Dr Marcin Moroń oraz dr Łukasz Jach z Instytutu Psychologii UŚ opublikowali wraz z prof. Peterem K. Jonasonem (Uniwersytet w Padwie) artykuł pod tytułem „Motivations to Enhance One’s Facial Hair: Affiliation, Rivalry, and Stress”. Artykuł ukazał się w czasopiśmie „Archives of Sexual Behavior” (IF = 3,8; punkty MNiSW = 140). Artykuł dostępny jest w formule open access pod linkiem: https://link.springer.com/article/10.1007/s10508-024-02919-0?utm_source=rct_congratemailt&utm_medium=email&utm_campaign=oa_20240617&utm_content=10.1007%2Fs10508-024-02919-0#citeas
Streszczenie:
Zarost twarzy to dymorficzna płciowo cecha, posiadająca potencjalne funkcje ewolucyjne i społeczno-kulturowe. Brodaci mężczyźni są postrzegani jako dominujący, agresywni i zmaskulinizowani, ale także jako posiadający większe umiejętności rodzicielskie. Mężczyźni mogą celowo zarządzać ilością i kształtem zarostu w ramach swojej strategii autopromocji, jednak zajmowanie się zarostem twarzy wiąże się z kosztami w postaci czasu, wysiłku i pieniędzy. W przeprowadzonej procedurze zbadano czynniki psychologiczne związane z motywacją mężczyzn do zajmowania się zarostem. W sumie 414 mężczyzn w wieku od 18 do 40 lat podało informacje obejmujące aktualną ilość zarostu na twarzy, poziom motywacji do zajmowania się zarostem twarzy, stres związanym z rolą płciową, skłonność do wewnątrzpłciowej rywalizacji i podstawowe motywy społeczne. Badanie wykazało, że chęć dbania o zarost wiązała się z ilością zarostu, jaką deklarowali mężczyźni, oraz z ich podstawowymi motywami społecznymi, takimi jak przynależność i status społeczny, rywalizacją wewnątrzpłciową i stresem związanym z rolą płciową. W świetle uzyskanych wyników, zajmowanie się przez mężczyzn zarostem twarzy można uznać za strategię autoprezentacji, mającą na celu wzmocnienie ich pozycji w kontaktach społecznych.
Cytacja:
Moroń, M., Jach, Ł. & Jonason, P.K. (2024). Motivations to Enhance One’s Facial Hair: Affiliation, Rivalry, and Stress. Archives of Sexual Behavior. https://doi.org/10.1007/s10508-024-02919-0