Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Wyspy wiedzy

Logotyp EEA Grants

 

Tytuł projektu: Wyspy wiedzy

Program: Program Edukacja finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 oraz Środków Krajowych

Wysokość dofinansowania: 155 956,00 EUR

Wysokość dofinansowania dla UŚ: 75 016,00 EUR

Umowa nr: EOG/21/K4/W/0075

Okres realizacji projektu: od 2022-05-01 do 2024-04-30

Rola Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach: Lider

Partnerzy:

 

Cel projektu: 

Głównym celem projektu jest rozwój kultury jakości w sektorze edukacji poprzez zdiagnozowanie, zaplanowanie, rozwinięcie i wdrożenie do 30.04.2024 r. koncepcji kształcenia uniwersyteckiego opartego na projektowaniu uniwersalnym, edukacji włączającej i spersonalizowanej, a także na kształceniu umiejętności kluczowych z punktu widzenia potrzeb społeczno-gospodarczych oraz kompetencji niezbędnych do swobodnego dostosowywania się studentów i absolwentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach do zmieniających się czasów.

Cele szczegółowe:

  • Opracowanie rekomendacji dla innowacyjnego i odpowiedzialnego rozwoju kształcenia uniwersyteckiego dzięki przeprowadzeniu wielowymiarowych diagnoz (jakościowych i ilościowych);
  • Udoskonalenie oferty dydaktycznej na poziomie uniwersyteckim poprzez opracowanie 8 ścieżek ogólnouniwersyteckich edukacyjnych i wdrożenie pilotażu przynajmniej 2 z nich;
  • Wzmacnianie mobilności i kreatywności studentów KISM oraz wdrażanie zagranicznych wzorców edukacyjnych, badawczych oraz standardów pracy w oparciu o kontakt z ekspertami (w tym rozwój kultury jakości w sektorze edukacji) poprzez: opracowanie oferty dydaktycznej dla studentów Kolegium Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, a także wzmacnianie współpracy z krajowymi i zagranicznymi ekspertami.

Cel główny i cele szczegółowe zgodne są z celami Programu Edukacja oraz z profilami działalności instytucji uczestniczących w projekcie. Wdrożona przez Uniwersytet Śląski w Katowicach koncepcja kształcenia bezpośrednio wpłynie na lepsze dopasowanie kompetencji studentów i absolwentów do aktualnych potrzeb ekonomicznych i społecznych, wzmacnianie przedsiębiorczości i kreatywności osób uczących się, co sprzyja też rozwijaniu współpracy międzysektorowej i międzynarodowej. Zaproponowana tematyka ścieżek uwzględnia aspekty włączenia społecznego oraz kształcenia spersonalizowanego. Grupę docelową stanowią studenci Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Innowacyjność projektu polega na zastąpieniu tradycyjnego specjalistycznego kształcenia na Uniwersytecie na rzecz kształcenia uniwersalnego, włączającego i spersonalizowanego.

Rezultaty pracy intelektualnej

  1. Rekomendacje dla kształcenia uniwersyteckiego w zmieniającej się rzeczywistości
    Diagnoza oczekiwań interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań kadry akademickiej wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań nauczycieli i nauczycielek szkół ponadpodstawowych wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań otoczenia społeczno-gospodarczego wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań osób studiujących wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.Diagnoza oczekiwań interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Wnioski i rekomendacje z badań
  2. Materiały metodyczne w postaci opisów tematycznych ścieżek kształcenia uniwersalnego, włączającego i odpowiedzialnego społecznie
  3. Opracowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych w formie modułów seminaryjnych
    Sylabus
    Sylabus – j. angielski
    Materiały
  4. Opracowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych w formie tutoringu
    Sylabus
    Sylabus – j. angielski
    Artykuły
    Analiza cyklu życia ekstensywnego dachu zielonego – studium przypadku
    Eco-themed hashtags in social media. Their characteristics, roles and links based on examples of posts from Twitter/X and Instagram
    Nowa Atlantyda. Jak opowiadać o pomnikach Antropocenu?
    Jak działalność człowieka doprowadziła do współczesnych zmian klimatu? Mini-przewodnik dla humanistów
  5. Opracowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych w formie modułów ćwiczeniowych
    Sylabus
    Sylabus – j. angielski
  6. Opracowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych w formie modułów zespołowych
    Sylabus 
    Sylabus – j. angielski
  7. Opracowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych w formie modułów konwersatoryjnych
    Sylabus
    Sylabus – j. angielski
  8. Opracowanie materiałów edukacyjnych

