Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Literaturoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Paulina Charko-Klekot

22.01.2020 - 11:15, aktualizacja 22.01.2024 - 13:07
Redakcja: am

Paulina Charko-Klekot

paulina.charko-klekot@us.edu.pl,

https://orcid.org/0000-0002-1265-6934, https://silesian.academia.edu/PaulinaCharko, https://www.researchgate.net/profile/Paulina-Charko-Klekot

doktor, asystent w Instytucie Literaturoznawstwa Wydziału Humanistycznego UŚ, sekretarz redakcji „Rusycystycznych Studiów Literaturoznawczych”, absolwentka Podyplomowych Gender Studies im. Marii Konopnickiej i Marii Dulębianki IBL PAN (2020).

Zainteresowania badawcze: współczesna literatura rosyjska, najnowsza dramaturgia rosyjska, gender studies, polityczność teatru i dramatu.  

Wybrane publikacje:

Redakcja monografii:

Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, red. L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, A. Tyka, „Śląsk”, Katowice 2019, 392 s.

Artykuły w czasopismach i monografiach:

  1. Iwan Wyrypajew i melodia tekstu dramatycznego, „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze” nr 25, red. H. Mazurek, J. Gracla, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 118–130.
  2. Narodziny kobiecości według Jarosławy Pulinowicz (na podstawie utworów „Marzenie Nataszy” i „Natasza”), w: Rosja w zbliżeniach. Szkice o literaturze rosyjskiej, red. J. Tymieniecka-Suchanek, A. Polak, M. Karwacka, przy współpracy A. Tyki, „Śląsk”, Katowice 2016, s. 303–321.
  3. Kobieta w sytuacji granicznej na przykładzie wybranej twórczości Jurija Kławdijewa, „Przegląd Rusycystyczny” 2018, nr 3 (163), s. 127–142.
  4. Technika VERBATIM — przyszłość dramatu dokumentalnego? Jelena Isajewa i jej teatr non-fiction, w: Estetyczne modele literatury rosyjskiej, red. A. Baczewska-Murdzek, W. Biegluk-Leś, E. Pańkowska, Białystok 2018, s. 181–194.
  5. Demitologizacja Wielkiej Wojny Ojczyźnianej na przykładzie sztuki Jurija Kławdijewa Zburzeni (Развалины), w: Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, T. 2, red. A. Moskwin, Warszawa 2018, s. 43–68.
  6. doc i dramat dokumentalny — nowe drogi wolności artystycznej (rys historyczny), w: Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, red. L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, A. Tyka, „Śląsk”, Katowice 2019, s. 325–345.
  7. Twórczość Jarosławy Pulinowicz jako przykład dramaturgii zaangażowanej, w: Tradycja i nowoczesność. Z zagadnień języka i literatury Słowian Wschodnich 2, red. A. Kotkiewicz, B. Ostrowski, M. Knurowska, M. Mazuś, Kraków 2020, s. 32–42.
  8. Dramatopisarki w natarciu — feministyczny charakter najnowszej dramaturgii rosyjskojęzycznej, „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze” 2020, nr 30, s. 128–147.
  9. Doświadczenie kobiecości w dramaturgii Natalii Błok, w: Tabu w literaturze i sztuce. Wczoraj i dziś, red. W. Biegluk-Leś, E. Pańskowska, Kraków: Universitas, 2021, s. 41–58.
  10. Present/Absent: Lesbian discourse in Rrecent Russian drama, w: Beyond Borders: Transgressions in European Literatures, red. R. Dampc-Jarosz, A. Rabsztyn, A. Adamowicz-Pośpiech, Göttingen: V&R unipress, 2021, s. 73–82.

Паулина Харко-Клекот

paulina.charko-klekot@us.edu.pl,

https://orcid.org/0000-0002-1265-6934, https://silesian.academia.edu/PaulinaCharko, https://www.researchgate.net/profile/Paulina-Charko-Klekot

кандидат наук, ассистент в Институте Литературоведения Гуманитарного факультета Силезского университета, секретарь журнала «Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze» («Российские литературоведческие исследования»), окончила Podyplomowe Gender Studies im. Marii Konopnickiej i Marii Dulębianki IBL PAN (2020).

Сфера научных интересов: современная русская литература, новая русская драматургия, gender studies, феминизм, постколониализм, политизация драмы и театра

Публикации:

Редакция:

Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, red. L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, A. Tyka, „Śląsk”, Katowice 2019, 392 s.

Статьи в научных журналах и монографиях:

  1. Iwan Wyrypajew i melodia tekstu dramatycznego, „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze” nr 25, red. H. Mazurek, J. Gracla, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 118–130.
  2. Narodziny kobiecości według Jarosławy Pulinowicz (na podstawie utworów „Marzenie Nataszy” i „Natasza”), w: Rosja w zbliżeniach. Szkice o literaturze rosyjskiej, red. J. Tymieniecka-Suchanek, A. Polak, M. Karwacka, przy współpracy A. Tyki, „Śląsk”, Katowice 2016, s. 303–321.
  3. Kobieta w sytuacji granicznej na przykładzie wybranej twórczości Jurija Kławdijewa, „Przegląd Rusycystyczny” 2018, nr 3 (163), s. 127–142.
  4. Technika VERBATIM — przyszłość dramatu dokumentalnego? Jelena Isajewa i jej teatr non-fiction, w: Estetyczne modele literatury rosyjskiej, red. A. Baczewska-Murdzek, W. Biegluk-Leś, E. Pańkowska, Białystok 2018, s. 181–194.
  5. Demitologizacja Wielkiej Wojny Ojczyźnianej na przykładzie sztuki Jurija Kławdijewa Zburzeni (Развалины), w: Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, T. 2, red. A. Moskwin, Warszawa 2018, s. 43–68.
  6. doc i dramat dokumentalny — nowe drogi wolności artystycznej (rys historyczny), w: Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku, red. L. Mięsowska, P. Charko-Klekot, A. Tyka, „Śląsk”, Katowice 2019, s. 325–345.
  7. Twórczość Jarosławy Pulinowicz jako przykład dramaturgii zaangażowanej, w: Tradycja i nowoczesność. Z zagadnień języka i literatury Słowian Wschodnich 2, red. A. Kotkiewicz, B. Ostrowski, M. Knurowska, M. Mazuś, Kraków 2020, s. 32–42.
  8. Dramatopisarki w natarciu — feministyczny charakter najnowszej dramaturgii rosyjskojęzycznej, „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze” 2020, nr 30, s. 128–147.
  9. Doświadczenie kobiecości w dramaturgii Natalii Błok, w: Tabu w literaturze i sztuce. Wczoraj i dziś, red. W. Biegluk-Leś, E. Pańskowska, Kraków: Universitas, 2021, s. 41–58.
  10. Present/Absent: Lesbian discourse in Rrecent Russian drama, w: Beyond Borders: Transgressions in European Literatures, red. R. Dampc-Jarosz, A. Rabsztyn, A. Adamowicz-Pośpiech, Göttingen: V&R unipress, 2021, s. 73–82.

 

Paulina Charko Klekot

return to top