dr hab. Sławomir Masłoń, prof. UŚ
ORCID: 0000-0002-5092-6149
https://scholar.google.com/citations?hl=pl&user=YbP5sgYAAAAJ
https://silesian.academia.edu/S%C5%82awomirMas%C5%82o%C5%84
https://www.researchgate.net/profile/Slawomir-Maslon
wykształcenie: filolog angielski
specjalność: literaturoznawstwo
Tytuły i stopnie naukowe:
- 2009 – dr hab. nauk humanistycznych. Tytuł rozprawy: „Père-Versions of the Truth. The Novels of J. M. Coetzee” (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2007).
- 1999 – doktor nauk humanistycznych. Tytuł rozprawy: „Stating the Obvious: Borders of Representation and the Presence of the Body in the Works of Paul Celan and Samuel Beckett” (Uniwersytet Śląski).
- 1993 – magister w zakresie filologii angielskiej. Tytuł rozprawy: „ReJoycing the Wake? Three Texts Concerning Dooleysprudence” (Uniwersytet Śląski).
Zainteresowania badawcze:
- psychoanaliza,
- teoria literatury,
- teoria kultury,
- modernizm,
- film,
- historia sztuki,
- myśl radykalna.
Wybrane publikacje:
Monografie:
- Secret Violences: The Political Cinema of Michelangelo Antonioni, 1960-1975 (London: Bloomsbury, 2023).
- Père-versions of the Truth: The Novels of J. M. Coetzee. Expanded Second Edition (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018), str. 264.
- Stating the Obvious: Celan–Beckett–Nauman (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2012), str. 127.
- Coetzee. Przewodnik Krytyki Politycznej (Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2009), str. 368.
- Père-Versions of the Truth: The Novels of J. M. Coetzee (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2007), str. 230.
Redakcje:
- Affinities: Essays in Honour of Professor Tadeusz Rachwał, red. Agnieszka Pantuchowicz i Sławomir Masłoń (Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014), str. 330.
- Reciprocities: Essays in Honour of Professor Tadeusz Rachwał, red. Agnieszka Pantuchowicz i Sławomir Masłoń (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014), str. 304.
- Er(r)go, nr 16 (1/2008), pt.: „Śmie(r)ci psychoanalizy”
Artykuły:
- “Looking for Something New: Antonioni’s La notte and Specters of Femininity,” Camera Obscura, vol. 37, no. 1 (109)/ 2022, 115–147.
- “Prostitution and Art: Picasso’s Les Demoiselles d’Avignon and the Vicissitudes of Authenticity,” Er(r)go nr 40 (1/2020), 171-84.
- „Pielgrzymując do Zabriskie Point: Antonioni i sielanka zwana USA”, Kwartalnik Filmowy 107/2019, 8-23.
- „Sens w maszynie: Buster Keaton i Generał”, Kwartalnik Filmowy 99/2017, 172-180.
- „W.G. Sebald czuje. Melancholiczny zawrót głowy”, Teksty Drugie 5/2016, 240-256.
- „¿Es bonito, verdad?” Zawód: reporter jako transcendencja pozioma”, Kwartalnik Filmowy 96/2016, 178-188.
- „Co dzwoni nam w uszach? Od ciszy Cage’a do krzyku Schönberga i z powrotem”, Er(r)go nr 33 (2/2016), 47-57.
- “The Passion of Antichrist, Or How to Educate Your Therapist”, w: Nature(s): Environments We Live by in Literary and Cultural Discourses, red. Jacek Mydla, Agata Wilczek, Tomasz Gnat (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014), 162-175.
- “‘But this place is too cold for hell’: The Porter as an Interpreter of Macbeth”, Orbis Linguarum, 40 (2014), red. Edward Białek, Krzysztof Huszcza, Ewa Rychter, 531-544.
- „Audio-grafia. Znaczenie i irracjonalność w muzyce”, w: Musica inter artes. Muzyka – sztuki plastyczne – teatr – literatura – filozofia, red. Stanisław Kosz, Marcin Trzęsiok (Katowice: Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego, 2013), 23-28.
- “The South African Sublime: J. M. Coetzee and Autobiography in the New Millennium”, w: Beyond 2000: The Recent Novel in English, red. Ewa Rychter (Wałbrzych: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu, 2011), 169-184.
- „Żywa śmierć, martwe życie: Lacan, Badiou i utracony skarb liberalizmu”, Er(r)go, nr 16 (1/2008), 41-58.
