październik 2023
Instytut Psychologii

dr Łukasz Jach, prof. UŚ dla Widzialnej Psychologii

09.10.2023 - 08:38 aktualizacja 09.10.2023 - 08:38
Redakcja: michalinailska2

Tytuł: Trylogia „Wspomnienie o przeszłości Ziemi” (części serii: „Problem Trzech Ciał”, „Ciemny Las”, „Koniec Śmierci”)

Autor: Cixin Liu

Gatunek: powieść science-fiction

Zagadnienia psychologiczne: psychologia społeczna, psychologia polityczna, psychologia ewolucyjna, teoria gier

Kto poleca: dr Łukasz Jach

Czy słyszeliście kiedyś o „paradoksie Fermiego”? Zastanawialiście się, dlaczego choć we wszechświecie znajduje się tak wiele gwiazd i planet, to wciąż nie zaobserwowaliśmy żadnych śladów inteligentnego życia pozaziemskiego? Przecież niewykluczone, że w innych zakątkach kosmosu jakieś cywilizacje rozwinęły się nieco szybciej niż w Układzie Słonecznym, a zatem nasze urządzenia powinny być w stanie wychwytywać z przestrzeni kosmicznej pochodzące od nich, osobliwe sygnały. A może Ziemia jest naprawdę szczególnym miejscem w kosmosie? A co jeśli mieszkańcy innych planet mają sensowne powody, by nie chwalić się na prawo i lewo swoim istnieniem?

„Wspomnienie o przeszłości Ziemi” to trylogia science-fiction, której autorem jest chiński pisarz Cixin Liu. Autor snuje w niej monumentalną opowieść o możliwych konsekwencjach kontakowania się z zamieszkującymi kosmos inteligentnymi cywilizacjami. Pierwszy tom („Problem Trzech Ciał”) opowiada o tym, jak mogłoby dojść do takiego kontaktu, jakie motywacje mogliby mieć kosmici wysyłający w przestrzeń informacje o swoim istnieniu oraz co mogłoby kierować ludźmi chcącymi odpowiedzieć na wezwanie obcych cywilizacji. Z kolei tematem tomu drugiego („Ciemny Las”) jest opracowywanie technik odstraszania, które pozwolą zachować niezależność cywilizacjom nawet stosunkowo słabo rozwiniętym w skali całego kosmosu. Ostatni tom („Koniec Śmierci”) jest zaś między innymi o tym, jaka może być cena lojalności wobec rozrzuconych we wszechświecie przedstawicieli własnego gatunku oraz w jakich okolicznościach istoty pochodzące z różnych planet mogą ze sobą współpracować.

Jak wiemy baśnie i bajki od zawsze skrywały w sobie wiele życiowej mądrości, przestróg i wskazówek postępowania. Obecnie twórczość science-fiction stanowi komentarz do znanych nam zjawisk społecznych i kulturowych, będąc również bodźcem do rozważań na niecodzienne tematy. „Wspomnienie o przeszłości Ziemi” to historia o sprzecznych interesach, o roli ideologii i propagandy. To także opowieść o tym, jak w nowych, niespotykanych wcześniej okolicznościach mogą zadziałać dobrze znane nam mechanizmy funkcjonowania zarówno pojedynczych osób, jak i całych grup. A co dalej? Jak pokazuje Cixin Liu, bez względu na okoliczności zawsze warto pracować nad „planem B”, a najczęściej również nad planami C, D i E.

„Wspomnienie o przeszłości Ziemi” warto przeczytać właśnie teraz, gdyż jedna z największych platform streamingowych zapowiedziała rychłą premierę serialu na podstawie pierwszego tomu serii. Naprawdę polecam zanurzenie się w lekturze tych dziwnych, niepokojących i skłaniających do głębokich refleksji książek, zanim urzekną wizualne i dźwiękowe efekty typowe dla fimowych produkcji z gatunku science-fiction.