflict or Agreement, ed. Elżbieta Krawczyk-Neifar, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, Katowice, 2019. ISBN: 987-83-61378-64-8

Marta Oracz, PhD
Assistant Professor in the Institute of Literary Studies, Faculty of Humanities

marta.oracz@us.edu.pl

 

ORCID: 0000-0003-3120-2214

 

Research interests:

Eighteenth century British literature, painting and aesthetic philosophy.

The theory of the picturesque and its evolution from William Gilpin, through Uvedale Price to Richard Payne Knight.

Recent articles [5]:

  1. “Landscape Painters, Nature Poets, and their Love of Nature,” in: Modern Language and Culture. Where do We Go…, Elżbieta Krawczyk-Neifar, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, Katowice, 2016. 88-101 ISBN: 978-83-61378-59-4
  2. „Spór o piękno w „Dialogu o odmiennym charkterze malowniczości i piękna” Uvedala Price’a” in: Różne oblicza dialogu, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2018. – pp. 173-187 ISBN: 978-83-66165-27-4
  3. “Gilpin – Price – Payne Knight: picturesque tradition to be continued”, in: Continuity and change : conflict or agreement?, Katowice: Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy, 2019. – pp. 33-49. ISBN: 978-83-61378-64-8
  4. “Richard Payne Knight, the Picturesque and Scientific Revolution”, Świat i Słowo, 2 (2019), pp. 159-170 ISSN 1731-3317
  5. “Archibald Alison, landscape painting, nature poetry and the landscape of the mind”, Crossroads, 29 (2020), pp. 67-80 ISSN 2300-6250

Academic outreach and engagement [3]:

  1. Lecture „Art as Business”, Festival of Science organized by the University of Silesia in Katowice. 2017
  2. Participation in the series of programmes by Maciej Szczawiński „More Culture Please” Radio Katowice. The subject: British painting of the Enlightenment and early Romanticism. 2017
  3. Lecture „Should an artist be allowed grow up” Festival of Science organized by the University of Silesia in Katowice. 2019.

return to top