Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Sztuce
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

dr hab. Bogumiła Mika, prof. UŚ

07.11.2019 - 21:54, aktualizacja 04.05.2021 - 10:07
Redakcja: am

dr hab. Bogumiła Mika, prof. UŚ
dyrektor Instytutu Nauk o Sztuce
e-mail: bogumila.mika@us.edu.pl

dyżury:
wtorki 13.00-13.45
Katowice, ul. Bankowa 11, pok. 28A
środy 13.00-13.45
Cieszyn, ul. Bielska 62, budynek D, s. 209

Doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce, specjalność: muzykologia (2011, Uniwersytet Jagielloński). Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w zakresie teorii muzyki i kompozycji. Doktor socjologii muzyki (1999, Uniwersytet Śląski w Katowicach). Od października 2019 roku dyrektor Instytutu Nauk o Sztuce na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, wcześniej zatrudniona jako adiunkt w Instytucie Muzyki w Cieszynie. W latach 2003-2008 wicedyrektor Instytutu Muzyki ds. naukowych i artystycznych, a w latach 2008-2016 prodziekan Wydziału Artystycznego UŚ ds. naukowo-artystycznych. Autorka kilku książek oraz ponad 50 artykułów naukowych. W latach 2005-2008 kierownik grantu KBN: Cytaty w muzyce polskiej XX wieku. Uczestniczka kilkudziesięciu konferencji naukowych organizowanych w kraju i za granicą. Wielokrotna laureatka nagród JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego za osiągnięcia naukowo-badawcze. Członek zwyczajny Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich oraz członek Musical Signification Project.

Zainteresowania badawcze:

muzyka XX wieku, socjologia muzyki, estetyka muzyki, semiotyka muzyczna.

Wybrane publikacje:

  • Krytyczny koneser czy naiwny konsument. Śląska publiczność muzyczna u końca XX wieku. Instytut Górnośląski. Katowice 2000, ss. 104.
  • Muzyka jako znak – w kontekście analizy paradygmatycznej. Polihymnia, Lublin 2007, ss. 142.
  • Cytaty w muzyce polskiej XX wieku. Konteksty, fakty, interpretacje, Musica Iagellonica. Kraków 2008, ss. 372
  • Anti-Optimistic or Allusive? – Polish Art Music after 1968, w: Musikkulturen in der Revolte. Studien zu Rock, Avantgarde und Klassik im Umfeld von “1968”, Hg.: Beate Kutschke, Franz Steiner Verlag Stuttgart 2008, p. 225-233.
  • Anwesend – abwesend. Zur Rezeption der Musik Alfred Schnittkes in Polen, w: Alfred Schnittke – Analyse, Interpretation, Rezeption (essay collection), edited by Amrei Flechsig and Christian Storch, Georg Olms Verlag, Hildesheim – Zürich – New York 2010, p. 51-67.
  • Novelty in Polish Music Avant-Garde Discussions in the Late 1960s and Early 1970s, “International Magazine for Music »New Sound«”, vol. 37, 2011, s: 35-46.
  • A Bridge between Two Worlds: The Founding Years of the Warsaw Autumn Festival, w: Twentieth-Century Music and Politics. Essays in Memory of Neil Edmunds, by Pauline Fairclough, ASHGATE, Farnham, Surrey 2013, s. 117-133.
  • The Music of Alfred Schnittke in the context of Postmodern ideas in Poland, w: Postmoderne hinter dem Eisernem Vorhang. Werk und Rezeption Alfred Schnittkes in Kontext ost – und mitteleuropäischer Musikdiskurse, herausgegeben von Amrei Fleichsig und Stefan Weiss, Ligaturen, Musikwissenschafliches Jahrbuch der Hochschule für Musik, Theater und Medien, Hannover, Band 6, Georg Olms Verlag: Hildesheim – Zürich – New York 2013, s. 169-182.
  • Between »a game with a listener« and a symbolic referral to tradition: Musical quotation in Polish art music since 1945, w: Polish music since 1945, ed. by Eva Mantzourani, Canterbury Christ Church University: Musica Iagellonica, Kraków 2013, s. 56-67.
  • Looking out for the Horizon. The music of Gustav Mahler in the light of the theory of the aesthetic of reception by Hans Robert Jauss, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 13, red. Gmys, R. D. Golianek, Wydawnictwo Naukowe UAM PTPN, Poznań 2013, s. 189-202.
  • Lived Anew: The Reception of Wagner’s Operas and Music Dramas in Poland in the New Millennium, w: Staging Verdi and Wagner, ed. by Naomi Matsumoto, wyd. BREPOLS, Turnhout, Belgia, 2015, s. 287-306.
  • Playing with TimesPolish Sur-conventionalism of the 1980s, “International Magazine for Music »New Sound«”, vol. 45, nr 1/2015, s. 45-59.
  • „Muzyka w muzyce ” Igora Strawińskiego i sposoby interpretacji tej procedury w piśmiennictwie muzykologicznym – przegląd stanowisk, „Res Facta Nova”, nr 16 (25), 2015.
  • Beneath the Shadow of Politics: Reception of the Music of Edison Denisov in Poland, “International Magazine for Music »New Sound«”, 49/ nr 1/2017, s. 139-151.
  • Music of Karol Szymanowski in the Intertextual Dialogue,  “International Magazine for Music »New Sound«” vol. 51, nr I / 2018, s. 64-81.
  • Wojciech Kilar: ‘I Am Like a Doctor Jekyll and Mister Hyde’, w: Double Lives: Film Composers in the Concert Hall, (Seria: Routledge  Research in Music) ed. James Wierzbicki, London,  New York:  Routledge (Taylor and Francis Group), s. 143-153.

