Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Joanna Soćko

21.02.2020 - 19:54, aktualizacja 10.06.2024 - 15:14
Redakcja: am

joanna.socko@us.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-5297-4355

Literaturoznawczyni i badaczka środowiskowych praktyk artystycznych. Ukończyła Międzywydziałowe Studia Humanistyczne na Uniwersytecie Śląskim, uzyskując dyplom filologii polskiej (2010) oraz angielskiej (2011). W 2017 roku otrzymała tytuł doktora na podstawie rozprawy o twórczości R.S. Thomasa. Jej zainteresowania badawcze obejmują postsekularne aspekty humanistyki środowiskowej, plant studies, storytelling oraz badania oparte na sztuce. Współpracuje z Pracownią Sezonową Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Projekty i granty:

  • 2013-2017 „Materialność w twórczości R.S Thomasa”; grant Preludium Narodowego Centrum Nauki
  • 2023 „Fitografie. Postindustrindustrialne Życiorysy Roślin” (we współpracy z Pracownią Sezonową ASP w Katowicach)
  • 2024 „Flesze. Literackie miniatury w praktyce” – projekt dydaktyczno-artystyczny zakończony działaniami wystawienniczymi (we współpracy z Pracownią Plakatu ASP w Katowicach)
  • 2024-2025 „Postindustralny słownik roślinno-ludzki” grant ministerialny Nauka dla Społeczeństwa II (we współpracy z Pracownią Sezonową ASP)

Najważniejsze publikacje:

Książki:

  • Poezja (meta)fizyczna. Materialność w twórczości R.S. Thomasa. Warszawa, IBL, 2017

Artykuły:

  • Roślinne dusze miejsc. O genius loci w kontekście critical plant studies. “Czas kultury”, vol. XL, no. 2/ 2024
  • Zwrot percepcyjny a postsekularne praktyki współczesnej (post)humanistyki „Er(r)go” 47, 2/2023
  • Sympo(i)esis: etyka relacyjna w świecie naznaczonym traumą [recenzja książki: Monika Rogowska‑Stangret, „Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej”, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2021] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis „Studia Poetica”, 2023 (11).
  • Fitomisteria. Zielarska praktyka spekulatywna, „Czas kultury” Nr 1 (216) /2023, s. 48-60 (we współpracy z Julią Krupą)
  • Kryzys klimatyczny a metanoia. Mistyczne aspekty współczesnego pisarstwa przyrody. „Wielogłos”, 2022, Numer 1 (51) 2022: Ludzkie, pozaludzkie, postludzkie, s. 49-69
  • Brudna transcendencja. Rudymenty sacrum, a przemiany współczesnych ekopoetyk. „Forum Poetyki” wiosna 2021 (24), s. 26-40
  • Czy mężczyźni napisali Biblię tylko dla chłopców? Amerykańskie echa głosu Lutra w wierszu Emily Dickinson, „Konteksty – Polska Sztuka Ludowa” 3/2018, s. 168-176
  • “Divine eloquence: R.S. Thomas and the matter of Logos” W: Poetic Revelations. The Power of the Word. Red. M. Burrows, J. Ward, M. Grzegorzewska. London, Routledge 2017
  • Nic do powiedzenia. W: Polytropos. Na drogach Tadeusza Sławka. Red. A. Mitek-Dziemba, Z. Kadłubek, P. Bogalecki. Katowice, Wyd. UŚ, 2016
  •  “Objects Don’t Lie. The Truth and Things in Detective Stories” W: Materiality and Popular Culture. The Popular Life of Things. Red. A. Malinowska, K. Lebek, London, Routledge, 2016
  • Czytanie jako niekończąca się opowieść. W: Par Coeur. Twórczość dla dzieci i młodzieży raz jeszcze. Red. B. Mytych-Forajter, I. Gralewicz-Wolny, Katowice, Wyd. UŚ, 2016
  • Czwarty wymiar. Poezja R.S. Thomasa wobec pytania o (nie)obecność. „Wielogłos” 2 (24)/ 2015

joanna.socko@us.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-5297-4355

A literary scholar,  researcher and performer of environmental artistic practices. She graduated from the Interdepartmental Humanities Studies at the University of Silesia, earning a degree in Polish Philology (2010) and English Philology (2011). In 2017, she received her PhD based on a dissertation on the works of R.S. Thomas. Her research interests include post-secular aspects of environmental humanities, plant studies, storytelling, and arts-based research. She collaborates with the Seasonal Studio of the Academy of Fine Arts in Katowice.

