Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Kulturze
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Piotr Zawojski

15.04.2020 - 14:32, aktualizacja 10.05.2022 - 14:09
Redakcja: am

prof. dr hab. Piotr Zawojski

e-mail: piotr.zawojski@us.edu.pl

www.zawojski.com

https://orcid.org/0000-0003-2291-0446

Tematyka badawcza:

  • fotografia (przede wszystkim fotografia cyfrowa),
  • film i kino,
  • nowe media oraz sztuka nowych mediów,
  • cyberkultura oraz technokultura.
  • krytyka filmowa oraz artystyczna,
  • eseistyka poświęcona fotografii.

Stopnie i tytuły naukowe:

Profesura
2020 – tytuł profesora nauk humanistycznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Habilitacja
2011 – Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński.

Doktorat
1998 – Obrazy techniczne w paradygmacie nowej kultury audiowizualnej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Magisterium

1988 – Opis w mechanizmach literackiego i filmowego dyskursu narracyjnego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Wybrane publikacje:

  1. Flusser, Media Theory and I. From the Genealogy of Thought. „Flusser Studies” 2019, nr 27, s. 1-12.
  2. Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Wydanie II poprawione. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2018, ss. 332. ISBN 978-83-226-3615-2.
  3. Ruchome obrazy zatrzymane w pamięci. Reminiscencje teoretyczne i krytyczne. Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych. Katowice 2017, ss. 303. ISBN 978-83-64844-44-7.
  4. Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia. Wybór, wprowadzenie i redakcja naukowa Piotr Zawojski. Narodowe Centrum Kultury. Warszawa 2017, ss. 352. ISBN 978-83-7982-207-2.
  5. Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2016, ss. 327. ISBN 978-83-8012-860-6.
  6. Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i transhumanizmu, red. Piotr Zawojski. 13muz. Szczecin 2015, ss. 343. ISBN 978-83-64629-16-7.
  7. Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, red. Piotr Zawojski. Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów. Katowice 2015, ss. 203. ISBN 978-83-63304-93-5.
  8. Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów. Oficyna Naukowa. Warszawa 2012, ss. 324. ISBN 978-83-7459-055-1.
  9. Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik. Wydawnictwo Rabid. Kraków 2007, ss. 299. ISBN 978-83-60236-31-4.
  10. Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią. Wydawnictwo Szumacher. Kielce 2000, ss. 139. ISBN 83-86168-32-3.

Przynależność do organizacji i towarzystw naukowych:

  • Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami,
  • Polskie Towarzystwo Estetyczne.

Piotr Zawojski, PhD, DSc
Full Professor in the Institute of Culture Studies, the University of Silesia in Katowice

Member of the Committee of Cultural Studies of the Polish Academy of Sciences

piotr.zawojski@us.edu.pl

ORCID 0000-0003-2291-0446

https://silesian.academia.edu/piotrzawojski

https://www.researchgate.net/profile/Piotr-Zawojski

https://scholar.google.com/citations?user=AcIpyRsAAAAJ&hl=pl

Research interests:

  • theory of photography,
  • film and cinema,
  • new media,
  • new media art,
  • cyberculture,
  • technoculture.

Selected publications: 

  1. Against (Intelligent) Machines? On Art in the Times of Artificial Intelligence [First published as: Maszynom (inteligentnym) wbrew? O sztuce w czasach sztucznej inteligencji. „Kultura Współczesna” 2019, no. 1(104)]. „Kultura Współczesna” 2020, no. 5(112), pp. 109-121. DOI 10.26112/kw.2020.112.09
  2. Hybrid Art – A New Category of Cyberart. In: Post–Technological Experiences. Art–Science–Culture. Michał Krawczak. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019, pp. 114-133.
  3. Flusser, Media Theory and I. From the Genealogy of Thought. „Flusser Studies” 2019, no. 27, pp. 1-12.
  4. Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010, 328 pages. ISBN 978-83-7561-082-6 ; 2nd rev. ed. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018, 332 pages. ISBN 978-83-226-3615-2.
  5. Ruchome obrazy zatrzymane w pamięci. Reminiscencje teoretyczne i krytyczne [Moving images captured in memory. Theoretical and critical reminiscences]. Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych, Katowice 2017, 303 pages. ISBN 978-83-64844-44-7.

Academic outreach and engagement:

  1. Udział w pracach komisji nominacyjnej 14 edycji festiwalu GRAND OFF – Najlepsze Niezależne Krótkie Filmy Świata. Członek Kapituły festiwalu GRAND OFF [Participation in the work of the nomination committee of the 14th edition of the GRAND OFF Festival. Member of the Award Committee of the GRAND OFF Festival – The Best Independent Short Films in the World]. Warszawa, 17.08-22.08.2020.
  2. Koordynator i moderator spotkań poświęconych nowym mediom i sztuce nowych mediów w ramach projektu „Creative Crossroads” – cyklu debat i spotkań w grupach roboczych inspirowanych „Agendą na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030” UNESCO [Coordinator and moderator of meetings devoted to new media and new media art as part of the “Creative Crossroads” project – a series of debates and meetings in working groups inspired by the “Agenda for Sustainable Development 2030”]. Katowice – Kraków, 01.2018-01.2019.
  3. Przygotowanie i prowadzenie cyklu programów telewizyjnych „Dokument w obiektywie” w TVP3, prezentującego najlepsze reportaże i filmy dokumentalne zrealizowane w katowickim ośrodku telewizyjnym [Preparing and hosting a series of television programs entitled “Document in the lens” on TVP3, presenting the best  pieces of reportage and documentaries produced in the Katowice TV Station]. 2017.

 

Piotr Zawojski - zdjęcie profilowe

return to top