Bogumiła Mika, PhD, DLitt
Associate Professor in the Institute of Arts Studies
Director of the Institute
Faculty of Humanities

bogumila.mika@us.edu.pl

ORCID: 0000-0002-6709-1109

https://scholar.google.pl/citations?user=KqTMV1AAAAAJ&hl=pl

https://www.researchgate.net/profile/Bogumila_Mika

 

Research interests:

musicology, 20th century music, music sociology, music semiotics

Major publications:

  • Bogumiła Mika: Wojciech Kilar: ‘I Am Like a Doctor Jekyll and Mister Hyde’, in: Double Lives: Film Composers in the Concert Hall, (Seria: Routledge  Research in Music) James Wierzbicki (ed.), London, New York:  Routledge 2019 (Taylor and Francis Group), pp. 143-153.
  • Bogumiła Mika: Music of Karol Szymanowski in the Intertextual Dialogue,  “International Magazine for Music »New Sound«” 51, no. I / 2018, pp. 64-81.
  • Bogumiła Mika: Beneath the Shadow of Politics: Reception of the Music of Edison Denisov in Poland,“International Magazine for Music »New Sound«”, 49/ no. 1/2017, 139-151.
  • Bogumiła Mika: Lived Anew: The Reception of Wagner’s Operas and Music Dramas in Poland in the New Millennium,in: Staging Verdi and Wagner, edited by Naomi Matsumoto, BREPOLS, Turnhout, Belgia, 2015, pp. 287-306.
  • Bogumiła Mika: A Bridge between Two Worlds: The Founding Years of the Warsaw Autumn Festival, in: Twentieth-Century Music and Politics. Essays in Memory of Neil Edmunds,by Pauline Fairclough, ASHGATE, Farnham, Surrey 2013, pp. 117-133.

Grants:

The research project financed by the Ministry of Science and Higher Education — “Cytaty w muzyce polskiej XX wieku”  [Citations in Polish music of the 20th century], 1 H01E 003 29.

Academic outreach and engagement:

  • Collaboration with the Polish Composers’ Union, institutions of culture and the journal “Ruch Muzyczny”;
  • 2017 — lecture, entitled “Muzyka w muzyce” [Music in music], accompanying the exhibition “Sztuka w sztuce” in the Modern Art Museum MOCAK in Kraków

Muzyka w muzyce. Wykład towarzyszący wystawie Sztuka w sztuce – MOCAK.

 

Bogumiła Mika

return to top