Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Sztuce
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Konferencje z udziałem pracowników Instytutu Nauk o Sztuce

2023

Jerzy Gorzelik,  „Die Synthese der Kunstgeschichte einer umstrittenen Region als Praxis der Kolonisierung und Dekolonisierung. Der Fall Oberschlesiens”, Sesja Die fließenden Grenzen des Kolonialismus. Vor- und Nachteile einer postkolonialen Perspektive für die Erforschung der nord- und ostmitteleuropäischen Regionen, Lüneburg, Nordost-Institut Lüneburg, 22-24.11.2023, Herder-Institut Marburg.

Oskar J. Rojewski, „Memling’s clients from the Kingdom of Castile”, Study Day Cultural crossroads between Iberian Peninsula and the Low Countries, Bruksela, 24.11.2023, Fondation Périer D’Ieteren, Instituto Moll. Centro de Investigación de Pintura Flamenca.

Bogumiła Mika; Magdalena Kempna-Pieniążek, “Imagining the Cosmos. Music and the Sublime in Universe Series”, Konferencja Écouter les genres de l’imaginaire : convergences sonores, musicales et théoriques dans les séries télévisées, Perpignan, 16-17.11.2023, Université de Perpignan via Domitia.

Jerzy Gorzelik, „’Mitteleuropa’ kontra 'Nowa Europa’? Koncepcje Brunona Schiera jako przykład naukowej legitymizacji projektów politycznych w międzywojennej Europie Środkowej”, Sesja: Spoiwa – Sploty – Konfrontacje. Relacje kulturowe w Europie Środkowej na przestrzeni dziejów, Katowice 7-9.11.2023, Polsko-Słowacka Komisja Historyków przy Instytucie PAN oraz Słowacja Akademia Nauki.

Artur Kolbiarz, „Między Śląskiem a Czechami. Apogeum działalności peryferyjnego ośrodka rzeźbiarskiego w Kłodzku na przestrzeni 1. tercji XVIII w.”, Sesja: Spoiwa – Sploty – Konfrontacje. Relacje kulturowe w Europie Środkowej na przestrzeni dziejów, Katowice 7-9.11.2023, Polsko-Słowacka Komisja Historyków przy Instytucie PAN oraz Słowacja Akademia Nauki.

Jerzy Gorzelik, „Die oberschlesische Schrotholzkirche als geteilter Erinnerungsort”, Sesja Schlesien-Kolloquium 2023, Ratingen, 27-28.10.2023, Oberschlesisches Landesmuseum, Kulturreferat für Schesien am Schlesischen Museum zu Görlitz, Stiftung Kulturwerk Schlesien.

Oskar J. Rojewski, „Searching for a court painter in the Low Countries and a portrait of Ambassador Francisco de Rojas (?) by Hans Memling”, Konferencja Court cultural exchange between the Iberian Peninsula and the Habsburg Netherlands, Aranjuez, 25-27.10.2023, Universidad Rey Juan Carlos, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Instituto Moll. Centro de Investigación de Pintura Flamenca.

Patryk Oczko, „Wyzwania badań nad studiami animacji na przykładzie Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej”, IV Zjazd Filmoznawców i Medioznawców, Warszawa, 28-30.06.2023, Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami, Uniwersytet SWPS w Warszawie.

Bogumiła Mika, “Another dimension of opera. Transposition or transfiguration?”, 14th Annual Meeting of the Study Group MaM (Music and Media) Music and Sound in Francophone Audiovisual Media, Paryż, 19-22.06.2023, Université d’Évry Paris-Saclay.

Jerzy Gorzelik, „Die Ballestrems als Förderer der kirchlichen Kunst im Regierungsbezirk Oppeln”, Sesja Industrialisierung in Oberschlesien im ‚Zeitalter der Extreme‘. Eine Kulturgeschichte der Wirtschaft, 1890-1950, Drezno, 01-02.06.2023, Technische Universität Dresden, Zentrum Mittleres und Östliches Europa.

