14 i 15 października 2019 roku w Katowicach oraz Sosnowcu odbywać się będzie XI międzynarodowa konferencja naukowa pt. „Teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania na odległość” – DLCC2019, organizowana przez Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ oraz Wydział Informatyki i Nauk o Materiałach UŚ. Tematem tegorocznego spotkania będzie „E-learning and STEM Education”.
Podczas wydarzenia zostaną poruszone takie zagadnienia, jak:
1. E-learning i edukacja STEM:
- trendy w edukacji STEM,
- roboty i kodowanie w edukacji,
- technologia blockchain,
- druk 3D.
2. E-środowisko i cyberprzestrzeń:
- e-środowisko uniwersytetu,
- SMART-uniwersytety,
- e-learning w zrównoważonym społeczeństwie.
3. E-learning w rozwoju kluczowych kompetencji:
- skuteczny rozwój umiejętności nauczycieli w zakresie ICT i e-learningu,
- kluczowe kompetencje w społeczeństwie wiedzy,
- wykorzystanie e-learningu w podnoszeniu poziomu umiejętności cyfrowych uczniów,
- samodzielna nauka oparta na technologii internetowej.
4. E-learning i rozwój kompetencji międzykulturowych w różnych krajach:
- prawne, społeczne, naukowe i techniczne aspekty nauczania na odległość i e-learningu w różnych krajach,
- psychologiczne i etyczne aspekty nauczania na odległość i e-learningu w różnych krajach,
- wspólne uczenie się w e-learningu.
5. Metodologia e-learningu – wdrożenie i ocena:
- europejskie i krajowe standardy oceny jakości e-learningu,
- ocena synchronicznego i asynchronicznego nauczania i uczenia się, metodologii i dobrych przykładów,
- MOOC – metodologia projektowania, prowadzenia, wdrażania i oceny,
- współczesne trendy w edukacji światowej – globalizacja, internacjonalizacja, mobilność.
6. Efektywne wykorzystanie w edukacji narzędzi ICT:
- wybrana technologia Web 2.0 i Web 3.0,
- LMS, CMS, VSCR, SSA, CSA,
- środowisko cloud computing, media społecznościowe, zasoby multimedialne i projekt samouczków wideo.
7. Alternatywne metody, formy i techniki w nauczaniu na odległość:
- symulacje, modele w nauczaniu na odległość,
- networking i systemy kształcenia na odległość,
- m-learning.
8. Teoretyczne i metodologiczne aspekty e-learningu:
- udane przykłady e-learningu,
- kształcenie na odległość w naukach humanistycznych i ścisłych,
- jakość nauczania, programy szkoleniowe i ocena,
- e-learning dla osób niepełnosprawnych.
Honorowy patronat nad wydarzeniem objęli: wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego dr Jarosław Gowin, JM Rektor prof. dr hab. Andrzej Kowalczyk, dziekan Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji prof. zw. dr hab. Zenon Gajdzica, dziekan Wydziału Informatyki i Nauk o Materiałach prof. dr hab. Danuta Stróż, dyrektor Instytutu Informatyki prof. zw. dr hab. inż. Zygmunt Wróbel oraz dyrektor Instytutu Nauk o Edukacji dr hab. prof. UŚ Krzysztof Śleziński.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie: dlcc.us.edu.pl.