dr Mariola Paruzel-Czachura, prof. UŚ wraz z dr Edytą Charzyńską, prof. UŚ opublikowały artykuł pt. „Investigating the Relationship between Centrality of Religiosity, Instrumental Harm, and Impartial Beneficence through the Lens of Moral Foundations” w czasopiśmie Religions
Cytacja:
Paruzel-Czachura, M.; Charzyńska, E. Investigating the Relationship between Centrality of Religiosity, Instrumental Harm, and Impartial Beneficence through the Lens of Moral Foundations. Religions 2022, 13, 1215. https://doi.org/10.3390/rel13121215 (MEiN: 100)
Autorzy o artykule:
Wielu naukowców pokazało, że religijność jest związana z deontologicznymi (nieutylitarnymi) sądami moralnymi. Jednak ostatnia konceptualizacja z psychologii utylitaryzmu pokazuje, że krzywda instrumentalna jest tylko jednym (negatywnym) wymiarem utylitaryzmu. W nowym dwuwymiarowym modelu psychologii utylitaryzmu bezstronna dobroczynność jest drugim (pozytywnym) wymiarem utylitaryzmu. Badaczki z UŚ sprawdziły czy istnieje związek między centralnością religijności a utylitaryzmem (uwzględniając jego dwa wymiary) wśród osób dorosłych (N = 401). Zbadały również, czy pięć fundamentów moralnych pełni rolę mediatorów tej relacji. Odkryły, że religijność była bezpośrednio i pośrednio (poprzez fundament troski) związana jest z bezstronną dobroczynnością. Chociaż bezpośredni wpływ religijności na krzywdę instrumentalną był nieistotny, znalazły też dwa pośrednie skutki poprzez fundamenty świętości i autorytetu. Wyniki sugerują, że związek między religijnością a utylitaryzmem jest bardziej złożony niż wcześniej zakładano.