Bogumiła Mika; Barbara Jabłońska „Wspólnota estetyczna wokół muzyki Chopina – Studium przypadku” III Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Socjologia Sztuki w Polsce: szkoły, paradygmaty, kierunki badań” pt. Wspólnoty estetyczne i instytucje artystyczne, Łódź, 18-19.05.2023, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego.

Jerzy Gorzelik, „Problem wytyczania granic w syntezach artystycznych dziejów regionu. Przypadek górnośląski”, Sesja naukowa Oblicza mecenatu artystycznego na obszarze obecnego województwa śląskiego, Katowice, 20-21.04.2023, Stowarzyszenie Historyków Sztuki Oddział Górnośląski, Instytut Nauk o Sztuce Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej w Katowicach.

Patryk Oczko, „Mecenat a profil produkcji – przypadek Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej”, Sesja naukowa Oblicza mecenatu artystycznego na obszarze obecnego województwa śląskiego, Katowice, 20-21.04.2023, Stowarzyszenie Historyków Sztuki Oddział Górnośląski, Instytut Nauk o Sztuce Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej w Katowicach.

Jerzy Gorzelik, „Phantom Rome and Wooden Atlantis: The Vienna School and the Research on Timber Architecture in Central and Eastern Europe between the World Wars”, Konferencja The Vienna School of Art History. Origins, Modifications, and Influences of its Theoretical Concepts, Praga, 19-20.04.2023, Institute of Art History, The Czech Academy of Sciences.

Oskar J. Rojewski, „The state portrait A Burgundian model evoked at the Castilian court”, International conference on the 550th anniversary of the seizure of the Last Judgment by Paul Beneke. Artists, Bankers, Sailors. Contexts of the times of Hans Memling, 20-22.04.2023, Gdańsk, Memling Research Center at University of Gdańsk, National Museum in Gdańsk.

Bogumiła Mika, “Aleksander Lasoń’s ‘TAO’ Symphony Concertante No. 5 in the Context of the Categories of Time and Nature”, Konferencja Tradycje śląskiej kultury muzycznej, Wrocław, 8-9.03.2023, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Oskar J. Rojewski, „North-south cultural dialogue in Early Modern Europe: The case of the court painter Michel Sittow (c. 1468-1525)”, Seminarium z historii nauk przyrodniczych i ścisłych – semestr zimowy 2022/2023, Warszawa, 18.01.2023, Polska Akademia Nauk – Instytut Historii Nauki.

2022

Oskar J. Rojewski, “A Picard in Castile: Felipe Morros (Philippon Mauroux) as a painter and courtier of Isabella of Castile”, Konferencja Artists, agents & patrons from the Low-Countries in Iberia, Bruksela, 9.12.2022, Royal Institute for Cultural Heritage.

Magdalena Kempna-Pieniążek, Bogumiła Mika, “Boyish Worlds. John Williams and Child-s Gaze”, Colloque international John Williams, dernier des symphonistes?, Paryż, 7-9.12.2022, Université d’Évry-Val-d’Essonne Paris-Saclay / Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines.

Oskar J. Rojewski, “Michel Sittow’s service to Isabella of Castille (1492-1502) and Habsburgs (1505-1515)”, Seminar “Michel Sittow in the North and South”, Talin, 23.11.2023, Estonian Academy of Arts.

Oskar J. Rojewski, „Las obras en Aranjuez (1492-1495)”, Konferencja El origen de los sitios reales en las Coronas Ibéricas (ss. XIV-XVI), Aranjuez, 15-17.11.2022, Universidad Rey Juan Carlos, Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Oskar J. Rojewski, “Gusto y prácticas. Las pinturas flamencas en el Monasterio de las Descalzas Reales en Madrid a lo largo de la segunda mitad del siglo XVI”, Seminarium Las mujeres en la Corte de los Austrias y los Borbones: perspectivas, temas y aportes, Madryt, 25.10.2022, Universidad Rey Juan Carlos.

