Paulina Charko-Klekot
paulina.charko-klekot@us.edu.pl,
https://orcid.org/0000-0002-1265-6934, https://silesian.academia.edu/PaulinaCharko, https://www.researchgate.net/profile/Paulina-Charko-Klekot
doktor, asystent w Instytucie Literaturoznawstwa Wydziału Humanistycznego UŚ, sekretarz redakcji „Rusycystycznych Studiów Literaturoznawczych”, absolwentka Podyplomowych Gender Studies im. Marii Konopnickiej i Marii Dulębianki IBL PAN (2020).
Zainteresowania badawcze: współczesna literatura rosyjska, najnowsza dramaturgia rosyjska, gender studies, polityczność teatru i dramatu.
Wybrane publikacje:
Redakcja monografii:
Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, red. L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, A. Tyka, „Śląsk”, Katowice 2019, 392 s.
Artykuły w czasopismach i monografiach:
- Iwan Wyrypajew i melodia tekstu dramatycznego, „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze” nr 25, red. H. Mazurek, J. Gracla, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 118–130.
- Narodziny kobiecości według Jarosławy Pulinowicz (na podstawie utworów „Marzenie Nataszy” i „Natasza”), w: Rosja w zbliżeniach. Szkice o literaturze rosyjskiej, red. J. Tymieniecka-Suchanek, A. Polak, M. Karwacka, przy współpracy A. Tyki, „Śląsk”, Katowice 2016, s. 303–321.
- Kobieta w sytuacji granicznej na przykładzie wybranej twórczości Jurija Kławdijewa, „Przegląd Rusycystyczny” 2018, nr 3 (163), s. 127–142.
- Technika VERBATIM — przyszłość dramatu dokumentalnego? Jelena Isajewa i jej teatr non-fiction, w: Estetyczne modele literatury rosyjskiej, red. A. Baczewska-Murdzek, W. Biegluk-Leś, E. Pańkowska, Białystok 2018, s. 181–194.
- Demitologizacja Wielkiej Wojny Ojczyźnianej na przykładzie sztuki Jurija Kławdijewa Zburzeni (Развалины), w: Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, T. 2, red. A. Moskwin, Warszawa 2018, s. 43–68.
- doc i dramat dokumentalny — nowe drogi wolności artystycznej (rys historyczny), w: Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, red. L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, A. Tyka, „Śląsk”, Katowice 2019, s. 325–345.
- Twórczość Jarosławy Pulinowicz jako przykład dramaturgii zaangażowanej, w: Tradycja i nowoczesność. Z zagadnień języka i literatury Słowian Wschodnich 2, red. A. Kotkiewicz, B. Ostrowski, M. Knurowska, M. Mazuś, Kraków 2020, s. 32–42.
- Dramatopisarki w natarciu — feministyczny charakter najnowszej dramaturgii rosyjskojęzycznej, „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze” 2020, nr 30, s. 128–147.
- Doświadczenie kobiecości w dramaturgii Natalii Błok, w: Tabu w literaturze i sztuce. Wczoraj i dziś, red. W. Biegluk-Leś, E. Pańskowska, Kraków: Universitas, 2021, s. 41–58.
- Present/Absent: Lesbian discourse in Rrecent Russian drama, w: Beyond Borders: Transgressions in European Literatures, red. R. Dampc-Jarosz, A. Rabsztyn, A. Adamowicz-Pośpiech, Göttingen: V&R unipress, 2021, s. 73–82.
Паулина Харко-Клекот
paulina.charko-klekot@us.edu.pl,
https://orcid.org/0000-0002-1265-6934, https://silesian.academia.edu/PaulinaCharko, https://www.researchgate.net/profile/Paulina-Charko-Klekot
кандидат наук, ассистент в Институте Литературоведения Гуманитарного факультета Силезского университета, секретарь журнала «Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze» («Российские литературоведческие исследования»), окончила Podyplomowe Gender Studies im. Marii Konopnickiej i Marii Dulębianki IBL PAN (2020).
Сфера научных интересов: современная русская литература, новая русская драматургия, gender studies, феминизм, постколониализм, политизация драмы и театра
Публикации:
Редакция:
Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, red. L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, A. Tyka, „Śląsk”, Katowice 2019, 392 s.
Статьи в научных журналах и монографиях:
- Iwan Wyrypajew i melodia tekstu dramatycznego, „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze” nr 25, red. H. Mazurek, J. Gracla, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 118–130.
- Narodziny kobiecości według Jarosławy Pulinowicz (na podstawie utworów „Marzenie Nataszy” i „Natasza”), w: Rosja w zbliżeniach. Szkice o literaturze rosyjskiej, red. J. Tymieniecka-Suchanek, A. Polak, M. Karwacka, przy współpracy A. Tyki, „Śląsk”, Katowice 2016, s. 303–321.
- Kobieta w sytuacji granicznej na przykładzie wybranej twórczości Jurija Kławdijewa, „Przegląd Rusycystyczny” 2018, nr 3 (163), s. 127–142.
- Technika VERBATIM — przyszłość dramatu dokumentalnego? Jelena Isajewa i jej teatr non-fiction, w: Estetyczne modele literatury rosyjskiej, red. A. Baczewska-Murdzek, W. Biegluk-Leś, E. Pańkowska, Białystok 2018, s. 181–194.
- Demitologizacja Wielkiej Wojny Ojczyźnianej na przykładzie sztuki Jurija Kławdijewa Zburzeni (Развалины), w: Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, T. 2, red. A. Moskwin, Warszawa 2018, s. 43–68.
- doc i dramat dokumentalny — nowe drogi wolności artystycznej (rys historyczny), w: Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, red. L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, A. Tyka, „Śląsk”, Katowice 2019, s. 325–345.
- Twórczość Jarosławy Pulinowicz jako przykład dramaturgii zaangażowanej, w: Tradycja i nowoczesność. Z zagadnień języka i literatury Słowian Wschodnich 2, red. A. Kotkiewicz, B. Ostrowski, M. Knurowska, M. Mazuś, Kraków 2020, s. 32–42.
- Dramatopisarki w natarciu — feministyczny charakter najnowszej dramaturgii rosyjskojęzycznej, „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze” 2020, nr 30, s. 128–147.
- Doświadczenie kobiecości w dramaturgii Natalii Błok, w: Tabu w literaturze i sztuce. Wczoraj i dziś, red. W. Biegluk-Leś, E. Pańskowska, Kraków: Universitas, 2021, s. 41–58.
- Present/Absent: Lesbian discourse in Rrecent Russian drama, w: Beyond Borders: Transgressions in European Literatures, red. R. Dampc-Jarosz, A. Rabsztyn, A. Adamowicz-Pośpiech, Göttingen: V&R unipress, 2021, s. 73–82.