Dr Mariola Paruzel-Czachura, prof. UŚ, wraz z magistrantką Magdaleną Misiak opublikowały artykuł w czasopiśmie Pastoral Psychology. W ramach przeprowadzonego eksperymentu badaczki wykazały, że społeczny konformizm był związany z fundamentalizmem religijnym, lecz nie z religijnością.
W artykule badaczki podjęły próbę zrozumienia, jakie cechy charakteryzują osoby ulegające wpływowi grupy. Eksperyment został przeprowadzony w oparciu o zmodyfikowaną wersję klasycznego paradygmatu Ascha. Celem badania było sprawdzenie, czy religijność (mierzona w różnych wymiarach) oraz fundamentalizm religijny wpływają na skłonność do konformizmu w środowisku online. Wyniki badania wskazują, że fundamentalizm religijny pozytywnie koreluje z konformizmem, podczas gdy centralność religijności nie wykazuje związku z uleganiem wpływowi grupy w tym kontekście.
Zapraszamy do lektury artykułu, który przybliża wyniki tego fascynującego badania dotyczącego psychologii społecznej i wpływu religii na zachowania jednostek w erze cyfrowej.
https://link.springer.com/article/10.1007/s11089-024-01192-1
Cytacja:
Misiak, M., Paruzel-Czachura, M. (2025). Religious Fundamentalism, but Not Centrality of Religiosity, is Related to Online Conformity: A Study Based on Asch’s Paradigm. Pastoral Psychology https://doi.org/10.1007/s11089-024-01192-1 IF: 0.8; 70 pkt