
Projekt Science SPARK – Szkoła, Pasja, Aktywność, Rozwój, Kreatywność, realizowany przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, wszedł w etap finałowy, którego kluczowym elementem było zadanie tutoringowe „Uczeń – Mistrz”. W tę część projektu aktywnie zaangażowało się troje pracowników Instytutu Nauk o Ziemi: dr Marta Chmielewska, dr Dawid Surmik oraz dr hab. Maciej Mendecki, prof. UŚ.
Tutoring stanowił główne zadanie projektu SPARK i był skierowany do szczególnie zmotywowanych uczniów szkół średnich. Spotkania Uczeń – Mistrz odbywały się w laboratoriach naukowych Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych oraz Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego, w kampusach w Chorzowie, Katowicach i Sosnowcu. Uczniowie pracowali indywidualnie lub w bardzo małych zespołach, bezpośrednio z tutorami – pracownikami naukowymi UŚ.
Efektem końcowym pracy uczestników była prezentacja wyników projektów badawczych w formie posterów, zaprezentowanych podczas konferencji zamykającej projekt Science SPARK w Planetarium – Śląski Park Nauki w Chorzowie. Podopieczni pracowników INoZ przedstawili trzy prace naukowe:
Nowe życie budynków, czyli idea renowacji obiektu przy Alei Korfantego 3 – Małgorzata Radek
Mumifikacja naturalna jako mechanizm długotrwałego zachowania tkanek miękkich – Jakub Rożnowski
Jak drży Wszechświat? – Ziemia, Księżyc i Mars w obiektywie naturalnej sejsmologii porównawczej – Maria Wicher
Udział pracowników Instytutu w zadaniu tutoringowym wzmocnił interdyscyplinarny charakter projektu oraz stworzył uczniom unikalną możliwość bezpośredniego kontaktu z aktualnymi badaniami naukowymi prowadzonymi na Uniwersytecie Śląskim. Projekt był finansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a jego głównym koordynatorem był dr Marcin Łaciak, prof. UŚ z Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych UŚ.
Źródło: https://us.edu.pl/wydzial/wnst/wspolpraca/szkoly/science-spark/
Autor notatki: mjm