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska, „Trynitarze w Tomaszowie Lubelskim – dzieje i sztuka”, Sesja Wokół nowożytnej sztuki sakralnej Tomaszowa Lubelskiego, Tomaszów Lubelski, 13.10.2022, Muzeum Regionalne w Tomaszowie Lubelskim.

Bogumiła Mika, “Bach Scene 1: The Swidnica Bach Festival”, Bach Network Dialogue Meeting 2022, Cambridge – Madingley Hall, 18-23.07.2022, University of Cambridge.

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska, „El patrimonio artístico de los trinitarios descalzos en el territorio de la antigua República de las Dos Naciones después de las supresiones de sus conventos en el siglo XIX”,  I Jornadas Arte y patrimonio mueble en las diócesis del sureste español: conventos y monasterios ante los conflictos del mundo contemporáneo. ss. XIX -XXI, Murcja, 30.06-01.07.2022, Universidad de Murcia.

Jerzy Gorzelik, „Ukrainischer Stil oder gesamtrussische Formen? Nationenbildung und der Streit um die Holzarchitektur”, Sesja Kunsthistorikertag (Ukraine-Forum), Stuttgart, 23.03.-26.03.2022.

Bogumiła Mika, “Nature” and „time” in the music of Aleksander Lasoń”, 12th Biennal International Conference on Music Since 1900, Birmingham, 17-20.06.2022, Royal Birmingham Conservatoire.

Oskar J. Rojewski, „ Integration of Flemish artists serving at the entourage Isabella the Catholic’s”, Konferencja naukowa From the Ruler’s surroundings to the Nobles Court. Evolution of the Court environment from the Middle Ages to the end of the 18th Century, Kraków, 1-3.06.2022, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Zamek Królewski na Wawelu.

Oskar J. Rojewski, “No solo un retratista – Michel Sittow al servicio de Margarita de Austria”, Konferencja naukowa V Jornadas Arte, Poder y Género, Murcja, 28-29.04.2021, Universidad de Murcia.

Bogumiła Mika, “The importance of Bach’s compositions for activity on borderlines between music and society. The example of Bach’s Festival in Świdnica (Poland)”, Borderlands: Classical Music and Society, Maastricht, 21-22.04.2022, Maastricht University, The Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM).

Oskar J. Rojewski, “Flemish artists at the Castilian court in the Last Decade of the Fifteenth Century”, Konferencja Annual Meeting of Renaissance Society of America, Dublin, 30.03-02.04.2022, Renaissance Society of America, a panel sponsored by the Historians of Netherlandish Art.

2021

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska, „La duquesa Anna Jablonowska. Reformadora económica, coleccionista, protectora de cultura y arte”,  Congreso Entre la política y las Artes. Señoras del poder, Valladolid, 24-25.11.2021, Universidad de Valladolid.

Oskar J. Rojewski, „ “Todas las hijas o viudas virtuosas que deseen alejarse de los peligros del mundo…” Beguinajes”, Konferencja naukowa Entre la política y las Artes. Señoras del poder, Valladolid, 24-25.11.2021, Universidad de Valladolid.

Oskar J. Rojewski, “Mecenazgo de los Reyes Católicos en el Monasterio de Santa Engracia en Zaragoza. Cantorales encargados por el Rey y realizados por los pintores de la Reyna”, Konferencja naukowa Jornadas Internacionales – espacios religiosos, poder y género. monasterios femeninos y mundos ibéricos, perspectiva comparada s. XVI, XVII y XVIII, Rzym, 23-25.11.2021, Università degli Studi Roma Tre.

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska, „‘Nuptiae Pelei et Thetidos renovatae (…)’. Un epitalamio desconocido para la boda del emperador Leopoldo I de Habsburgo con Leonor Magdalena de Palatinado-Neoburgo”, Congreso internacional Mitos y realeza: las artes al servicio de la persuasión, Castellón de la Plana, 13-15.10.2021, Universitat Jaume I.