- “Waste Unlimited? High Culture and Its Excrements”, w: Rubbish, Waste, and Litter; Culture and Its Refuse/als, red. Tadeusz Rachwał (Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, 2008), 91-101.
Sławomir Masłoń, PhD, DLitt
Associate Professor in the Institute of Literary Studies, the University of Silesia in Katowice
ORCID: 0000-0002-5092-6149
https://scholar.google.com/citations?hl=pl&user=YbP5sgYAAAAJ
https://silesian.academia.edu/S%C5%82awomirMas%C5%82o%C5%84
https://www.researchgate.net/profile/Slawomir-Maslon
Degrees:
- 2009 – habilitation; dissertation title: „Père-Versions of the Truth. The Novels of J. M. Coetzee” (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2007).
- 1999 – Ph.D.; dissertation title: „Stating the Obvious: Borders of Representation and the Presence of the Body in the Works of Paul Celan and Samuel Beckett” (The University of Silesia in Katowice).
- 1993 – M.A.; dissertation title: „ReJoycing the Wake? Three Texts Concerning Dooleysprudence” (The University of Silesia in Katowice).
Research interests:
- psychoanalysis
- literary theory
- culture theory
- modernism
- film studiers
- art history
- radical thought
Selected publications:
Monographs:
- Secret Violences: The Political Cinema of Michelangelo Antonioni, 1960-1975 (London: Bloomsbury, 2023).
- Père-versions of the Truth: The Novels of J. M. Coetzee. Expanded Second Edition (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018).
- Stating the Obvious: Celan–Beckett–Nauman (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2012).
- Coetzee. Przewodnik Krytyki Politycznej (Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2009).
- Père-Versions of the Truth: The Novels of J. M. Coetzee (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2007).
Editor:
- Affinities: Essays in Honour of Professor Tadeusz Rachwał, ed. Agnieszka Pantuchowicz and Sławomir Masłoń (Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014).
- Reciprocities: Essays in Honour of Professor Tadeusz Rachwał, ed. Agnieszka Pantuchowicz and Sławomir Masłoń (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014).
- Er(r)go, nr 16 (1/2008) „Śmie(r)ci psychoanalizy”
Articles:
- “Looking for Something New: Antonioni’s La notte and Specters of Femininity,” Camera Obscura, vol. 37, no. 1 (109)/ 2022, 115–147.
- “Prostitution and Art: Picasso’s Les Demoiselles d’Avignon and the Vicissitudes of Authenticity,” Er(r)go nr 40 (1/2020), 171-84.
- „Pielgrzymując do Zabriskie Point: Antonioni i sielanka zwana USA”, Kwartalnik Filmowy 107/2019, 8-23.
- „Sens w maszynie: Buster Keaton i Generał,” Kwartalnik Filmowy 99/2017, 172-180.
- „W.G. Sebald czuje. Melancholiczny zawrót głowy,” Teksty Drugie 5/2016, 240-256.
- „¿Es bonito, verdad?” Zawód: reporter jako transcendencja pozioma,” Kwartalnik Filmowy 96/2016, 178-188.
- „Co dzwoni nam w uszach? Od ciszy Cage’a do krzyku Schönberga i z powrotem,” Er(r)go nr 33 (2/2016), 47-57.
- “The Passion of Antichrist, Or How to Educate Your Therapist,” in Nature(s): Environments We Live by in Literary and Cultural Discourses, ed. Jacek Mydla, Agata Wilczek, Tomasz Gnat (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014), 162-175.
- “‘But this place is too cold for hell’: The Porter as an Interpreter of Macbeth,” Orbis Linguarum, 40 (2014), ed. Edward Białek, Krzysztof Huszcza, Ewa Rychter, 531-544.
- „Audio-grafia. Znaczenie i irracjonalność w muzyce,” in Musica inter artes. Muzyka – sztuki plastyczne – teatr – literatura – filozofia, ed. Stanisław Kosz, Marcin Trzęsiok (Katowice: Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego, 2013), 23-28.
- “The South African Sublime: J. M. Coetzee and Autobiography in the New Millennium”, in Beyond 2000: The Recent Novel in English, ed. Ewa Rychter (Wałbrzych: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu, 2011), 169-184.
- „Żywa śmierć, martwe życie: Lacan, Badiou i utracony skarb liberalizmu”, Er(r)go, nr 16 (1/2008), 41-58.
- “Waste Unlimited? High Culture and Its Excrements,” in Rubbish, Waste, and Litter: Culture and Its Refuse/als, ed. Tadeusz Rachwał (Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, 2008), 91-101.