Aktualności

logo Kolegium Indywidualnych Studiów Międzyobszaowych Uniwersytetu Śląskiego

Dzień Kolegium ISM

Podczas Jubileuszu z okazji 10-lecia funkcjonowania Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych w UŚ, w dniu 22.03.2024 odbyło się spotkanie upowszechniające pt. Dzień Kolegium ISM. Wydarzenie to było podsumowaniem efektów realizacji zadań projektu „Wyspy wiedzy”, w tym 2-letni cykl zajęć dydaktycznych prowadzonych we współpracy z partnerem.
Zaprezentowano najważniejsze osiągnięcia studentek i studentów, uczestniczących w projekcie, w tym prace tutorskie zespołowe (3szt.) i indywidualne (1szt.), jako artykuły naukowe, będące wyrazem wdrażania zagranicznych wzorców edukacyjnych i badawczych. Spotkanie miało na celu zaprezentowanie społeczności akademickiej tematyki i sposobów współpracy z ekspertami krajowymi i zagranicznymi, jak również porównania podobieństw i różnic między Polską i Islandią w postrzeganiu tematyki i problemów środowiskowych oraz sposobów ich monitorowania. W spotkaniu udział wzięli studenci Kolegium, absolwenci, pracownicy naukowi UŚ i Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Kolegium.

logo Kolegium Indywidualnych Studiów Międzyobszaowych Uniwersytetu Śląskiego

“Wyspy wiedzy: Środowisko – Globalne zmiany – Strategie działania – Perspektywa międzyobszarowa” – debata ekspercka.

Kolegium ISM Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zorganizowało debatę ekspercką (21 marca 2024 roku) pt. „Wyspy Wiedzy: Środowisko – Globalne zmiany – Strategie działania – Perspektywa międzyobszarowa”. W wydarzeniu wzięło udział 36 osób. Zaproszeni eksperci (dr Paweł Wąsowicz (ISL), mgr inż. Michał Zarzecki (UK), dr Piotr Garbacz (NOR), mgr inż. Patrycja Reiss-Fizia (PL), prof. Barbara Stalmachová (Czechy), dr Agnieszka Chećko (PL) reprezentowali różne kraje i różne spojrzenia na zagadnienie lokalnych, regionalnych i globalnych zmian. Tematyka debaty dotyczyła zagadnień gospodarowania zasobami przyrody; trendów w projektowaniu miast; nadawanie nowych funkcji, „zazieleniania” przedsiębiorstw a także szeroko pojętego zrównoważonego rozwoju.
Istotnym było wskazanie przez dyskutujących obserwowanych zmian w języku wykorzystywanym w narracji o zagrożeniach środowiskowych oraz zaproponowanie przykładowych action strategy dot. rozwoju technologii jako szansę na adaptację do zmian globalnych.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Kolegium.

logo Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia

Międzynarodowy Kongres Jakości Kształcenia

Podczas spotkania zaprezentowane zostaną wstępne wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu, ukierunkowanego na diagnozę kształcenia na studiach pierwszego stopnia i studiach jednolitych magisterskich na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Badania zostały zrealizowane w różnych grupach respondentów, obejmujących zarówno osoby studiujące, jak i pracujące na Uniwersytecie. Celem badań było poznanie opinii społeczności akademickiej na temat doświadczeń związanych ze studiowaniem i z pracą dydaktyczną, jak również szeroko rozumiana ewaluacja programów różnych kierunków studiów.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie kongresu: iceq.pl.

Logo Fundacji EDU-RES

Uniwersyteckie spotkania dydaktyczne w zmieniającej się rzeczywistości

W dniach 19 – 21 września Fundacja Edu-Res miała przyjemność zaprezentować pierwsze wypracowane rezultaty projektu Wyspy Wiedzy, finansowanego w ramach Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 Program Edukacja.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Fundacji.

Logo Fundacji EDU-RES

Wyspy Wiedzy – pierwsze spotkanie upowszechniające rezultaty projektu!

Wyspy Wiedzy – pierwsze spotkanie upowszechniające rezultaty projektu!
Już we wrześniu Fundacja Edu-Res przy wsparciu merytorycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zaprezentuje pierwsze rezultaty realizacji projektu Wyspy Wiedzy, finansowanego w ramach Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 Program Edukacja.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Fundacji.

Logotypy partnerów

logo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, logo Islandskiego Instytutu Historii Naturalnej, Logo Fundacji Edu-Res

return to top