Publikacja jest owocem badań nad zjawiskami i sytuacjami dyskryminacji oraz potrzebami uczennic/uczniów i nauczycielek/nauczycieli w kontekście ich występowania w środowisku szkolnym. Badania prowadzone były na przełomie roku 2022 oraz 2023 w ramach współpracy Uniwersytetu Śląskiego z Miastem Katowice oraz Funduszem Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci – UNICEF. Łącznie w badaniach uczestniczyło 823 nauczycieli oraz 1084 uczniów. W narzędziu do badania dzieci i młodzieży wykorzystano metodę epizodów (vignettes), ponadto wykorzystany kwestionariusz został przetłumaczony na język ukraiński i rosyjski, aby umożliwić udział w badaniach uczniom, którzy uczęszczają do katowickich szkół w wyniku agresji Rosji na Ukrainę. Publikacja zawiera wyniki zrealizowanych badań oraz wnioski i rekomendacje dla praktyki szkolnej.
Publikacja dostępna jest TUTAJ