Oskar J. Rojewski, „Héroes efímeros en las entradas de Carlos V a las ciudades flamencas: Brujas (1515) y Valenciennes (1549)”, Congreso internacional Mitos y realeza: las artes al servicio de la persuasión, Castellón de la Plana, 13-15.10.2021, Universitat Jaume I.

Oskar J. Rojewski, “Festive tradition and presentation of the royal private collection during public events at the court of Sigismund I ´the Old´ (1507-1548) and Sigismund Augustus (1548-1572)”, Workshop Privacy and the Eastern European Courts, 1500-1800, Kopenhaga, 24.09.2021, Centre for Privacy Studies – University of Copenhagen.

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska, „Cerkiew pw. Narodzenia NMP w Iwankowie w rejonie żytomierskim. Dzieje i problematyka artystyczna”, Międzynarodowa konferencja Rola Kościoła rzymskokatolickiego w życiu społecznym Wołynia-Żytomierszczyzny w wiekach XVIII – XX, Żytomierz, 26.06.2021, Житомирський державний університет iмені Івана Франка.

Oskar J. Rojewski, “Iconografía e identificaciones de la retratada por Michel Sittow en la tabla del Museo de Historia del Arte de Viena”, Konferencja naukowa IV Jornadas Arte, Poder y Género, Murcja, 29-30.04.2021, Universidad de Murcia.

2020

Oskar J. Rojewski, „Spreading of Court Culture from the Burgundian Court to the Kingdom of Castille: Sovereign’s Privacy and their relationship with Court Artists”, Symposium Privacy at Court? A Reassessment of the Public/Private Divide within European Courts (1400-1800), Kopenhaga, 10-12.12.2020, University of Copenhagen: Centre for Privacy Studies, Society for Court Studies.

Victoria Bosch Moreno i Oskar J. Rojewski, „La Virgen de la Cuchillada en las Descalzas Reales de Madrid. Entre las imágenes oprobiadas y la produción flamenca de la segunda mitad del siglo XVI”, IV Congreso Virtual: La Historia del Arte explica la vida en tiempos de crisi, Madryt, 20.04.2020, Universidad Complutense de Madrid.

Oskar J. Rojewski, „Instituciones cortesanas del siglo XV y su impacto en la obra de los artistas de la corte: el caso de los Valois-Borgoña”, Artists as collectors: models and variants from the Modern Age to the 19th Century, Madryt, 23-24.01.2020, Instituto Moll, Fundación Universitaria Española, The National Gallery.

2019

Aneta Borowik, „Synteza sztuk, prefabrykacja i typizacja. Idee Bauhausu w powojennej architekturze regionu śląsko- zagłębiowskiego”, Ogólnopolska konferencja naukowa „Re.bauhaus”, Gdańsk, 27-29.11.2019, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Aneta Borowik, „Perła w koronie – architektoniczny mecenat państwowy na Górnym Śląsku w okresie międzywojennym”, LXVIII Ogólnopolska Sesja Naukowa Stowarzyszenia Historyków Sztuki  „W obliczu przemian i nowej rzeczywistości. Sztuka lat 1919-1939”, Łódź, 21-22.11.2019.

Aneta Borowik, „Smutek odchodzenia architektury. Historia wyburzenia budynku dworca kolejowego w Katowicach”, Międzynarodowa konferencja naukowa pt. „Modernizm w Europie, modernizm w Gdyni”, Gdynia, 3-5.10.2019, Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej, Urząd Miasta w Gdyni.

Jerzy Gorzelik, „Wooden Churches in Upper Silesia: From the Concept of Heimat to the Plural Heritage”, 5th Heritage Forum of Central Europe: Heritage and Environment, 19-20.09.2019, Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie.

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska, „Rokokowe wnętrza kościelne na południowo-wschodnich ziemiach Rzeczypospolitej”, konferencja Splendor i fantazja II. Architektura i rzeźba rokokowa ziem Rzeczypospolitej i krajów ościennych, 09.04.2019, Warszawa, Instytut Sztuki PAN.

return to top