Wykład dr Henderiki de Vries w ramach współpracy zagranicznej Instytutu Psychologii UŚ.
13 kwietnia 2021 roku o godzinie 11.30, dr Henderika de Vries wygłosi wykład: „Cultural Actuation Model of Creativity” dla pracowników i studentów Uniwersytetu Śląskiego.
Spotkanie odbędzie się na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MmMxZGQ3NTYtZTMyMS00ZjlmLWFkNjQtYWFjZGU3ZDBmZmIz%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2250c76291-0c80-4444-a2fb-4f8ab168c311%22%2c%22Oid%22%3a%22e3168ed1-57f9-47e3-bf4f-645ffe12f80b%22%7d
Dr Henderika de Vries zdobyła tytuł doktora na Uniwersytecie Sorbonne Paris Cité we Francji. Jest stypendystką Fulbrighta, a ostatnio odbyła studia podoktoranckie na Uniwersytecie Yale. Posiada podwójne obywatelstwo, luksemburskie i holenderskie stąd biegle włada 5 językami. Zainspirowana różnicami kulturowymi, pracowała jako asystentka naukowa światowej sławy eksperta w tej dziedzinie, prof. Geerta Hofstede. Zanim była wykładowcą na Sorbonie i Université Paris-Descartes, zajmowała kilka międzynarodowych stanowisk kierowniczych, na przykład w Temenos, światowym liderze w branży oprogramowania bankowego. Później pracowała w obszarze psychologii edukacji w the European Schools Institutions, gdzie inicjowała i zarządzała projektami dotyczącymi dobrostanu i przeciwdziałania znęcania się dla ponad 25 000 uczniów. Jest także absolwentką International Space University (SSP19), a obecnie jej główne badania naukowe dotyczą kreatywności kosmonautów i astronautów w ekstremalnych warunkach środowiskowych. Jest specjalistką w zakresie kulturowych różnic w twórczości (naukowej) oraz tolerancji dla niejasności i niepewności. Obecnie zarządza projektem badawczym ‘Creative Performance podczas Space Analogue Mission‘. Publikacje dr de Vries obejmują współautorstwo rozdziału w ‘Cambridge Handbook of Creativity ‘ (Eds. Kaufman, J., C., & Sternberg, R., 2019), jest również gościnnym redaktorem the Frontiers Topic: ‘Creative Performance in Extreme Human Environments: Astronauts and Space.’
Abstrakt wystąpienia:
Podczas wykładu przedstawiona zostanie relacja między kulturą a twórczością. Istnieją znane różnice kulturowe w kreatywności. Kultura z jednej strony sprzyja twórczej ekspresji, ale może również ją hamować. Ze względu na normy kulturowe dzieci rozwijają różne typy kreatywności. W tym sensie kultura „pobudza” kreatywność. Opierając się na odkryciach międzykulturowych, proponuję „Kulturowy model aktywizacji kreatywności”, reprezentację środowisk kulturowych, które w mniejszym lub większym stopniu sprzyjają określonym rodzajom twórczego poznania. Przykładami wartości kulturowych związanych z kreatywnością są tolerancja wieloznaczności-niepewności i dystans władzy. Model ma implikacje dla wspierania kreatywności w środowiskach edukacyjnych, oceny poziomu kreatywności i dla porównań międzykulturowych.
Zachęcamy do zgłaszania poprzez formularz pytań, na które chcieliby Państwo uzyskać odpowiedzi po wykładzie.