Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej

Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej UŚ serdecznie zaprasza do udziału w pasjonującym spotkaniu na temat narzędzi cyfrowych w kampaniach wyborczych. Wydarzenie w języku angielskim odbędzie się zdalnie 9 lutego 2022 roku w godzinach od 13.00 do 14.30 na platformie Zoom.

https://zoom.us/

O prelegentce

Prof. Rachel Gibson bada, jak technologie cyfrowe zmieniają przebieg i wynik kampanii wyborczych, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Australii i Francji. Aktualnie kieruje prestiżowym grantem Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC) dla zaawansowanych badaczy pt. „Digital Campaigning and Electoral Democracy” (DiCED). Ponadto pełni rolę głównego badacza w czteronarodowym projekcie Norface pt. „The Intended and Unintended Consequences of Data-Driven Campaigning”. W przeszłości wykładała na Uniwersytetach w Leicester oraz Salford, a także realizowała projekty badawcze finansowane przez Radę Badań Ekonomicznych i Społecznych (ESRC) i Australijską Radę ds. Badań Naukowych (ARC). Od 2001 roku jest kierownikiem/współbadaczem Australian Election Study i współkieruje Australian Candidate Study. Jest członkiem rady redakcyjnej czasopism takich jak „Political Studies”, „Journal of Information Technology and Politics, Information Polity” oraz członkiem Peer Review College przy ESRC.

O wystąpieniu

For much of the first two decades after the arrival of the internet as a mass medium, its democratising properties and potential received considerable attention. As democracies have come under increasing pressure from the rise of extremist movements on both the right and left of the political spectrum, and citizens appear to be withdrawing from the idea of democracy as the best system of rule, the role of digital technology in fuelling these trends has been subject to increasing scrutiny. To date, much of the concern has focused on how communication channels and particularly social media are being used by rogue actors (foreign and domestic) to coordinate ‘disinformation campaigns‘ to disrupt elections and maximize division and uncertainty among electorates. While such developments are clearly of considerable concern, they have arguably diverted attention away from less immediately apparent, but potentially equally pernicious longer term threats that more ‘conventional’ uses of the digital media in elections pose for the health of democratic systems. The presentation will consider whether the growth in parties and candidates use of digital micro-targeting (DMT) in election campaigns is engendering a range of new and unintended democratic ‘harms’ in modern polities. Through a normative review of the practice of DMT we identify four main ‘harms’ to democracy that it engenders, and interrogate the empirical findings gathered to date, to assess how far these harms are being realised. We conclude by discussion what possible measures that policy makers and social media companies can and should take to address these problems.

return to top