Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
styczeń 2023
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Instytut Psychologii
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

dr Maciej Bożek, prof. UŚ o grze „Root”

22.01.2023 - 09:55 aktualizacja 22.03.2023 - 09:59
Redakcja: michalinailska2

Tytuł: Root

Projektant: Cole Wehrle

Gatunek: Planszowa gra wojenna

Zagadnienia psychologiczne: psychologia społeczna, psychologia ryzyka, psychologia ludyczna, teoria gier

Kto poleca: dr Maciej Bożek

W zamierzchłej przeszłości gry wojenne stanowiły domenę domorosłych strategów czy niedzielnych historyków wojskowości. Były trudne, brzydkie i po prawdzie wycinanie żetonów (tak, trzeba je było wycinać samodzielnie nożyczkami!) było czasami zajęciem dalece bardziej pasjonującym niż próba zmiany losów historycznych batalii, które były w zasadzie zdeterminowane przez skład armii poszczególnych mocarstw. Z punktu widzenia psychologii te gry miały jednak w sobie pewien unikalny element – dającą się wyczuć w powietrzu chęć pokazania rywalowi, że jesteśmy od niego sprytniejsi.

Oczywiście, można by redukować ten rodzaj doświadczenia do najbardziej „czystych” form (skończylibyśmy pewnie na go lub szachach), ale można też iść w kierunku odwrotnym – czyli go uatrakcyjnić. Gra planszowa (która ma jednakowoż swój odpowiednik w postaci gry cyfrowej dostępnej nawet na telefony komórkowe), którą chcę Wam polecić jest udaną realizacją powyższego postulatu. Gdyby tak bowiem zamiast czołgów, samolotów i rakiet, gracz otrzymywał do dyspozycji na przykład klasyczne koty, programowalne ptaki, niepozorne nornice czy lubującego się w sznupaniu szopa?

Root – bo taki jest tytuł owej produkcji – jest grą unikalną! Pozwala bowiem odczuć na własnej skórze psychologiczną paletę emocji związanych z rywalizacją, ryzykiem i nadzieją, a co ważne – powyginać również swoje poznawcze muskuły. Kolorytu dodaje grze fakt, że każda z dostępnych frakcji (w wersji podstawowej mamy cztery strony konfliktu do wyboru) posiada całkowicie unikalny zestaw reguł. W turach przeciwnika nie nudzimy się więc za bardzo, gdyż interesuje nas wtedy nie tylko to jaką strategię spróbuje on zastosować celem zdobywania kolejnych polan w lesie, o który toczy się krwawy bój, ale także zastanawiamy się, jak my sami gralibyśmy na jego miejscu. Z racji odmiennych reguł, jest to za każdym razem bardzo ciekawe wyzwanie.

            Root został stworzony przez autora, którego pozostałe projekty są znacznie trudniejsze. Gra stanowi więc perfekcyjne wprowadzenie w świat jeszcze bardziej złożonych psychologicznie rozgrywek, takich jak Oath czy Pax Pamir. Root to gra godna polecenia wszystkim, którzy nie boją się rywalizacji a jednocześnie lubią poczucie, że ich frakcja jest absolutnie unikalna. Ma też jednak pewien minus, na który dla uczciwości należy zwrócić uwagę. Aby nauczyć grać osoby wcześniej nie mające styczności z tytułem, potrzeba dobrej znajomości mechanizmów wszystkich reprezentowanych w grze frakcji. Jeśli jednak poświęci się trochę czasu opanowanie zasad Root, to stanowi on doskonałą alternatywę dla dużych i rozbudowanych tytułów przy naprawdę przyzwoitym czasie rozgrywki wynoszącym około 90 minut.

img
return to top