Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Językoznawstwa

Marzena Wysocka-Narewska

23.01.2020 - 08:53, aktualizacja 22.06.2021 - 13:39
Redakcja: am

dr Marzena Wysocka-Narewska

Dr nauk humanistycznych – tytuły nadane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach. Jej zainteresowania badawcze sięgają rozwoju zawodowego nauczycieli, metod badawczych, kompetencji językowej osoby ucznia, zwłaszcza fosylizacji języka.

Publikacje:

  1. Wysocka, M.S. (2009). Stages of fossilization in advanced learners and users of English: a longitudinal diagnostic study. Częstochowa: Wyższa Szkoła Lingwistyczna w Częstochowie.
  2. Wysocka, M.S. (2010). „New approaches to fossilization and its prevention” In: H. Komorowska, L. Aleksandrowicz-Pędich (eds.). Coping with diversity – language and culture education. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej “Academica”, 78-101.
  3. Wysocka, M.S. (2011). “Classroom observations”. In: D. Gabryś-Barker (ed.). Action research in teacher development: an overview of research methodology. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 53-84.
  4. Wysocka, M.S. (2011). „Trudności w organizacji pracy nad językiem”. W: H. Komorowska (red.). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. 366-379
  5. Wysocka, M.S. (2011). „Traces of syntactic fossilization in advanced learners and users of English”. W: B. Bierwiaczonek, B. Cetnarowska & A. Turula (ed.). Syntax in Cognitive Grammar. Częstochowa: Wyższa Szkoła Lingwistyczna. 367-382.
  6. Wysocka, M.S. (2012). „The role of soft skills in FL learning”. W: Linguistica Silesiana 33, 255-266.
  7. Wysocka, M.S. (2012). “Language fossilization from the perspective of foreign learners of Polish: problems and challenges”. W: Journal of the Worldwide Forum on Education and Culture 4(1), 26-39.
  8. Wysocka, M.S. (2019). “Poetry in teaching grammar to the advanced users of Polish as a FL”. W: Theory and Practice of Second Language Acquisition. 5(1), 55-72.
  9. Wysocka, M.S. (2019). “Language awareness of n0n-native speakers of Polish” W: Kwartalnik Neofilologiczny, 3, 518-532.

Marzena Wysocka-Narewska, PhD
Assistant Professor in the Institute of Linguistics, University of Silesia in Katowice

Assistant Professor in the Institute of Linguistics, University of Silesia in Katowice. Her research interests include the teacher in the didactic process, their professional development in particular, and distance education.

For years, she has been conducting research the learner in the classroom from the perspective of the process of language fossilization. She is the author of the monograph Stages of fossilization in advanced learners and users of English as a FL: a diagnostic study, several dozen articles in applied linguistics, and didactic materials for learning English. Currently, she is working on a book on fossilization in foreigners learning Polish as a foreign language, Language fossilization in the advanced learners of Polish as a FL: Focus on problems and possible solutions.

marzena.wysocka-narewska@us.edu.pl

ORCID: 0000-0003-2787-8676

https://www.researchgate.net/profile/Marzena-Wysocka-Narewska

Research interests:

– teachers’ professional development,

– distance education,

– research methods in foreign language teaching methodology,

– the student’s linguistic competence, code-switching and language fissilization in particular,

– poetry in foreign language teaching.

Selected publications:

  1. Wysocka, M.S. (2009). Stages of fossilization in advanced learners and users of English: a longitudinal diagnostic study. Częstochowa: Wyższa Szkoła Lingwistyczna w Częstochowie.
  2. Wysocka, M.S. (2010). “New approaches to fossilization and its prevention” In: H. Komorowska, L. Aleksandrowicz-Pędich (eds.). Coping with diversity – language and culture education. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej “Academica”, 78-101.
  3. Wysocka, M.S. (2011). “Classroom observations”. In: D. Gabryś-Barker (ed.). Action research in teacher development: an overview of research methodology. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 53-84.
  4. Wysocka, M.S. (2011). “Trudności w organizacji pracy nad językiem” [Problems in the organization of work on language]. In: H. Komorowska (ed.). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. 366-379
  5. Wysocka, M.S. (2011). “Traces of syntactic fossilization in advanced learners and users of English”. W: B. Bierwiaczonek, B. Cetnarowska & A. Turula (eds.). Syntax in Cognitive Grammar. Częstochowa: Wyższa Szkoła Lingwistyczna. 367-382.
  6. Wysocka, M.S. (2012). “The role of soft skills in FL learning”. In: Linguistica Silesiana 33, 255-266.
  7. Wysocka, M.S. (2012). “Language fossilization from the perspective of foreign learners of Polish: problems and challenges”. Journal of the Worldwide Forum on Education and Culture 4(1), 26-39.
  8. Wysocka, M.S. (2019). “Poetry in teaching grammar to the advanced users of Polish as a FL”. W: Theory and Practice of Second Language Acquisition. 5(1), 55-72.
  9. Wysocka, M.S. (2019). “Language awareness of non-native speakers of Polish” W: Kwartalnik Neofilologiczny, 3, 518-532.
  10. Wysocka, M.S. (2020). “Poetry as a (de)fossilizing force in teaching Polish grammar to the advanced users of Polish as a foreign language” W: Beyond Philology, 17 (1), 75-98.

Fellowships and grants:

May-June 2012 LLP-Erasmus Scholarship: Universidad de Cádiz, Spain

 

Marzena Wysocka-Narewska

return to top