Projects and Grants:

  • 2013-2017 „Materiality in the Works of R.S. Thomas”; Preludium grant from the National Science Centre
  • 2023 „Phytographies. Post-industrial Life Stories of Plants” (in collaboration with the Seasonal Studio of the Academy of Fine Arts in Katowice)
  • 2024 „Flashes. Literary Miniatures in Practice” – an educational and artistic project concluded with exhibition activities (in collaboration with the Poster Studio of the Academy of Fine Arts in Katowice)
  • 2024-2025 „Post-industrial Plant-Human Dictionary” ministerial grant Science for Society II (in collaboration with the Seasonal Studio of the Academy of Fine Arts)

Major Publications:

Books:

  • Poezja (meta)fizyczna. Materialność w twórczości R.S. Thomasa. Warszawa, IBL, 2017 [Metaphysical Poetry: Materiality in the Works of R.S. Thomas]

Articles:

  • Roślinne dusze miejsc. O genius loci w kontekście critical plant studies. “Czas kultury”, vol. XL, no. 2/ 2024 [“Plant Souls of Places. On Genius Loci in the Context of Critical Plant Studies”]
  • Zwrot percepcyjny a postsekularne praktyki współczesnej (post)humanistyki „Er(r)go” 47, 2/2023
    [„The Perceptual Turn and Post-secular Practices of Contemporary (Post)humanities”]
  • Sympo(i)esis: etyka relacyjna w świecie naznaczonym traumą [recenzja książki: Monika Rogowska‑Stangret, „Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej”, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2021] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis „Studia Poetica”, 2023 (11)
    [„Sympo(i)esis: Relational Ethics in a Trauma-marked World”]
  • Fitomisteria. Zielarska praktyka spekulatywna, „Czas kultury” Nr 1 (216) /2023, s. 48-60 (we współpracy z Julią Krupą)
    [„Phytomysteries. Speculative Herbal Practice”]
  • Kryzys klimatyczny a metanoia. Mistyczne aspekty współczesnego pisarstwa przyrody. „Wielogłos”, 2022, Numer 1 (51) 2022: Ludzkie, pozaludzkie, postludzkie, s. 49-69
    [„Climate Crisis and Metanoia. Mystical Aspects of Contemporary Nature Writing”]
  • Brudna transcendencja. Rudymenty sacrum, a przemiany współczesnych ekopoetyk. „Forum Poetyki” wiosna 2021 (24), s. 26-40
    [“Dirty Transcendence. The Rudiments of the Sacred and Transformations of Contemporary Ecopoetics”]
  • Czy mężczyźni napisali Biblię tylko dla chłopców? Amerykańskie echa głosu Lutra w wierszu Emily Dickinson, „Konteksty – Polska Sztuka Ludowa” 3/2018, s. 168-176
    [„Did Men Write the Bible Only for Boys? American Echoes of Luther’s Voice in Emily Dickinson’s Poem”]
  • “Divine eloquence: R.S. Thomas and the matter of Logos” W: Poetic Revelations. The Power of the Word. Red. M. Burrows, J. Ward, M. Grzegorzewska. London, Routledge 2017
  • Nic do powiedzenia. W: Polytropos. Na drogach Tadeusza Sławka. Red. A. Mitek-Dziemba, Z. Kadłubek, P. Bogalecki. Katowice, Wyd. UŚ, 2016
  •  “Objects Don’t Lie. The Truth and Things in Detective Stories” W: Materiality and Popular Culture. The Popular Life of Things. Red. A. Malinowska, K. Lebek, London, Routledge, 2016
  • Czytanie jako niekończąca się opowieść. W: Par Coeur. Twórczość dla dzieci i młodzieży raz jeszcze. Red. B. Mytych-Forajter, I. Gralewicz-Wolny, Katowice, Wyd. UŚ, 2016
  • Czwarty wymiar. Poezja R.S. Thomasa wobec pytania o (nie)obecność. „Wielogłos” 2 (24)/ 2015

 

joanna soćko zdjęcie profilowe

return to top