dr Anna Pyszkowska opublikowała artykuł w czasopiśmie Journal of Autism and Developmental Disorders pt. „It is More Anxiousness than Role-playing: Social Camouflaging Conceptualization Among Adults on the Autism Spectrum Compared to Persons with Social Anxiety Disorder”.
Cytacja:
Pyszkowska, A. (2024). It is More Anxiousness than Role-playing: Social Camouflaging Conceptualization Among Adults on the Autism Spectrum Compared to Persons with Social Anxiety Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders. https://doi.org/10.1007/s10803-024-06416-0 . IF = 3.9 , punkty MNiSW = 140
Krótki opis:
Osoby autystyczne uważają kamuflaż społeczny, np. maskowanie cech autystycznych lub kompensację umiejętności społecznych, za wyczerpujące i wymagające wysiłku, często prowadzące do pogorszenia samopoczucia lub wypalenia zawodowego, a także adaptacyjne dla satysfakcjonujących interakcji społecznych. Rozwój kamuflażu może skutkować izolacją, unikaniem kontaktów społecznych, zwiększoną autostygmatyzacją i błędną diagnozą, w tym lękiem społecznym. Celem badania była empiryczna weryfikacja autorskiej konceptualizacji kamuflażu społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem objawów lęku społecznego, wypalenia autystycznego i stygmatyzacji wśród osób w spektrum autyzmu (ASD) w porównaniu do dwóch dodatkowych grup kontrolnych: z lękiem społecznym (SAD) i podwójną diagnozą (SAD + ASD ). W badaniu wzięły udział 254 osoby (w tym 186 kobiet, 148 z rozpoznaniem ASD). Modele równań strukturalnych wykazały, że proponowana konceptualizacja, w której zmiennymi wynikowymi były kamuflaż i wypalenie autystyczne, wykazała akceptowalne dopasowanie, co sugeruje, że strategia ta jest kosztowna i może skutkować wyczerpaniem. Co interesujące, całkowity wynik kamuflażu nie różnił się pomiędzy badanymi grupami, co sugeruje, że tendencja do kamuflażu ma raczej charakter transdiagnostyczny, wynika z lęku i negatywnego postrzegania siebie, a nie jest częścią fenotypu autystycznego.
Artykuł powstał w ramach projektu realizowanego z grantu MINIATURA 6 z funduszy Narodowego Centrum Nauki (2022/06/X/HS6/00530).