dr Tomasz Gnat
adiunkt w Instytucie Literaturoznawstwa na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego
ORCID: 0000-0002-9740-8314
https://scholar.google.com/citations?user=rha44qgAAAAJ&hl=en&oi=ao
https://www.researchgate.net/profile/Tomasz-Gnat/
Tematyka badawcza:
- badania nad rozrywką interaktywną i nowymi mediami,
- literaturoznawstwo,
- ekokrytycyzm.
Stopnie i tytuły naukowe:
Doktorat
2014 – Symulakrum „zielonej” Apokalipsy. Ekokrytycyzm i retoryka apokaliptyczna w dyskursie obrońców środowiska naturalnego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Magisterium
2010 – Memetyka jako meta-dyskurs literacki. Studium transformacji narracyjnej na bazie mitu prometejskiego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Wybrane publikacje:
- Kanon – ideologia i mechanika. Problematyka kanonu w rozrywce interaktywnej. „ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura” 2017, nr 35, z. 2, s. 57-74.
- O grach, sztuce, rynku, innych mediach i technologii – na serio! W: Kukułka na koniu trojańskim. Małpy Pana Boga. 3. Retrospekcje. Maciej Parowski, Warszawa 2017, s. 321-341.
- Cały ten elektroniczny zgiełk. Formy diegetyczne/niediegetyczne oraz nowe wymiary dźwięku w rozrywce interaktywnej. “ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura” 2016, nr 33, [z.] 2, s. 103-118.
- Inne Imię Bestii [cz.1]. „Czas Fantastyki” 2015, nr 3 (43).
- Narcissus’s Narcosis: Formation of Self, Disintegration of Self. A question of interactive entertainment and player-character identity correlation. W: The Self-Industry. Therapy and fiction, red. Krzysztof Kowalczyk-Twarowski, Jarosław Szurman, Agnieszka Woźniakowska. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 75-88.
- Jak Godzilla walczyła z wiatrakami. Rzecz o apokalipsie, science fiction i ekologii. „Czas Fantastyki” 2014, nr 1 (41).
- Nature(s): Environments We Live By in Literary and Cultural Discourses [współred. Jacek Mydla, Agata Wilczek]. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, 226 ss. ISBN 978-83-226-2256-8.
- Grieving Monstrosities – grudges, terrors and obsessions of antagonists in interactive entertainment. W: Culture and the Rites/Rights of Grief, red. Zbigniew Białas, Paweł Jędrzejko, Julia Szołtysek. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2013, s. 267-276. ISBN 978-1-4438-5059-9.
- Of Streamlining and Men: Classics Redone, a Fall from Grace or an Egalitarian Accomplishment? W: Cultural Perspectives of Video Games, red. Adam L. Brackin, Natacha Guyot. Brill, Leiden 2012, s. 149–158. ISBN 978-1-84888-161-7.
Tomasz Gnat, PhD
Assistant Professor in the Institute of Literary Studies, the University of Silesia in Katowice
ORCID 0000-0002-9740-8314
https://scholar.google.com/citations?user=rha44qgAAAAJ&hl=en&oi=ao
https://www.researchgate.net/profile/Tomasz-Gnat/
Research interests:
- Game Studies,
- new media,
- cyber culture.
Selected publications:
- Cały ten elektroniczny zgiełk. Formy diegetyczne/niediegetyczne oraz nowe wymiary dźwięku w rozrywce interaktywnej [All this electronic clamor. Diegetic and non-diegetic forms and new dimensions of sound in interactive entertainment]]. “ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura” 2016, iss. 33, [no.] 2, pp. 103-118.
- Narcissus’s Narcosis: Formation of Self, Disintegration of Self. A question of interactive entertainment and player-character identity correlation. In: The Self-Industry. Therapy and fiction, eds. Krzysztof Kowalczyk-Twarowski, Jarosław Szurman, Agnieszka Woźniakowska. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, pp. 75-88.
- Nature(s): Environments We Live By in Literary and Cultural Discourses [współred. Jacek Mydla, Agata Wilczek]. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, 226 pages. ISBN 978-83-226-2256-8.
- Grieving Monstrosities – grudges, terrors and obsessions of antagonists in interactive entertainment. In: Culture and the Rites/Rights of Grief, eds. Zbigniew Białas, Paweł Jędrzejko, Julia Szołtysek. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2013, pp. 267-276. ISBN 978-1-4438-5059-9.
- Of Streamlining and Men: Classics Redone, a Fall from Grace or an Egalitarian Accomplishment? In: Cultural Perspectives of Video Games, eds. Adam L. Brackin, Natacha Guyot. Brill, Leiden 2012, pp. 149–158. ISBN 978-1-84888-161-7.