Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
listopad 2024
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Instytut Psychologii
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Publikacja w International Review of Social Psychology

17.08.2023 - 16:48 aktualizacja 17.08.2023 - 16:48
Redakcja: michalinailska2

dr Mariola Paruzel-Czachura, prof. UŚ wraz z współpracownikami opublikowali artykuł pt. „The Limits of the Primacy of Morality Hypothesis: Are Global Impressions of Experts Based Mainly on their Competence or Morality?” w czasopiśmie International Review of Social Psychology

Cytacja:

Stasiuk, K., Paruzel-Czachura, M., Polczyk, R., & Maciuszek, J. (2023). The Limits of the Primacy of Morality Hypothesis: Are Global Impressions of Experts Based Mainly on their Competence or Morality? International Review of Social Psychology, 36(1): 4, 1–14. https://doi.org/10.5334/irsp.643

Impact Factor: 2,500, MNiSW70 p.

OPIS:

Zgodnie z hipotezą pierwszeństwa moralności, cechy moralne są kluczowe dla pierwszego wrażenia o innych osobach.  Dzieje się tak również w miejscu pracy, na przykład lubimy pracować z osobami, którym możemy zaufać czy którzy są uczciwi, i te cechy są dla nas ważniejsze niż ich kometencje. Czy jednak ta hipoteza potwierdza się w przypadku ekspertów, od których oczekuje się rozwiązania problemu? W trzech eksperymentach naukowcy poprosili uczestników o sformułowanie globalnych ocen na temat doradcy finansowego (Badanie 1a), mechanika samochodowego (Badanie 1b) i lekarza (Badanie 1c). W przeciwieństwie do hipotezy pierwszeństwa moralności, wykazali, że kiedy ludzie oceniają ekspertów, kierują się oni przede wszystkim ich kompetencjami (rozwiązywaniem lub nierozwiązywaniem problemów klientów), a nie moralnością (moralnymi lub niemoralnymi intencjami). Wyniki stanowią wyzwanie dla teorii, że zachowania moralne są najistotniejsze podczas tworzenia globalnych wrażeń na temat innych.

return to top