Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Instytut Nauk o Sztuce

dr Oskar Jacek Rojewski

09.11.2019 - 09:37, aktualizacja 04.02.2020 - 14:59
Redakcja: an
Oskar Jacek Rojewski - zdjęcie profilowe  

dr Oskar Jacek Rojewski
e-mail: oskar.rojewski@us.edu.pl

dyżury:
wtorki 13.00-13.45
Katowice, ul. Bankowa 11, pok. 26

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Historia (2009-2012) i Historia sztuki (2010-2013) na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach: magister (MA) dziedzictwa kulturowego i konserwacji prewencyjnej dzieł sztuki na Uniwersytecie w Walencji (2013-2014); praktykant w POSK: Polskiej Bibliotece w Londynie odpowiedzialny za katalogowanie zbiorów ikonograficznych (2014); doktor Historii sztuki na Uniwersytecie w Walencji i Uniwersytecie Jakuba I w Castellon de la Plana (2014-2018) wyróżniony nagrodą Rektora, stypendysta w grupie badawczej Iconografía e Historia del Arte; stypendysta fundacji Ana María Aldana (2014) promującej studia nad emblematyką oraz L’École Français de Rome (2017); w ramach studiów doktoranckich zrealizował staże badawcze na Uniwersytecie Franche Comté w Beçancon (2015), Universytecie Katolickim w Lowanium (UCL) (2016), w Instytucie Moll. Centrum badań nad malarstwem niderlandzkim (2017) oraz Królewskim Instytucie Dziedzictwa Kulturowego w Belgii (KIK-IRPA) (2017). W 2018 roku zatrudniony w celu zrealizowania studium prozopograficznego przy projekcie The Jagiellonians: Dynasty, memory, identity (kierownik: dr Natalia Nowakowska, 2018) na Uniwersytecie Oksfordzkim i finansowanym przez European Research Council. Od listopada 2018 roku adiunkt na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Stypendysta Regionu Walencji na Uniwersytecie Jakuba I w Castellon de la Plana oraz Uniwersytecie Kopenhaskim.

W swoich tematach badawczych zajmuje się ikonografią władzy w XV i XVI wieku, problematyką pozycji artystów na dworach europejskich, dekoracjami efemerycznymi w trakcie uroczystości dworskich oraz migracjami malarzy flamandzkich i niderlandzkich.

Wybrane publikacje:

  • “Formación y prestigio de los artistas en la corte de los Duques de Borgoña a lo largo del siglo XV”, w: Imbricaciones. Paradigmas, modelos y materialidad en las artes en la Europa habsbúrgica, Matteo Mancini, Álvaro Pascual Chenel (ed.), Madrid: Sílex Universidad-Arte, 2019, ISBN 9788477379270, ss. 151-178.
  • “La cultura caballeresca y los jardines del Castillo de Hesdin: un espacio festivo de la corte borgoñona”, w: El rey festivo: palacios, jardines, mares y ríos como escenarios cortesanos (siglos XVI-XIX), Inmaculada Rodríguez Moya (ed.), Castellón de la Plana: Universitat Jaume I, 2019, ISBN 9788491332503, ss. 13-26.
  • “´Faire de painterie et aultrement en Chastel de Hesdin´: reformas de un hogar idílico en la primera mitad del siglo XV”, w: Vestir la arquitectura: XXII Congreso Nacional de Historia del Arte, René Jesús Payo Hernanz, Elena Martín Martínez de Simón, José Matesanz del Barrio, María José Zaparaín Yáñez (ed.), Vol. 1, Burgos: Universidad de Burgos, 2019, ISBN 978-84-16283-64-4, págs. 697-702.
  • “La configuración sagrada de la monarquía: reyes ungidos y coronados. El ritual de las coronaciones y su codificación en los manuscritos de Pedro IV el Ceremonioso”, w: El linaje del Rey Monje. La configuración cultural e iconográfica de la Corona aragonensis (1164-1516), Víctor Mínguez Cornelles (ed.), Castellón de la Plana: Universitat Jaume I, 2018, ISBN 978-84-17429-12-6, ss. 53-68.
  • “Ceremonial de los reyes de la Corona de Aragón: las ordenanzas cortesanas de Pedro IV el Ceremonioso”, w: El linaje del Rey Monje. La configuración cultural e iconográfica de la Corona aragonensis (1164-1516), Víctor Mínguez Cornelles (ed.), Castellón de la Plana: Universitat Jaume I, 2018, ISBN 978-84-17429-12-6, ss. 241-254.
  • Rafael Gil Salinas, Oskar Jacek Rojewski, “Collecting in early modern age: The case of the of the Valois Burgundy’ Court in the second half of the fifteenth century”, Ars longa: cuadernos de arte, ISSN 1130-7099, Nº. 24, 2015, ss. 53-70.
  • “Ducal patronage and performance as a power expression in the conquered cities: the case of the Burgundian Low Countries”, Potestas. Estudios del Mundo Clásico e Historia del Arte, ISSN 1888-9867, Nº. 11, 2017, ss. 47-70.
return to top