Ewa Macura-Nnamdi
Zajmuje się literaturami i teoriami postkolonialnymi (głównie afrykańskimi oraz afrykańskiej diaspory), teorią krytyczną (critical theory), tematyką uchodźctwa i jego reprezentacjami w literaturze, innych tekstach kultury oraz teorii (refugee studies), tematyką migracji w literaturze i filmie (migration studies) oraz studiami morskimi (maritime studies/oceanic studies). Jej obecny projekt badawczy, roboczo zatytułowany Fictions of Water: Refugees and the Sea, ma na celu zbadanie relacji uchodźca/morze w jej estetycznym i politycznym wymiarze na podstawie literackich i filmowych reprezentacji we współczesnych tekstach postkolonialnych.
Najważniejsze publikacje:
‘The more, the merrier’ or Multicultural Economies in M. G. Vassanji’s No New Land (in: TransCanadiana: Polish Journal of Canadian Studies, 5, 2012).
(Un)Homing Women: Domestic Politics in Abdulrazak Gurnah’s Desertion (in: Affinities: Essays in Honour of Professor Tadeusz Rachwał. Ed. Agnieszka Pantuchowicz, Sławomir Masłoń. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014).
The Alimentary Life of Power (in: GLQ: A Journal of Gay and Lesbian Studies, 21:1, 2015).
(State) Authority and Immigrant Life in Rawi Hage’s De Niro’s Game (Świat i Słowo, 2 (27) 2016)
‘Dump it in the toilet’: On the Use(lessness) of the Passport (in: (Post)Colonial Passages: Incursions and Excursions Across the Literatures and Cultures in English. Ed. Silvia Albertazzi, Rita Monticelli, Francesco Cattani, Federica Zullo. Cambridge Scholars Publishing, 2018).
Omar Khadr, Guantánamo and Carceral Gastronomy (in: European Journal of English Studies 22:2, 2018).
Mouthwork (in: ariel: a review of international English literature, 49:4, 2018).
Cockroach: Compassion, confession and ‘wonderful stories’ (in: Beirut to Carnival City: Reading Rawi Hage. Ed. Krzysztof Majer. Brill, forthcoming).